Interpretacja Urzędu Skarbowego w Słupsku
P III/1/443-20/05
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P III/1/443-20/05
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Słupsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
dotacja
podatek od towarów i usług
refundacja ceny leków


Pytanie podatnika
Czy otrzymana refundacja do ceny leków jest dotacją, subwencją lub dopłatą o podobnym charakterze stanowiącą obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 03.03.2005r. uzupełnionego pismem w dniu 16.03.2005r. i 30.05.2005r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie potwierdzenia czy otrzymana refundacja do ceny sprzedawanych leków jest dotacją, subwencją lub dopłatą o podobnym charakterze stanowiącej obrót, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione we wniosku, w odniesieniu do uznania należnej refundacji za otrzymanie dotacji, subwencji lub dopłaty o podobnym charakterze w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 03.03.2005r. uzupełnionym w dniu 16.03.2005r. i 30.05.2005r. storna zwróciła się do tut. organu z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Stan faktyczny w sprawie:

Wnioskodawca w związku z prowadzoną apteką otrzymuje refundację do ceny sprzedawanych leków od Narodowego Funduszu Zdrowia. Wierzytelność z tytułu należnej refundacji zbywa w drodze przelewu wierzytelności (cesji) na podstawie umowy sprzedaży na rzecz firm farmaceutycznych (na podstawie art. 509 ustawy - Kodeks cywilny). Za zbywane wierzytelności podatniczka otrzymuje zapłatę ceny w formie potrącenia wzajemnych wierzytelności pomiędzy cedentem a cesjonariuszem w drodze złożenia oświadczenia poprzez podpisanie umowy przelewu (zgodnie z art. 498 ustawy – Kodeks cywilny). W dniu 30.05.2005r. strona przedstawiła umowę cesji wierzytelności zawartą w dniu 12.04.2005r. z firmą farmaceutyczną.

Treść zapytania i stanowisko w sprawie:

  1. Czy otrzymana refundacja do ceny leków jest dotacją, subwencją lub dopłatą o podobnym charakterze stanowiąca obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...

Zdaniem podatnika otrzymana refundacja do ceny sprzedawanych leków mieści się w zakresie dopłat wymienionych w art. 29 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. organu podatkowego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z przytoczonego przepisu wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dopłaty do ceny sprzedawanego towaru w formie dotacji, subwencji lub innych o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego nabywcy, zwiększają obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tak więc w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny należnej od nabywcy uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy.

W myśl art. 63 ust.1 ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) apteka po przedstawieniu podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych zestawień (...), otrzymuje refundację ceny leku lub wyrobu medycznego wydawanego świadczeniobiorcy bezpłatnie lub za częściową odpłatnością. Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu po przeprowadzeniu analizy przedstawionych przez aptekę zbiorczych zestawień recept i informacji, (...) nie później niż 15 dni od dnia otrzymania zestawienia, podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych dokonuje refundacji, o której mowa w ust. 1.

Jednocześnie na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28.09.2004r. w sprawie sposobu oraz terminów przedstawiania przez apteki podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych zbiorczych zestawień zrealizowanych recept podlegających refundacji, a także wzoru zbiorczego zestawienia recept podlegających refundacji (Dz.U. Nr 213, poz. 2165) zbiorcze zestawienie, o którym mowa w § 1 apteka składa podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych, z zastrzeżeniem ust.2, w siedzibie właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, w formie pisemnej oraz na nośniku umożliwiającym zapis i odczyt informacji w sposób cyfrowy, z zapisanymi na nim informacjami, lub przez okresową transmisję danych, dwa razy w miesiącu, w następujących terminach:

  1. za okres od 1. do 15. dnia danego miesiąca – do pięciu dni roboczych od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego;
  2. za okres od 16. dnia do końca miesiąca - do pięciu dni roboczych od dnia zakończenia okresu rozliczeniowego.

Z zasad refundacji określonych w cyt. wyżej przepisach wynika, że apteka otrzymuje refundację ceny leku wydawanego świadczeniobiorcy bezpłatnie lub za częściową odpłatnością. Na podstawie przedstawianych przez aptekę zbiorczych zestawień recept Narodowy Fundusz Zdrowia dokonuje refundacji leku wydanego osobom ubezpieczonym.

Z powyższego wynika, że otrzymywana przez aptekę refundacja jest bezpośrednio związana ze sprzedażą leków czyli dostawą towarów w rozumieniu cyt. wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że refundacja otrzymana przez aptekę z Narodowego Funduszu Zdrowia mająca na celu dofinansowanie do ceny określonego rodzaju leku spełnia przesłanki do uznania za dopłatę w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i stanowi obrót podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym stanowisko podatniczki w sprawie uznania otrzymanej refundacji do ceny leków za dopłatę, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) związana z dostawą towarów należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj