Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/1-4430/30/05
z 21 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/1-4430/30/05
Data
2005.07.21
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
roboty instalacyjne
stawki podatku
Pytanie podatnika
Zapytanie Podatnika dotyczy stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 45.34.32 - 00.00 jako "roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (naprawia lub wymiana drzwiczek wycierowych w przewodach kominowych, wymiana kratek wentylacyjnych przewodów wentylacyjnych, zakładanie wkładów kominowych chroniących przewody przed działaniem spalin) oraz wg PKWiU 74.70.15 - 00.00 jako "usługi czyszczenia pieców i kominów"
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r.. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia Kazimierza R. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu z dnia 13.05.2005 r., znak: U.S.V-443/14/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w którym uznał stanowisko przedstawione przez Stronę za nieprawidłowe � odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia. Pismem z dnia 18.02.2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Zapytanie dotyczyło stawki podatku od towarów i usług dla wykonywanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 45.34.32 - 00.00 jako "roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" (naprawia lub wymiana drzwiczek wycierowych w przewodach kominowych, wymiana kratek wentylacyjnych przewodów wentylacyjnych, zakładanie wkładów kominowych chroniących przewody przed działaniem spalin) oraz wg PKWiU 74.70.15 - 00.00 jako "usługi czyszczenia pieców i kominów" (konserwacja przewodów kominowych i wszelkiego rodzaju palenisk i urządzeń grzewczych, prace polegaj ące na czyszczeniu, usuwaniu sadzy, gniazd ptaków, doszczelnianiu przewodów, kontroli drożności, udrażnianiu łącznie z kontrolą stanu technicznego wyżej wymienionych przewodów. W swoim stanowisku Podatnik prezentuje pogląd, iż także kontrola stanu technicznego przewodów kominowych powinna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT. Opierając się na znaczeniu słowa "łącznie" w opisie symbolu PKWiU 74.70.15 - 00.00 Stwierdza, iż kontrola stanu technicznego przewodów kominowych zawiera się w przedziale prac uznanych za konserwację przewodów kominowych. Dodatkowo Wnioskujący twierdzi, że taka kontrola podobnie jak kontrola wszelkich instalacji budynku, ma na celu utrzymanie go we właściwym stanie technicznym, więc zawiera się w przedziale prac uznanych za działania konserwacyjne, gdyż w jej wyniku dochodzi do usunięcia stwierdzonych usterek. Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu wydał postanowienie z dnia 13.05.2005 r., znak: U.S.y-443/14/05, w którym uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu stwierdził, iż stawka podatku w wysokości 7% będzie miała zastosowanie do świadczonych przez podatnika usług zaliczanych do robót budowlano � montażowych, konserwacyjnych oraz wchodzących w zakres remontów powiązanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Następnie organ I instancji wyjaśnił, iż stawką podstawową podatku w wysokości 22% będą podlegać te usługi, które polegają na kontroli stanu technicznego oraz na wydawaniu opinii o stanie technicznym przewodów kominowych, gdyż takie nie mieszczą się w definicji "remonty i roboty budowlano � montażowe oraz konserwacyjne". Nie zgadzając się z tym rozstrzygnięciem Podatnik pismem z dnia 24.05.2005 r. wniósł zażalenie do tut. organu. W złożonym zażaleniu Podatnik podnosi, iż również usługi polegające na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych winny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT, gdyż są to prace konserwacyjne. Zarzuca Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu, iż ten w wydanym postanowieniu cyt. nie odnosi się do aktów prawnych, które w swoim brzmieniu usługi polegające na kontroli stanu technicznego przewodów kominowych określałyby inaczej aniżeli prace konserwacyjne". W piśmie z dnia 28.06.2005 r. Podatnik podtrzymał wniosek zawarty w przedmiotowym zażaleniu. Dodatkowo zwrócił uwagę na historyczne zmiany ustawy w zakresie nomenklatury statystycznej wywodząc, że wykonywane usługi "kominiarskie" mimo zmian oznaczeń statystycznych są opodatkowane 7% stawką podatku. Stronie na podstawie art. 3 § 2 pkt 1 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), służy prawo zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Skarga wraz z jej odpisem powinna być złożona za pośrednictwem tut. organu i odpowiadać wymogom art. 46 i art. 57 powołanej ustawy. Zgodnie z dyspozycją art. 299 § 1 i § 2 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wraz z wniesieniem skargi Strona zamieszkała za granicą obowiązana jest ustanowić pełnomocnika do doręczeń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.