Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0034/05
z 31 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0034/05
Data
2005.05.31
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
rezerwy
zakład ubezpieczeniowy
Pytanie podatnika
Czy w przyroście "rezerw techniczno-ubezpieczeniowych" zakładu ubezpieczeń w rozumieniu art. 15 ust. 1b pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych należy uwzględniać spodziewane wpływy z regresów ubezpieczeniowych?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 64, poz. 654 z późn. zm), w sprawie: koszty uzyskania przychodów – wartość przyrostu rezerwy techniczno-ubezpieczeniowej stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych tworzy rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe odnoszone – dla celów podatkowych - w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Przy ustalaniu przyrostu wartości przyszłych wypłat i odszkodowań (tj. jednej z pozycji składającej się na wartość rezerwy techniczno-ubezpieczeniowej) Towarzystwo ma obowiązek uwzględnić wartość spodziewanych regresów ubezpieczeniowych, co generalnie skutkuje zmniejszeniem wielkości rezerwy zaliczanej do kosztów uzyskania przychodów, a tym samym zwiększeniem podstawy opodatkowania. W ocenie Towarzystwa uwzględnianie, przy ustalaniu przyrostu rezerwy techniczno-ubezpieczeniowej, wartości spodziewanych regresów ubezpieczeniowych powoduje, że regresy te są dwukrotnie opodatkowane. Raz w momencie zmniejszenia wartości przyrostu rezerwy techniczno-ubezpieczeniowej, drugi raz z chwilą otrzymania (regresy stanowią bowiem przychód zgodnie z §35 ust.6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2003r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń). Stąd Towarzystwo stoi na stanowisku, iż dla celów podatkowych w przyroście rezerw techniczno-ubezpieczeniowych kwota spodziewanych regresów nie powinna być uwzględniania, natomiast faktycznie uzyskane regresy powinny być opodatkowane dopiero z chwilą ich otrzymania. Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje: Zgodnie z art.15 ust.1b pkt 1 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) u ubezpieczycieli kosztem uzyskanie przychodów za rok podatkowy są koszty ustalone zgodnie z ust.1, a także rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe utworzone zgodnie z odrębnymi przepisami – do wysokości stanowiącej przyrost tych rezerw na koniec roku podatkowego w stosunku do ich stanu na początek roku; przy ustalaniu zaliczek, o których mowa w art.25 ust.1, kosztem uzyskania jest przyrost stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych na koniec miesiąca, za który składana jest deklaracja podatkowa, w stosunku do stanu tych rezerw na początek roku podatkowego. Tymi odrębnymi przepisami, o których mowa w cyt. uregulowaniu są przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 124, poz.1151 ze zm.) oraz wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz.694 ze zm.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 grudnia 2003r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń (Dz.U. Nr 218, poz.2144). W myśl art.149 ust.1 pkt 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej zakład ubezpieczeń obligatoryjnie tworzy rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe. Rezerwy te – stosownie do treści art.151 ust.1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej – przeznaczone są na pokrycie bieżących i przyszłych zobowiązań, jakie mogą wyniknąć z zawartych umów ubezpieczenia. Na rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe – zgodnie z ust.2 art.151 ustawy o działalności ubezpieczeniowej - składają się:
Szczegółowe uregulowania odnośnie zasad tworzenia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych zawiera z kolei w/w rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń (§30-47 rozporządzenia). Zgodnie z §34 ust.1 rozporządzenia rezerwę na niewypłacone odszkodowania i świadczenia tworzy się w wysokości odpowiadającej ustalonej lub przewidywanej ostatecznej wartości przyszłych wypłat odszkodowań i świadczeń związanych z zaistniałymi, do dnia, na który ustala się rezerwę, szkodami, powiększonej o koszty likwidacji szkód. Przy czym – jak stanowi przepis §35 ust.1 rozporządzenia - ustalając w danej grupie ubezpieczeń ostateczną wartość przyszłych wypłat odszkodowań i świadczeń, zakład ubezpieczeń szacuje wartość przewidywanych, przyszłych zwrotów kosztów zakładu na skutek przejęcia roszczeń wobec osób trzecich (regresy) oraz praw własności do ubezpieczonego majątku (odzyski). Wartość otrzymanych regresów i odzysków pomniejsza wartość odszkodowań i świadczeń wypłaconych (§35 ust.8 rozporządzenia). Z chwilą bowiem wypłaty odszkodowania na zakład ubezpieczeń przechodzą prawa przysługujące ubezpieczającemu w stosunku do osób trzecich, odpowiedzialnych za powstanie wypadku ubezpieczeniowego (regres ubezpieczeniowy). Z powyższych uregulowań jednoznacznie wynika, iż tworząc rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe zakład ubezpieczeń obowiązany jest stosować przepisy rozporządzenia. Dla celów podatkowych rezerwy te mogą być wykazane wyłącznie w wartościach ustalonych zgodnie z w/w przepisami, przy czym kosztem uzyskania przychodów są odpisy na rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe do wysokości stanowiącej przyrost tych rezerw na koniec roku podatkowego (miesiąca – w przypadku zaliczek na podatek) w stosunku do ich stanu na początek roku. Jednocześnie bowiem zmniejszenie stanu tych rezerw jest przychodem w rozumieniu art.12 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym u ubezpieczycieli – kwota stanowiąca równowartość zmniejszenia stanu rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Skoro zatem ustawodawca w art.15 ust.1b pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. jednoznacznie wskazał, iż rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe uznawane za koszt uzyskania przychodów tworzone są zgodnie z odrębnymi przepisami, to ingerencja w zasady tworzenia tych rezerw wykracza poza zakres kompetencji organu podatkowego. Przepisy bowiem zarówno ustawy o działalności ubezpieczeniowej, jak i rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń nie stanowią przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art.3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.