Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-II-44081/5/AF/05
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-44081/5/AF/05
Data
2005.07.04



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
podatek od towarów i usług
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego.


DECYZJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z dnia 25 kwietnia 2005 r. nr PP-443/3/JG/05 w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zmienia ww. postanowienie w ten sposób, że uznaje stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 3 stycznia 2005 r. w sprawie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do eksploatacji samochodu ciężarowego, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25.01.2005 r. Pan K. prowadzący działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego transportu osób, zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach z zapytaniem, czy od wykorzystywanych przez niego samochodów ciężarowych (busów -Mercedes Sprinter), przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliw silnikowych.

W przedmiotowych pojazdach dokonano przeróbek polegających na wstawieniu dodatkowo trzech rzędów foteli oraz szyb. Po zakończonych modernizacjach samochody zostały poddane ekspertyzom rzeczoznawcy i otrzymały nowe dowody rejestracyjne.

Zdaniem Podatnika przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa silnikowego, ponieważ w dowodzie rejestracyjnym uwidoczniona jest liczba 9 osób łącznie z kierowcą oraz ładowność 1540 kg, co powoduje, iż samochody spełniają warunek określony w art. 88 pkt.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 54, poz. 535. Ponadto przeprowadzona modernizacja nie naruszyła elementów budowy konstrukcyjnej pojazdu, wymagającej zmiany jego homologacji, a ustawa Prawo o ruchu drogowym dopuszcza zgodnie z art. 63, przewóz osób samochodami ciężarowymi.

Z uwagi na fakt, iż wniosek Pana K. z dnia 25.01.2005 r. jest tożsamy z zapytaniem Podatnika z dnia 15.10.2004 r., na które pismem nr PP-4431/51/JG/04 z dnia 17.12.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach udzielił pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w rozstrzygnięciu z dnia 25.04.2005 r. uwzględniono dostarczone w dniu 18.10.2004 r. i 02.11.2005 r. dokumenty tj. ekspertyzy techniczne o nr 419 i 879 wraz z załącznikami, fakturę VAT nr 322/1001/01 z dnia 21.09.2001r., kartę pojazdu, dowód rejestracyjny, wyciąg ze świadectwa homologacji.

Z przedstawionej faktury na zakup jednego z przedmiotowych samochodów oraz z wyciągu ze świadectwa homologacji na dany samochód wynika, że masa całkowita pojazdu wynosi 3500 kg, masa własna pojazdu wynosi 1960 kg i samochód przeznaczony jest do przewożenia 2 osób. Po dokonaniu przeróbek polegających na wstawieniu dodatkowych trzech rzędów foteli - przedmiotowy samochód na postawie ekspertyzy technicznej zarejestrowany został jako samochód ciężarowy o liczbie miejsc 9 oraz dopuszczalnej ładowności 725 kg.

W dniu 29.09.20004r. Pan K. zwrócił się do rzeczoznawcy o zmianę ładowności, w związku z brzmieniem art.2 pkt 56 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.), w wyniku czego otrzymał kolejną ekspertyzę, z której wynika, że dopuszczalna masa całkowita i masa własna samochodu pozostaje w wysokości niezmienionej, natomiast dopuszczalna ładowność przedmiotowego samochodu wynosi 1540 kg. Ekspertyza ta nie wskazuje natomiast liczby miejsc siedzących i informacji takiej nie zawarto również w dowodzie rejestracyjnym.

W związku z powyższym Pan K. uznał, że przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, zawarty w fakturach zakupu paliw silnikowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach postanowieniem z dnia 25.04.2005 r. nr PP-443/3/JG/05 uznał stanowiska Podatnika za nieprawidłowe. Z uwagi na istniejące rozbieżności pomiędzy zapisami znajdującymi się w przedłożonym wyciągu ze świadectwa homologacji (które dotyczyło samochodu przed jego przerobieniem), a jego obecną faktyczną konstrukcją i przeznaczeniem, oraz nieprzedstawienie przez podatnika aktualnego wyciągu ze świadectwa homologacji, z którego wynikałaby właściwa liczba miejsc, dopuszczalna ładowność oraz aktualny rodzaj pojazdu brak jest, zdaniem organu podatkowego I instancji, możliwości do określenia dopuszczalnej ładowności zgodnie ze wzorem zawartym w art. .86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Poza tym przedmiotowego samochodu nie można uznać bezspornie za samochód ciężarowy, nawet jeżeli w dowodzie rejestracyjnym widnieje taki zapis, albowiem z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby był on konstrukcyjnie przeznaczony do przewożenia wyłącznie towarów. Dowód rejestracyjny jest dokumentem dopuszczającym dany pojazd jedynie do ruchu, a nie określającym jego rodzaj i typ. Taką rolę pełni bowiem świadectwo homologacji.

Według organu podatkowego I instancji istotnym jest również fakt, iż w myśl art. 68 ust.11 i 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym - w razie zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji, np. wprowadzenia zmian w typie pojazdu, producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części. Świadectwo homologacji typu wygasa bowiem jeżeli producent lub importer pojazdu, w przypadkach, o których mowa w ust. 11 i 12 nie uzyska zmiany do tego świadectwa - art. 68 ust. 14 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach podkreślił ponadto, iż zgodnie z ww. ustawą samochód ciężarowy stanowi pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą. Jednakże w myśl tej samej ustawy za samochód osobowy uznaje się pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. W przedmiotowym samochodzie podatnik dokonał przeróbek, które miały na celu dostosowanie pojazdu do charakteru prowadzonej przez niego działalności – usług przewozu osób, i wykorzystywania go właśnie w tym charakterze, czyli nie do przewożenia ładunków i osób, a osób wraz z ich bagażem.

Na powyższe postanowienie pełnomocnik Strony złożył w dniu 09.05.2005 r. zażalenie, wnosząc o jego uchylenie oraz ponowne rozpatrzenie sprawy. W zażaleniu podniesiono, że w wydanym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach nie skoncentrował się na udzieleniu odpowiedzi na zapytanie Podatnika, lecz na zdefiniowaniu pojazdu bezspornie ciężarowego oraz bezspornie osobowego. Podkreślono natomiast, iż w adaptowanych samochodach nie zmieniono typu, konstrukcji, ani ładowności samochodów. Zamontowanie dodatkowych siedzeń nie powoduje również zmiany ich przeznaczenia (konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu ładunków). Ponadto z przepisów w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu homologacji oraz decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Stwierdzono więc, że jeżeli podatnik jest w stanie wykazać zaświadczeniem wydanym dla w/w samochodu z jego badania technicznego, stwierdzającego, iż pojazd odpowiada warunkom technicznym lub że w wydanym na dany typ samochodu wyciągu z zaświadczenia dopuszczalności typu określono dopuszczalną ładowność wyższą niż obliczona wg wzoru zamieszczonego w przepisie art. 86 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług, to podatnik również może skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do jego napędu – na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Końcowo pełnomocnik Strony wysunął tezę, zgodnie z którą przepis zawarty w art. 86 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie jedynie do pojazdów nabytych po 1 maja 2004 r. Tak więc zakaz dotyczący paliw adresowany jest tylko do samochodów nabytych po tej dacie. Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Pełnomocnik Skarżącego dołączył pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14.07.2004 r. Nr PP3-812/680/2004/BK2247PP, w którym potwierdzono, iż w przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swej będących ciężarowymi, tzn : jeżeli z konstrukcji wynika, że są przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na zasadach określonych w ustawie z 11 marca 2004 r.

Po przeanalizowaniu przedmiotowej informacji oraz obowiązującego stanu prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art.88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.Inne pojazdy samochodowe zostały z kolei zdefiniowane w art.86 ust.3 ustawy jako samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ: 357kg + n x 68 kg / gdzie: DŁ: - oznacza dopuszczalną ładowność, n- oznacza ilość miejsc(siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.

W art.2 pkt.56 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz.602 ze zm.) postanowiono, że dopuszczalna ładowność pojazdu to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.

W myśl natomiast przepisu art.86 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczalna ładowność oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust.3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które z wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust.3. Z przepisów powyższych nie wynika jednak, aby sam brak wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku jego uzyskania, skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy, istotne jest bowiem, aby z homologacji wynikało, iż ładowność samochodu jest wyższa niż określona wzorem. Jeśli więc w/w warunek jest spełniony, a podatnik wykorzystuje pojazd do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do tego pojazdu.

Wobec istniejącego stanu rzeczy tutejszy organ podatkowy stwierdza, że w opisanym przypadku przedmiot zapytania dotyczy niewątpliwie samochodu ciężarowego, bowiem po dokonanych przez podatnika przeróbkach (9 miejsc siedzących) pojazd posiada ładowność wyższą niż określona wzorem Lisaka w art. 86 ust. 3.

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym niniejsza decyzja została doręczona podatnikowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków za rok podatkowy – począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na postawie art. 53 § 1 oraz 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi(Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj