Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUS PBI/PM/423-13/2005
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS PBI/PM/423-13/2005
Data
2005.06.30



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
przedsiębiorstwo państwowe


Pytanie podatnika
czy wypłacone nagrody roczne dla dyrektora i jego zastepcy z zysku po opodatkowaniu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Firmy XXX przedstawione we wniosku z dnia 05.04.2005r. (wpływ do Urzędu 11.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztu uzyskania przychodu wypłaconej nagrody rocznej dla dyrektora przedsiębiorstwa i jego zastępcy – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 11.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek

uzupełniony pismem z dnia 13.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w pismie stanu faktycznego wynika ,że wnioskodawca jest przedsiębiorstwem państwowym posiadającym osobowość prawną. Zasady przyznawania i wypłacania dla dyrektora i zastępcy dyrektora przedsiębiorstwa państwowego nagrody rocznej regulują : ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 112 poz. 981 ze zm.), ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26 poz. 306 ze zm.).

Przedsiębiorstwo, za rok obrotowy 2004 wypracowało zysk netto. W związku z powyższym dyrektorowi przedsiębiorstwa i jego zastępcy może być przyznana nagroda roczna, a żródłem jej finansowania będzie zysk roku 2004r po opodatkowaniu.

Zdaniem Podatnika wypłacone nagrody roczne dla dyrektora i jego zastępcy nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu, a tym samym winny obciążyć zysk netto roku obrachunkowego za który są wypłacane.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 31.01.1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. z 1992 r. Nr 6, poz. 27 ze zm.), zysk przedsiębiorstwa państwowego po opodatkowaniu podatkiem dochodowym i odliczeniu wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa, może być przeznaczony na tworzenie funduszy własnych, funduszu nagród dla pracowników oraz na dofinansowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Wydatek pracodawcy w formie nagrody wypłacony dla pracowników z funduszu nagród tworzonego z zysku po opodatkowaniu na podstawie ww. przepisu nie spełnia przesłanek do zakwalifikowania go zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) do kosztu uzyskania przychodu.

W związku z powyższym wypłaty nagród rocznych dla dyrektora i zastępcy dyrektora przedsiębiorstwa z funduszu nagród zasilanego z dochodu po opodatkowaniu nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj