Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUSIPD3/415/38/2005
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSIPD3/415/38/2005
Data
2005.06.20



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
budowa
budynek mieszkalny
odliczenia od podatku
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na budowę domu jednorodzinnego zgodnie z faturą VAT mogą być odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko podatników przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2005 r., który wpłynął w dniu 23.03.2005 r., uzupełnionego pismem złożonym dnia 26.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 23.03.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 20.04.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawców do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w piśmie z dnia 26.04.2005 r., które wpłynęło dnia 26.04.2005 r.

W wyżej wymienionym wniosku zostało opisane następujące zagadnienie:W 2004 roku podatnicy ponieśli wydatki na cele mieszkaniowe, załączyli fakturę VAT z protokołem odbioru wykonanych robót o treści "Budowa domu jednorodzinnego - roboty budowlane". Treść protokołu odbioru wykonanych robót dołączonego do faktury jest następująca: "roboty budowlane - rob. instalacyjne, wod-kan i gazowe wewnętrzne". Faktura i protokół są datowane dnia 23.12.2004 r.

Podatnicy pytają: "Czy możemy na podstawie ww. faktury wraz z integralnym z nią protokołem skorzystać z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego wraz z remontem i modernizacją instalacji gazowej?".

Ponadto wyrazili swoje stanowisko: "powinniśmy w rozliczeniu za 2004 rok dokonać odliczenia od podatku wydatków poniesionych na modernizację budynku mieszkalnego w wysokości preferencyjnego limitu dla instalacji gazowych tj. nie więcej niż 6615 zł. Tytuł prawny do zajmowanego budynku mieszkalnego posiadamy od października 2004 r., a faktura jest z grudnia 2004 r."

Ustosunkowując się do przedstawionego zagadnienia poddano analizie przepisy art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. oraz treść art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm. ).

Wymieniony art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stanowił, iż "podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust., obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast art. 12 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi, iż wydatki o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Odliczenie z tego tytułu przysługuje zgodnie z art. 27a ust. 3 pkt 2 ustawy w wysokości 19% poniesionych w roku podatkowym wydatków, jednakże w okresie trzech kolejnych lat począwszy od 01.01.2003 r., nie może przekroczyć w przypadku remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego kwoty 4.725,00 zł lub w przypadku budynku mieszkalnego kwoty 5.670,00 zł. W razie zbiegu odliczeń z wymienionych tytułów łączna kwota odliczeń z tytułu wydatków na remont i modernizację nie może przekroczyć kwoty 5.670,00 zł. W przypadku, gdy łącznie z wymienionymi powyżej wydatkami podatnik ponosi wydatki na remont i modernizację instalacji gazowej, urządzeń ekzplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy ww. limity odliczeń, wysokość przysługujących odliczeń zwiększa się o kwotę 945 zł.

Wydatki na remont lokalu (budynku) mieszkalnego podlegają odliczeniu, jeżeli zostały poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe i mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy ( Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Za remont, w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) uważa się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji. Natomiast modernizacja polega na ulepszeniu (unowocześnieniu) istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub budynku mieszkalnego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.

Wydatki na remont i modernizację istniejącego budynku mieszkalnego mogą być odliczone w ramach ulgi z tytułu remontu i modernizacji, jeżeli budynek ten zgodnie z odrębnymi przepisami został wcześniej oddany do użytkowania i spełnione zostaną wyżej opisane warunki. Zagadnienie budowy budynku mieszkalnego (także momentu zakończenia budowy) regulują przepisy wymienionej ustawy - Prawo budowlane.

Z treści wniosku oraz załączonej faktury i protokołu wynika, że w 2004 r. wydatki zostały poniesione w związku z budową budynku mieszkalnego.

Należy w tej sytuacji zaznaczyć, że tzw. ,,duża ulga budowlana" z tytułu wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe (m. in. na budowę budynku mieszkalnego) została zlikwidowana od dnia 1 stycznia 2002 r. i była odrębną ulgą od ulgi remontowo-modernizacyjnej. Prawo do odliczeń od podatku dalszych wydatków poniesionych w latach 2002 - 2004 na kontynuację danej inwestycji mieszkaniowej (w ramach tzw. "dużej ulgi budowlanej") na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.) przysługiwało wyłącznie tym podatnikom, którzy z racji poniesionych wcześniej na tę inwestycję wydatków, nabyli prawo do odliczeń z tytułu "dużej ulgi budowlanej" w latach 1997-2001. Ustawowe oddzielenie ulgi budowlanej od remontowo-modernizacyjnej wskazywało, że wydatki ponoszone na cele budowlane stanowią osobną kategorię wydatków i nie należy ich traktować jako wydatki poniesione na cele remontowe i modernizacyjne.

Wobec powyższego, poniesienie w 2004 r. wydatków w związku budową budynku mieszkalnego nie uprawnia podatników do odliczenia ich jako wydatków poniesionych z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.

W ocenie tutejszego organu podatkowego, mając na względzie stan faktyczny i powołane przepisy, stanowisko podatników przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj