Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-4430/171/05
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-4430/171/05
Data
2005.07.21



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
oświetlenie uliczne
podatek od towarów i usług
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować roboty budowlano - montażowe dotyczące wykonania oświetlenia ulicznego przy drogach wiejskich?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30.05.2005 r., wniesionego przez Urząd Gminy, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku z dnia 19.05.2005 r. znak: US.PP/443-7/2005 w sprawie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług, zmienia wymienione postanowienie organu I instancji i stwierdza, że dla opodatkowania podatkiem VAT usług budowlanych dotyczących wykonania oświetlenia ulicznego przy drogach na terenie wsi ma zastosowanie stawka 7% podatku VAT, pod warunkiem, że drogi te stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwa mieszkaniowego a tym samym nie zalicza się ich do dróg gminnych lub wyższej kategorii, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 21.03.1985 r o drogach publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.).

Wnioskiem z dnia 03.03.2005 r. uzupełnionym w dniu 22.03.2005 r. oraz w dniu 20.04.2005r., Urząd Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w wyżej wymienionych pismach stanu faktycznego wynika, że Gmina przeprowadza budowę oświetlenia ulicznego, polegającą na częściowym zawieszeniu lamp na istniejącej sieci a w części na budowie nowej linii oświetleniowej przy drogach. Zdaniem Strony realizowaną inwestycję należy traktować jako infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, wobec czego dla opodatkowana wykonanych robót właściwą jest 7% stawka podatku VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej postanowieniem z dnia 19.05.2005 r., znak: US.PP/443-7/2005, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe i stwierdził "Do usług wykonania oświetlenia drogowego polegają-cej na częściowym zawieszeniu lamp na istniejącej sieci, a w części na budowie nowej linii oświetle-niowej przy drogach we wsi Ożanna i Kuryłówka powinno zastosować się stawkę 22%". Zaprezento-wane stanowisko organ I instancji oparł, jak wynika z uzasadnienia postanowienia, o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz na informacji udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Leżajsku, z której wynika, iż działki, przy których realizowana jest budowa oświetlenia ulicznego są zaliczone i zarejestrowane jako drogi z własnością gminy (drogi gminne).

Nie godząc się z interpretacją udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, Podatnik wniósł zażalenie na postanowienie z dnia 30.05.2005 r., żądając jego uchylenia. Strona podniosła, iż budowa oświetlenia drogowego powinna być uznana za zadanie realizowane w ramach infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, ponieważ ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu mieszkaniowego. Odnosząc się do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.), który stanowi, że drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi, Jednostka uznała, że drogi, przy których prowadzona jest budowa oświetlenia ulicznego są drogami wewnętrznymi dojazdowymi, z których korzysta ludność wiejska w celu dojazdu do budynków mieszkalnych lub dojazdu do gruntów rolnych i leśnych.

Rozpatrujący przedmiotową sprawę organ podatkowy II instancji uznał, iż interpretacja, udzielona przez organ I instancji, wymaga zmiany.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego - art. 146 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 4 pkt 2 ustawy o drogach publicznych, droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno - użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny stwierdza się, iż realizowana inwestycja budowy oświetlenia ulicznego przy drogach na terenie wsi będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7% pod warunkiem, że drogi te stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu a tym samym nie podlegają zaliczeniu do dróg gminnych lub wyższej kategorii, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy o drogach publicznych. Jeżeli niniejszy warunek nie zostanie spełniony dla opodatkowania realizowanej inwestycji będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 22%.

Stronie, na podstawie przepisów art. 3 § 2 pkt 1 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30.08.2002 r. Prawo o po-stępowaniu przez sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270), służy prawo złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia de-cyzji. Skarga, wraz z jej odpisem, powinna być złożona do Sądu za pośrednictwem tut. organu, i odpowiadać powinna wymogom art. 46 oraz art. 57 powołanej ustawy. Zgodnie z przepisem art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia Podatnika prawa do wykonywania takiej decyzji. W myśl zapisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj