Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-108/05/CIP/01
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-108/05/CIP/01
Data
2004.12.31



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów --> Objęcie procedurami celnymi


Słowa kluczowe
dostawa towarów
kontrahent zagraniczny
nabycie wewnątrzwspólnotowe
terytorium
tranzyt


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się zapytaniem, czy powyższe nabycie towarów niewspólnotowych stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
W ocenie Podatnika dokonanie odprawy celnej towaru w jakimkolwiek kraju członkowskim, należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.


Stan faktyczny :

Podatnik podatku od towarów i usług – spółka z o. o. nabyła od holenderskiego kontrahenta towary niewspólnotowe, tj. sprowadzone z państwa trzeciego w procedurze tranzytu, które następnie zostały dopuszczone do obrotu na terenie Holandii. Nabycie towarów nastąpiło przed odprawą celną, tj. przed objęciem towarów procedurą dopuszczenia do obrotu na terytorium Holandii. Towary niewspólnotowe zostały odprawione w imieniu Podatnika przez dostawcę z Holandii. Następnie Podatnik dokonał dostawy towarów (wspólnotowych) na rzecz holenderskiego kontrahenta. Podatnik podkreśla, iż towar nie został sprowadzony przez Podatnika na terytorium Polski.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl definicji zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Co do zasady zgodnie z art.19 ust. 7 ustawy obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

W myśl art. 19 ust. 9 ustawy, jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Zatem na mocy art. 19 ust. 9 ustawy jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy powstanie z chwilą zrealizowania importu towarów.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl art. 84 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zwanego dalej rozporządzeniem, użyte w art. 85-90 rozporządzenia określenie „procedura zawieszająca” odnosi się (...), w przypadku towarów niewspólnotowych, do następujących procedur:

  • tranzytu zewnętrznego;
  • składu celnego (...).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 rozporządzenia procedura zawieszająca będąca jednocześnie gospodarczą procedura celną zostaje zakończona, gdy towary objęte tą procedurą bądź produkty kompensacyjne lub przetworzone uzyskane pod tą procedurą, otrzymają inne dopuszczone przeznaczenie celne.

W świetle w/w przepisów procedura tranzytu jest jedną z procedur zawieszających, co oznacza, że dla towaru zawieszone są wszelkie opłaty celno-podatkowe. Jej zakończenie zgodnie z art. 89 ust. 1 rozporządzenia następuje, gdy towary objęte procedurą tranzytu otrzymają inne przeznaczenie celne - zostaną wyjęte z procedury składu celnego.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Natomiast w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju – art. 36 ust. 2 ustawy.

W świetle regulacji art. 36 ustawy obowiązek podatkowy w imporcie towarów jest ściśle związany z miejscem świadczenia importu towarów. Powstaje on co do zasady z chwilą objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż nabył on na terytorium Holandii towary niewspólnotowe objęte procedurą tranzytu od kontrahenta z Holandii. Następnie towary niewspólnotowe zostały odprawione w imieniu Podatnika przed dostawcę z Holandii, a Podatnik po dopuszczeniu towarów do obrotu na terytorium Holandii (Wspólnoty) dokonał ich dostawy na rzecz kontrahenta z Holandii. Przedmiotowy towar nie został sprowadzony na terytorium Polski.

W świetle w/w przepisów nabycie na terytorium Holandii towarów niewspólnotowych objętych procedurą tranzytu, tj. przed odprawą celną dopuszczającą towary do obrotu od kontrahenta z Holandii nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy, gdyż towar będący przedmiotem transakcji nie uzyskał statusu towaru wspólnotowego oraz w wyniku dokonanej dostawy nie został wysłany ani transportowany na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z uwagi na to, iż towary niewspólnotowe zostały odprawione i dopuszczone do obrotu w imieniu Podatnika na terytorium Holandii, a co za tym idzie na Podatniku ciążył obowiązek uiszczenia opłat celnych z tytułu importu towarów w Holandii.

Natomiast transakcje zarówno nabycia towarów niewspólnotowych objętych procedurą tranzytu oraz dostawy towarów wspólnotowych na terytorium Holandii, w przypadku gdy towar pozostaje na terytorium Holandii, podlegają regulacjom przepisów podatku od wartości dodanej obowiązujących w tym państwie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj