Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PD III/415-38/05
z 27 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD III/415-38/05
Data
2005.06.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dzieci i młodzież
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych we wskazanych przez płatnika sytuacjach dotyczących dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży przed ukończeniem 18 roku życia?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 30.03.2005 r. znak: XXX/05 (wpływ do tut. Urzędu dnia 30.03.2005 r.) w zakresie odpowiedzi na pytanie 1, tj.:- czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych we wskazanych przez płatnika sytuacjach dotyczących dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży przed ukończeniem 18 roku życia... – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny sprawy opisany we wniosku: Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie: W odniesieniu do sytuacji wskazanych w punktach E, F, G, J Spółka wskazała, iż warunki jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania określił Minister Edukacji Narodowej w rozporządzeniu z dnia 21.01.1997 r. (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.). W myśl przepisów tego rozporządzenia organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które zorganizują wypoczynek dziecka w formie wczasów, kolonii, obozu bądź zimowiska. Odnośnie sytuacji wskazanej w punkcie H, tj. gdy wypoczynek został zorganizowany przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które nie posiadają uprawnień w tym zakresie Spółka wyraziła stanowisko, że w tej sytuacji dofinansowanie wypoczynku dziecka do lat 18 nie będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwalnia z podatku dochodowego dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18: Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że do zwolnienia z podatku dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków: Przy czym ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością. Ad. A. Agroturystyka to rodzaj turystyki (wypoczynku) polegającej na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich. Zatem dofinansowanie wczasów agroturystycznych jako jednej z form wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zatem stanowisko Spółki w tym zakresie wyrażone we wniosku tut. organ podatkowy uznał za błędne. Ad. B, C, D. W sytuacji, gdy z przedłożonych Spółce dokumentów wynika, że wydatki dotyczą najmu pokoi i miejsc noclegowych, wyżywienia z lokalu gastronomicznego podczas okresu pobytu w wynajmowanych pokojach, wydatków za najem kwater prywatnych podczas pobytu dzieci na wypoczynku pod opieką dziadków – tego rodzaju wydatki nie uprawniają do zastosowania zwolnienia od podatku dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, gdyż brak spełnienia przesłanek o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie stanowisko Spółki wyrażone we wniosku należy uznać za prawidłowe. Ad. E, F, G, J. Rozporządzeniem z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie musza spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), Minister Edukacji Narodowej zarządził co następuje: Ad. H. Jak wspomniano wyżej, ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się organizacją wypoczynku. Oznacza to, że dopłata do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów zimowisk przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które w zakresie swojej działalności statutowej prowadzą tego typu działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku, tzn. związek zawodowy lub stowarzyszenie nie są uprawnione do prowadzenia tego typu działalności – dopłata do zorganizowanego dzieciom i młodzieży do lat 18 przez te podmioty wypoczynku nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe. Z racji faktu, iż stanowisko tut. organu podatkowego nie jest w pełnym zakresie zgodne ze stanowiskiem Spółki orzeczono jak w sentencji. Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.