Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415/2/2005
z 31 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415/2/2005
Data
2005.05.31



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
cudzoziemiec
unikanie podwójnego opodatkowania
wynagrodzenie pracownicze
zatrudnienie osoby


Pytanie podatnika
Spółka z o. o. sprowadza towary handlowe (korek) z Portugalii. W celu lepszej realizacji zamówień, od głównego dostawcy firma zatrudniła agenta obywatela Portugalii. Praca wykonywana jest na terenie Portugalii i polega na organizowaniu terminowej i prawidłowej realizacji zamówień. Za otrzymane wynagrodzenie agent wystawia fakturę. Podobna umowa o pracę zostanie podpisana z obywatelem Ukrainy. Czy prawidłowa jest interpretacja przez firmę przepisów ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Portugalską, że zatrudniony agent (obywatel Portugalii) powinien rozliczać się z dochodu osiągniętego w Polsce tylko w swoim kraju tj w Portugalii. Czy w taki sam sposób powinien rozliczać się obywatel Ukrainy zatrudniony na podobnych zasadach?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka dokonuje zakupu towarów handlowych w Portugalii. W celu lepszej realizacji zamówień firma X zatrudniła agenta obywatela Portugalii. Praca wykonywana jest na terenie Portugalii i polega na organizowaniu terminowej i prawidłowej realizacji zamówień, sprawdzaniu jakości towaru, dbaniu o dokumentację transakcji zakupu, negocjowaniu warunków dostawy towaru. W zamian za wykonaną pracę agent otrzymuje wynagrodzenie ustalone procentowo od zrealizowanej dostawy. Za otrzymane wynagrodzenie agent wystawia fakturę.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr. 14 poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że osoba zatrudniona przez spółkę na zasadach umowy agencyjnej zamieszkuje w Portugalii i praca wykonywana jest na terenie Portugalii a więc w myśl art. 3 ust. 2a wyżej powołanej ustawy dochody wpłacone przez spółkę nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Powyższy przepis uzupełnia umowa międzynarodowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Portugalską (Dz.U. z 1998 r. Nr 48 poz. 304).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 powyższej umowy dochody opodatkowane są w państwie w którym zamieszkuje osoba osiągająca dochody, chyba że praca wykonywana jest w drugim państwie. Ponieważ w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym osoba zatrudniona przez spółę zamieszkuje w Portugalii i wykonuje swoją pracę w Portugalii dlatego też dochody przez nią osiągnięte nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Ustosunkowując się do zawarcia przez spółę w przyszłości podobnej umowy o pracę z obywatelem Ukrainy należy stwierdzić iż, obecnie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu zawarta pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy (Dz.U. z 1994 r. Nr 63 poz. 269) ma analogiczną treść jak umowa z Portugalią a więc będą miały zastosowanie takie same przepisy wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym czyli dochody te będą opodatkowane na Ukrainie.

Reasumując, stanowisko Strony znajduje oparcie w stanie faktycznym i prawnym.

Przedmiotowa interpretacja w myśl art. 14b § 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj