Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/415/4-2/05
z 17 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/415/4-2/05
Data
2005.05.17



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
źródło finansowania


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do biletów na imprezy kulturalne i rekreacyjne dla pracowników (tj. bilety: do kina, na koncerty oraz karnety na: basen, siłownię, korty tenisowe, częściowo odpłatne przez pracowników) powinny zostać potraktowane jako świadczenia rzeczowe dla pracowników i w związku z tym do kwoty 380 zł w roku podatkowym zwolnione od opodatkowania, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60),
  • art. 9 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 7.03.2005 r. (znak: HR/287/05, wpłynęło do tut. urzędu w dniu 8.03.2005 r.), uzupełnionego pismem znak: HR/309/05 z dnia 10.03.2005 r. (wpłynęło do tut. urzędu w dniu 15.03.2005 r.) w sprawie udzielenia na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka jako zakład pracy dofinansowuje z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej ZFŚS) zakup biletów na imprezy kulturalne i rekreacyjne, oraz karnety upoważniające do korzystania z obiektów sportowo-rekreacyjnych. Dofinansowanie w tym przypadku wynosi 70 % wartości ww. świadczeń. Pozostałe 30 % wartości pokrywają pracownicy ze środków własnych. Przedmiotem wniosku jest rozstrzygnięcie, czy w świetle zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 67 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. świadczenia z ZFŚS są objęte tym zwolnieniem do wysokości 380 zł w roku podatkowym. Zdaniem wnioskodawcy świadczenia w postaci 70-procentowego dofinansowania z ZFŚS dla pracowników wartości biletów bądź karnetów, korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 67 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Według tego przepisu rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
  • źródłem finansowania są w całości środki z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych,
  • wysokość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Należy podkreślić, iż użyte w tym przepisie sformułowanie "sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych" oznacza, że pracodawca bądź związki zawodowe są ze swej strony zobligowane do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy. Przepis ten zatem określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku koniecznym jest, aby pracodawca lub związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż ZFŚS lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100 % wartości świadczeń, bądź częściowe jego finansowanie z wymienionych w przepisie źródeł.

Reasumując, należy stwierdzić, że bilety, karnety zakupione przez pracodawcę (związek zawodowy), korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że wydatki z tego tytułu pracodawca lub związek zawodowy finansuje w całości z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych. W tym przypadku nie ma znaczenia wysokość finansowania świadczenia rzeczowego.

W związku z powyższym należy orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia przedmiotowego wniosku i obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 § 2 ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj