Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/422-100-80/05/AF
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/422-100-80/05/AF
Data
2005.05.09



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
korzystanie
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
przekazanie do używania
reklama
sprzedaż towarów
środek trwały
świadczenie usług
umowa wzajemna
współpraca (kooperacja)


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty zakupu regałów sklepowych, przekazywanych do nieodpłatnego korzystania w momencie ich przekazania na podstawie umowy o współpracy jednostkom handlowym sprzedającym wyroby Spółki nabywane przez nie w hurtowniach bądź firmach dystrybucyjnych będących bezpośrednimi klientami Spółki?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem Spółki z dnia 04.03.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 25.03.2005.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

p o s t a n a w i a

uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika w części dotyczącej jego indywidualnej sprawy.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Firma zawiera umowy o współpracy z jednostkami handlowymi sprzedającymi jej wyroby, nabywane przez te jednostki handlowe w hurtowniach bądź firmach dystrybucyjnych będących z kolei bezpośrednim klientem Spółki. Przedmiotem umów jest przekazanie do nieodpłatnego korzystania regałów (stojaków) sklepowych, które służą do ekspozycji i sprzedaży wyłącznie wyrobów Spółki, celem zwiększenia przychodów z ich sprzedaży. Regały pozostają przez cały czas własnością Spółki, nie posiadają też jakichkolwiek wyróżników o charakterze reklamowym.

Przedmiotem pytania Podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest potwierdzenie jego stanowiska, iż może on zaliczyć koszty zakupu regałów sklepowych w momencie ich przekazania jednostkom handlowym do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie należy odnieść się do następujących przepisów:

- art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.,

- art. 15 ust. 6, który stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a- 16m, z uwzględnieniem art. 16,

- art. 16 ust. 1 pkt 28, stosownie do którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z w/w sytuacji wynika, że strony zawarły umowę dwustronnie zobowiązującą: z jednej strony dający rzecz zobowiązuje się do jej przekazania, z drugiej zaś otrzymujący zobowiązuje się do świadczenia określonych usług na rzecz dającego (w tym przypadku ekspozycji na stojakach tylko produktów Spółki). Można więc uznać, że stojaki te są wykorzystywane do celów związanych z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą i że uzasadnione jest ich wykorzystywanie poza jego siedzibą, co wynika ze specyfiki działania firmy. Ponadto służą one do sprzedaży produktów Spółki, a tym samym mają również wpływ na jej przychody.

Wydatków związanych z zakupem stojaków nie można traktować jako wydatków poniesionych w celach reklamy, bowiem na bazie określeń i definicji słownikowych reklama to: rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania tych towarów (produktów). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że stojaki sklepowe nie zawierają jakichkolwiek informacji o charakterze reklamowym i służą jedynie do właściwej ich sprzedaży.

Reasumując, należy stwierdzić, że poniesione wydatki na nabycie (zakup) stojaków, mogą być kwalifikowane bezpośrednio, w całej wysokości do kosztów uzyskania przychodów, w momencie poniesienia kosztów związanych z ich nabyciem (zakupem) przez Spółkę, bez względu na limit odnoszący się do kosztów reklamy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 6 updop. W myśl tego przepisu, w wypadku jeśli stojaki (regały) sklepowe zostały zaliczone do środków trwałych w rozumieniu art. 16a updop, podlegają one wówczas odpisom amortyzacyjnym.

Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b), wydatki na nabycie lub wytworzenie środków trwałych nie są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, natomiast stanowić będą w takiej sytuacji koszty uzyskania przychodów, poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne, zgodnie z przepisami art. 16a - 16m updop.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane za pośrednictwem Naczelnika II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj