Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PD III/415-38/05
z 27 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD III/415-38/05
Data
2005.06.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dzieci i młodzież
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych we wskazanych przez płatnika sytuacjach dotyczących dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży przed ukończeniem 18 roku życia?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 30.03.2005 r. znak: XXX/05 (wpływ do tut. Urzędu dnia 30.03.2005 r.) w zakresie odpowiedzi na pytanie 1, tj.:- czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych we wskazanych przez płatnika sytuacjach dotyczących dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży przed ukończeniem 18 roku życia... – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny sprawy opisany we wniosku:
Spółka dofinansowuje wypoczynek dla dzieci i młodzieży przed ukończeniem przez nich 18 roku życia środkami pochodzącymi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wobec powyższego Wnioskodawca zapytuje, czy należy odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu omawianego dofinansowania w następujących przypadkach:
A – wypoczynek agroturystyczny – rachunek wystawiony na wczasy,
B – najem pokoi i miejsc noclegowych,
C – wyżywienie z lokalu gastronomicznego (pobyt w wynajmowanych pokojach) – rachunek wystawiony na cały okres pobytu,
D – dzieci małoletnie wyjeżdżające na wypoczynek pod opieką dziadków na kwatery prywatne,
E – rachunki wystawione przez kluby sportowe,
F - wyjazdy dzieci na „zielone szkoły” – dowód wpłaty wystawiony przez szkołę,
G – wypoczynek zorganizowany przez związki zawodowe i stowarzyszenia posiadające uprawnienia w tym zakresie,
H – wypoczynek zorganizowany przez związki zawodowe i stowarzyszenia,
J – wypoczynek zorganizowany przez np. Auto Salon lub Firma Usługowo – Handlowa – z wypisu działalności gospodarczej wynika, że mają uprawnienia do organizacji wypoczynku.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:
W odniesieniu do sytuacji wskazanych w punktach A, B, C, D Spółka wyraziła stanowisko, że wypoczynek agroturystyczny w formie wczasów oraz wypoczynek zorganizowany w prywatnych podmiotach prowadzących działalność w zakresie wynajmu pokoi gościnnych na wczasy nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na to, że nie jest to zorganizowany wypoczynek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do sytuacji wskazanych w punktach E, F, G, J Spółka wskazała, iż warunki jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania określił Minister Edukacji Narodowej w rozporządzeniu z dnia 21.01.1997 r. (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.). W myśl przepisów tego rozporządzenia organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nie posiadające osobowości prawnej, które zorganizują wypoczynek dziecka w formie wczasów, kolonii, obozu bądź zimowiska.
Zdaniem Spółki w takiej sytuacji udokumentowany wyjazd dziecka do lat 18 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie sytuacji wskazanej w punkcie H, tj. gdy wypoczynek został zorganizowany przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które nie posiadają uprawnień w tym zakresie Spółka wyraziła stanowisko, że w tej sytuacji dofinansowanie wypoczynku dziecka do lat 18 nie będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy.
W świetle przepisów ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu (art. 2 ust. 5) są:
- pracownicy i ich rodziny,
- emeryci i renciści – byli pracownicy i ich rodziny,
- inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu.

Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwalnia z podatku dochodowego dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł – do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że do zwolnienia z podatku dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:
- zorganizowanie wypoczynku nastąpiło przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, a ponadto
- dziecko przebywało na wypoczynku, który przybrał formę wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska.

Przy czym ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością.
Niezbędnym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest posiadanie dokumentu (rachunku, dowodu wpłaty), z którego będzie wynikało co najmniej: nazwa i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego wpłata została dokonana (w razie wątpliwości należy zwrócić się do z zapytaniem do usługodawcy, czy zajmuje się organizowaniem wypoczynku), tytuł zapłaty (tj. zapłata za wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko), imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku, imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty, kwotę i datę dokonania zapłaty.
Stosownie do wyżej wskazanych warunków zastosowania zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym odpowiedzi na postawione przez Spółkę pytania przedstawiają się następująco:

Ad. A. Agroturystyka to rodzaj turystyki (wypoczynku) polegającej na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich. Zatem dofinansowanie wczasów agroturystycznych jako jednej z form wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zatem stanowisko Spółki w tym zakresie wyrażone we wniosku tut. organ podatkowy uznał za błędne.

Ad. B, C, D. W sytuacji, gdy z przedłożonych Spółce dokumentów wynika, że wydatki dotyczą najmu pokoi i miejsc noclegowych, wyżywienia z lokalu gastronomicznego podczas okresu pobytu w wynajmowanych pokojach, wydatków za najem kwater prywatnych podczas pobytu dzieci na wypoczynku pod opieką dziadków – tego rodzaju wydatki nie uprawniają do zastosowania zwolnienia od podatku dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, gdyż brak spełnienia przesłanek o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie stanowisko Spółki wyrażone we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Ad. E, F, G, J. Rozporządzeniem z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie musza spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), Minister Edukacji Narodowej zarządził co następuje:
w § 2 – organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
w § 3 – wypoczynek może być zorganizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i w formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej „placówkami wypoczynku”.
Biorąc zatem pod uwagę powyższy przepis należy stwierdzić, że zarówno szkoły jak i inne podmioty mogą prowadzić działalność w zakresie wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk. Wobec czego dopłata z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do uczestnictwa dziecka w wyjeździe wypoczynkowym połączonym z nauką, tzw. „Zielonej szkole” zorganizowanej przez szkołę oraz dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 do wypoczynku organizowanego przez inne podmioty prowadzące działalność w zakresie organizacji wypoczynku, gdy organizacja wypoczynku przybrała formę wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym zakresie stanowisko Spółki również należy uznać za prawidłowe.

Ad. H. Jak wspomniano wyżej, ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujący się organizacją wypoczynku. Oznacza to, że dopłata do wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów zimowisk przez związki zawodowe lub stowarzyszenia, które w zakresie swojej działalności statutowej prowadzą tego typu działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku, tzn. związek zawodowy lub stowarzyszenie nie są uprawnione do prowadzenia tego typu działalności – dopłata do zorganizowanego dzieciom i młodzieży do lat 18 przez te podmioty wypoczynku nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Z racji faktu, iż stanowisko tut. organu podatkowego nie jest w pełnym zakresie zgodne ze stanowiskiem Spółki orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj