Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skierniewicach
EI/38/10/2005
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
EI/38/10/2005
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Skierniewicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Czy kosztem uzyskania przychodów może być odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zwiększony do wysokości 75 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na zatrudnionego pracownika.


Na podstawie art. 14 par.1 i par.4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art.16 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zwiększonego odpisu podstawowego na zakładowy fundusz socjalny.

1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Zgodnie z art.5 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), Spółka tworzy coroczny odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, naliczony w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych. Wysokość odpisu na jednego zatrudnionego stanowi 37,5 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Spółka zwiększa odpis o 6,25 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z tytułu sprawowanej opieki socjalnej nad emerytami. Zakładowa Organizacja Związkowa proponuje Zarządowi Spółki wprowadzenie do Układu Zbiorowego Pracy zwiększenie odpisu do wysokości 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na zatrudnionego pracownika.

Spółka pyta, czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów może być odpis podstawowy w wysokości 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na zatrudnionego pracownika.

Zdaniem Spółki określenie w Zbiorowym Układzie Pracy odpisu podstawowego w wysokości 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, który Spółka przekaże na rachunek bankowy Funduszu stanowi koszt uzyskania przychodów.

2. Ocena prawna stanowiska:

Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 9 cyt ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Z powyższego wynika, że odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy, jeśli stanowi koszt jego działalności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Odpis uznaje się za koszt, o którym wyżej mowa, jeżeli został ustalony zgodnie z przepisami art. 3-5 ustawy. Jak wynika z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, dotychczas ustalała ona odpis na fundusz zgodnie z art.5 cyt. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Tak ustalona wysokość odpisu stanowiła koszt działalności i tym samym koszt uzyskania przychodów Spółki. Obecnie Spółka rozważa możliwość zwiększenia odpisu w sposób nie wynikający z powołanego art. 5 ustawy.Na wniosek zakładowej organizacji związkowej odpis miałby stanowić 75% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej i będzie zapisany w zbiorowym układzie pracy obowiązującym w Spółce.

Należy zauważyć, iż stosowana dotychczas przez Spółkę metoda ustalania odpisu podstawowego nie jest jedynym możliwym rozwiązaniem, bowiem cytowana ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zapewnia w art. 4 ust. 1, pracodawcom posiadających zbiorowe układy pracy, dowolne kształtowanie wysokości odpisu. Zgodnie z art.6 ustawy odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 4 ustawy - także obciążają koszty działalności pracodawcy. Spółka korzystając zatem z możliwości wynikających z art. 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - posiada bowiem zbiorowy układ pracy - może dowolnie kształtować wysokość odpisu na Fundusz, nawet w wysokości wyższej od określonej w art. 5 ustawy, zaliczając dokonany odpis do kosztów działalności, a tym samym do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem podstawowym jest jednak, aby środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

3. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj