Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
US38/443/108/04/2005/MK
z 31 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US38/443/108/04/2005/MK
Data
2005.01.31



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
marża
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Dot. opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności związanych z organizacją polowań w kraju jako usług turystycznych oraz ewidencjonowania obrotu z ich tytułu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowym piśmie Strona zajmuje się świadczeniem usług turystyki na rzecz obcokrajowców. Usługi te polegają na organizacji polowań w kraju, a odbiorcą tej usługi jest turysta z krajów Unii Europejskiej. Zdaniem wnioskodawcy usługi turystyki świadczone przez Stronę podlegają szczególnej procedurze rozliczeń zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Podstawą ich opodatkowania jest marża według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Ponadto podatniczka stwierdza, iż jej obowiązkiem jest ewidencjonowanie przy pomocy kasy rejestrującej kwoty marży w kwocie brutto oraz kwoty obrotu pomniejszonego o marżę jako kwoty zwolnione od podatku od towarów i usług, natomiast w składanej deklaracji VAT-7 podatniczka wykazuje w poz. 26 kwotę marży, a w poz. 28 kwotę obrotu pomniejszoną o marżę.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) od 1 maja 2004r. organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w Polsce jest opodatkowane stawką 22%. Ponadto w powyższej ustawie określono zasady szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystycznych, które zostały wyszczególnione w ramach art. 119 ust. 1 – 10. Zasadą jest, że usługa polegająca na organizacji imprezy turystycznej, opodatkowana jest w tym państwie członkowskim, w którym ma on swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, działa na rzecz nabywcy usługi (turysty) we własnym imieniu i na własny rachunek, przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz prowadzi ewidencję określoną w art. 119 ust. 3 pkt 4 w/w ustawy, bez względu na to kto jest nabywcą usługi turystycznej.

Ponadto istotą tej szczególnej procedury jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi (turysta) a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Podstawę opodatkowania stanowi zatem marża uzyskana przez organizatora imprezy turystycznej, a nie cała wartość wykonanej przez niego usługi turystycznej.

W przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla świadczonych przez Stronę usług organizacji polowań na rzecz turysty z Unii Europejskiej będzie różnica między ceną uzyskaną od turystów a kosztami jej zorganizowania (np. transport, wyżywienie, zakwaterowanie) Podatnik opodatkowujący marżę w trybie art. 119 w/w ustawy, w wystawianych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Ponadto należy zauważyć, iż przy stosowaniu szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki podatnikowi takiemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

W świetle powyższego w składanej deklaracji VAT-7 podatnik wykazuje jedynie podstawę opodatkowania i kwotę podatku, a nie wartość usługi, dlatego też nieprawidłowym jest wykazywanie tej kwoty w poz. 28 deklaracji.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Ursynów zauważa, iż sposób ewidencjonowania usług turystycznych w kasie rejestrującej nie został odrębnie uregulowany w ustawie o podatku od towarów i usług. Obowiązuje więc w tym zakresie wyłącznie przepis § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrującej, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 48 z późn. zm.). Zgodnie z tym zapisem, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nic obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

A zatem w kasie rejestrującej powinna być zaewidencjonowana cała wartość, jaką za usługę zapłacił turysta. Dopiero prawidłowo prowadzona ewidencja ręczna, zgodnie z zasadami określonymi w art. 119 ust. 3 pkt 4 w/w ustawy, pozwoli na prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT-7 i odprowadzenie należnego podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zauważyć, iż kasy rejestrujące nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania sprzedaży towarów opodatkowanych tylko od marży. Należy więc wykorzystać aktualne możliwości kas fiskalnych. W stawkach towarów oznaczonych literowo są stałe pozycje: PTU A – 22%, PTU B – 7%, PTU C – 0%, PTU zw – zwolnione. Pozostałe litery D do G są wolne, podatnik może je wykorzystać w przypadku wprowadzenia nowych stawek podatku od towarów i usług, np. PTU D – dla sprzedaży opodatkowanej dla marży, przyjmując w tym wypadku stawkę 0%. Serwisant programując tę stawkę zgodnie z wytycznymi podatnika, powinien odnotować w książce serwisowej, że stawka ta jest przyporządkowana wyłącznie do ewidencjonowania omawianej grupy usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj