Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim
US PP.443/33 /2005
z 8 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PP.443/33 /2005
Data
2005.06.08
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
garaż
organ administracji publicznej
przeniesienie prawa użytkowania wieczystego
sprzedaż nieruchomości
Pytanie podatnika
Gmina Miasto O. w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 46, poz. 543 z 2000 roku ze zm.) dokonuje sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej (nieruchomość zabudowana boksem garażowym osoby fizycznej) na własność. Czy słusznie uważamy, że powyższa czynność nie podlega podatkowi VAT – na podstawie art. 15 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29. sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10 marca 2005 roku ( data wpływu do Urzędu Skarbowego 14 marca 2005 roku) Gminy Miasta O. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanawia, że przedstawione stanowisko dotyczące sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W piśmie z dnia 10 marca 2005 roku, uzupełnionym w dniu 02 czerwca 2005 roku przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest organem władzy publicznej zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny w ramach swoich kompetencji dokonuje sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej zabudowanej boksem garażowym osoby fizycznej. Zdaniem podatnika sprzedaż prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) „ nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Analizując stan faktyczny zawarty w złożonym przez Stronę wniosku, oraz przedstawione przez nią własne stanowisko, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim uznał, iż jest ono nieprawidłowe. Wyłączenie organów władzy publicznej na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z kategorii podatników VAT ma charakter wyłączenia podmiotowo- przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany ściśle. Wyłączenie powyższe ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:
Zbycie prawa użytkowania wieczystego jest czynnością organu władzy publicznej o charakterze cywilnoprawnym, a więc realizowanego w ramach reżimu prywatnoprawnego. Dla dokonania tej transakcji wymagane jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego, oraz wpisu w księdze wieczystej co wynika z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zmianami) i jako czynność cywilnoprawna nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) „ zwalnia się od podatku: zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%”, co oznacza , iż zbycie prawa użytkowania wieczystego korzysta ze zwolnienia tylko w przypadku gdy dostawa budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo ich części jest zwolniona, od podatku lub opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%. Dokonując więc zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej – w opisywanym przypadku boksem garażowym, opodatkowanie tej czynności uzależnione jest od opodatkowania dostawy budynku trwale z tym gruntem związanym. Należy więc najpierw ustalić stawkę opodatkowania budynku, co będzie stanowiło podstawę zastosowania właściwej stawki dla całej transakcji. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia (...). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.