Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472 / ROP3 / 423
z 4 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472 / ROP3 / 423 - 1/ 05 / GAM
Data
2005.03.04



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Odliczenia od podstawy opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
obniżka (obniżenie)
podstawa
rezerwy bankowe
umorzenie wierzytelności


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości obniżenia przez Bank podstawy opodatkowania o kwotę umorzonych wierzytelności, na które zostałaby dotworzona rezerwa celowa, w świetle zapisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów p.d.o.p. (Dz. U z 2003 r. Nr 203, poz. 1969 ).


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 217 § 1 i art. 14 a § 4 w związku z art 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity : Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 04. 01. 2005 r. (wpływ do Urzędu 10.01.2005 r.) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

postanawia

stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10.01.2005 r. wpłynął do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wniosek Banku z dnia 04. 01. 2005 r. dotyczący udzielenia w trybie art. 14 a w/w ustawy pisemnej interpretacji w zakresie możliwości obniżenia przez Bank podstawy opodatkowania o kwotę umorzonych wierzytelności, na które zostałaby dotworzona rezerwa celowa, w świetle zapisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U z 2003 r. Nr 203, poz. 1969).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank jest jedną ze stron Porozumienia z dnia 22 września 2003 r. pomiędzy Skarbem Państwa, Bankami – wierzycielami, XXX, YYY LTD. oraz ZZZ S. A. - dotyczącego restrukturyzacji ZZZ S. A.

Minister Finansów zobowiązał się w w /w Porozumieniu do wydania aktu prawnego będącego podstawą do zaniechania poboru podatku dochodowego od osób prawnych od kwoty przychodów z tytułu rozwiązanych rezerw celowych utworzonych wcześniej na wierzytelności obejmujące kapitały kredytów udzielonych ZZZ S. A., zaliczonych do podatkowych kosztów uzyskania przychodu, w wysokości równej kwocie umorzonych na podstawie Porozumienia kapitałów tych kredytów.

W związku z powyższym Minister Finansów w wykonaniu postanowień w dniu 27 listopada 2003 r. wydał Rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Bank na mocy Porozumienia, Oświadczeniem o zwolnieniu z długu z dnia 07 grudnia 2004 r. dokonał umorzenia części wierzytelności wobec w/w podmiotu z tytułu kapitałów kredytowych , wynikających:

– z umowy kredytowej Nr .........z dnia 09 września 1996 r.

– z umowy kredytowej Nr......... z dnia 15 grudnia 1998 r.

Bank ze względu na wartość zabezpieczenia nie utworzył rezerw celowych na 100 % kapitału wierzytelności.

Zdaniem Banku przepis § 1 ust. 1 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2003 r. dotyczący zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów Banków, w kwocie odpowiadającej równowartości rozwiązanych w wyniku umorzenia rezerw celowych, niezaliczonych do kosztów podatkowych, w świetle posatnowień Porozumienia daje możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania również o kwoty dotworzonych rezerw nie stanowiących kosztów podatkowych, w ciężar których spisano umorzone wierzytelności. W związku z faktem, że Bank nie utworzył rezerw na cały kapitał umorzonych wierzytelności kredytowych, zamierza dotworzyć rezerwy nie stanowiące kosztów podatkowych do pełnej wysokości umarzanego kapitału, spisać umorzone należności w ciężar rezerw i korzystając z zaniechania przewidzianego w w /w przepisie przedmiotowego rozporządzenia, obniżyć podstawę opodatkowania o całą kwotę umorzonych wierzytelności.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Banku.

Szczegółowe zasady tworzenia rezerw zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzko związane z działalnością banków ( Dz. U z 2003 r Nr 218, poz. 2147 ) . Zgodnie z zapisem § 3 ust. 4 w /w rozporządzenia rezerwy celowe tworzy się, aktualizuje się co do wysokości oraz rozwiązuje najpóźniej w ostatnim dniu misiąca kończącego kwartał, w którym dokonano przeglądu i klasyfikacji ekspozycji kredytowch.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych, zaniechany został pobór podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów banków w części odpowiadającej równowartości rozwiązanych rezerw celowych, w wyniku umorzenia, obejmujących niespłacone kredyty ( pożyczki ) uprzednio udzielone XXX, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis oraz § 1 ust. 2 pkt 2 w /w rozporządzenia, należy zauważyć, że zaniechanie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy rezerw celowych utworzonych przez banki, zgodnie z przepisami o rachunkowości, obejmujących kredyty ( pożyczki ), umorzone w wyniku realizacji restrukturyzacji zadłużenia XXX.

W związku z powyższym Bank ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania tylko w części odpowiadającej równowartości rozwiązanych,w wyniku umorzenia wierzytelności, (dokonanego na podstawie Oświadczenia z dnia 7 grudnia 2004 r., obejmującego nie spłacone kredyty uprzednio udzielone XXX ). wcześniej utworzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości rezerw celowych,

Dotworzenie przez Bank rezerw nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, w ciężar, których odpisano umorzenie wierzytelności, nie daje możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania – gdyż nie wynika to z bezpośredniego brzmienia w / w przepisu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2003 r.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje iż :

1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia

2. interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej

3. nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji

Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego Urzędu. Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 w związku z art. 14 § 4 Ordynacji podatkowej należy wnieść w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj