Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PD III/415-38a/05
z 27 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD III/415-38a/05
Data
2005.06.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
fundusz świadczeń socjalnych
pracownik
przychody ze stosunku pracy
wypoczynek
Pytanie podatnika
Czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych od następujących imprez w całości finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych: wycieczki jednodniowej gdzie nie ma określonej liczby uczestników oraz wycieczki z dojazdem autokarem, z której będzie przygotowana lista uczestników ?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 30.03.2005 r. znak: XXX/05 (wpływ do tut. Urzędu dnia 30.03.2005 r.) w zakresie odpowiedzi na pytanie 2, tj.:- czy należy potrącać podatek dochodowy od osób fizycznych od następujących imprez w całości finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych: wycieczki jednodniowej gdzie nie ma określonej liczby uczestników oraz wycieczki z dojazdem autokarem, w której będzie przygotowana lista uczestników ? - jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny sprawy opisany we wniosku oraz stanowisko Spółki: Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Co do zasady więc, każde świadczenie otrzymywane przez pracownika w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, bez względu na źródło finansowania, zaliczane jest do jego przychodu ze stosunku pracy. Jeżeli nie jest to świadczenie zwolnione z opodatkowania na podstawie przepisów art. 21, 52, 52a i 52c ustawy, to zakład pracy jest zobowiązany od jego wartości pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Zaznaczyć w tym miejscu jednak należy, iż w pewnych sytuacjach przychody ze stosunku pracy pomimo tego, że mieszczą się w dyspozycji cytowanego przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będą stanowiły przychodu danego pracownika podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nie uznaje się za przychód pracownika świadczeń w przypadku, gdy określenie ich wysokości na poszczególnego pracownika nie jest możliwe, np. sytuacji, gdy pracodawca pokrywa określone wydatki w formie ryczałtu (bez względu na to, czy pracownik korzysta z określonych świadczeń, czy też z nich nie korzysta), bądź w sposób uniemożliwiający identyfikację ceny konkretnej usługi ponoszonej na rzecz konkretnego pracownika. Powyższe na gruncie przedstawionego stanu faktycznego oznacza, iż w sytuacji, gdy określone świadczenie będzie kierowane do wybranych pracowników, wówczas będzie ono stanowiło podlegający opodatkowaniu przychód pracownika ze stosunku pracy (dopłata do wycieczki w określonej wysokości dla każdego uczestnika wg listy uczestników). Natomiast w sytuacji, gdy określone świadczenie adresowane będzie do ogółu pracowników, nie będzie ono przychodem pracownika ze stosunku pracy (pokrycie kosztów wyżywienia, zorganizowania ogniska, itp.) w sytuacji gdy - jak wynika z opisu okoliczności sprawy - nie będzie możliwe przyporządkowanie konkretnej kwoty świadczenia dla konkretnego pracownika. Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji. Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.