Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/92/57/2005/AN
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/92/57/2005/AN
Data
2005.06.02



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
import usług
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
miejsce świadczenia usług
nabycie wewnątrzwspólnotowe
usługi magazynowania i przechowywania towarów
usługi marketingowe
usługi ubezpieczeniowe


Pytanie podatnika
Czy przesunięcie towaru będącego własnością spółki A pomiędzy własnym magazynem a składem fabrycznym na terenie Niemiec powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT?
Czy obowiązek podatkowy od importu usług świadczonych na terenie Niemiec będzie spoczywał na firmie A?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02 marca 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art. 2 ust. 9, art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3, art. 17 ust. 1 pkt.4, art. 22 ust. 1 i ust. 2, art. 27, art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 4, § 4a - § 4c Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)
NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU


- stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


treść pytania:


Czy przesunięcie towaru będącego własnością spółki A pomiędzy własnym magazynem a składem fabrycznym na terenie Niemiec powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT...
Czy obowiązek podatkowy od importu usług świadczonych na terenie Niemiec będzie spoczywał na firmie A...

stan faktyczny podany we wniosku:

Firma A planuje sprzedaż swoich wyrobów na terenie Niemiec za pośrednictwem dwóch firm niemieckich: l.B - dystrybutora, która będzie świadczyć następujące usługi:-odbieranie wyrobów z firmy A w Polsce i przewóz do swoich składów wNiemczech,-magazynowanie wyrobów firmy A na swoich składach,-ubezpieczenie wyrobów firmy A,-konfekcjonowanie wyrobów firmy A,-wywóz wyrobów do klientów na terenie Niemiec,Wyroby znajdujące się na składzie firmy B są własnością firmy A.Firma B wystawiać będzie fakturę po wysyłce do klienta w wysokości 120 euro/paletę za w/w usługi. 2.Firmy C - firmy marketingowej - przedstawiciela firmy A w Niemczech, która będzie świadczyć następujące usługi:-współpraca z firmą B w zakresie dystrybucji, t.j. pilnowanie ilości zmagazynowanych wyrobów i jakości usług świadczonych przez firmę B,-poszukiwanie klientów na terenie Niemiec. Przekazywanie informacji i zamówień do Polski, do firmy A od klientów niemieckich,-pilnowanie wysyłki towarów z magazynów firmy B do klientów niemieckich,-świadczenie usług marketingowych, t.j. udział w targach, organizacja ekspozycji firmy A w sklepach w Niemczech Firma C wystawiać będzie fakturę za swoje usługi po sprzedaży wyrobów przez firmę A Firma A wystawiać będzie:-dokument MM (przesunięcia magazynowego wyrobów firmy A do składów w firmie B). Transport potwierdzony będzie dokumentem CMR. Dokumenty te będą wystawiane w momencie transportu z firmy A w Polsce do składu firmy B w Niemczech.-dokument WZ, fakturę WDT, specyfikację do tej faktury, oraz potwierdzenie dostawy do klientów, do których sprzedawane będą wyroby firmy A ze składu B. Dokumenty te wystawiane będą w momencie sprzedaży wyrobów ze składu. Do rozliczenia podatkowego firma A przedstawiać będzie: CMR (dla grupy towarów wywiezionych wcześniej do składu firmy B, oraz potwierdzone przez klienta fakturę WDT, specyfikację do tej faktury oraz potwierdzenie dostawy.



stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego:

Obowiązek podatkowy podatku VAT z tytułu przesunięcia towarów pomiędzy magazynem własnym a składem fabrycznym powstanie dopiero w chwili wystawienia faktury sprzedaży do ostatecznego odbiorcy.
Miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę i będą to kontrahenci niemieccy.


ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że dokonuje on dostawy wewnątrzwspólnotowej. Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Czyli WDT jest opodatkowana w państwie wysyłki, w Polsce, według stawki 0%.Ale żeby uznać tę dostawę za wewnątrzwspólnotową musi nastąpić nabycie wewnątrzwspólnotowe na terenie innego kraju unijnego, w tym przypadku Niemiec.Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. WNT uznaje się za dokonane na terytorium tego państwa UE, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, co wynika z art. 25 ust. 1 ustawy o VAT.Ponieważ właścicielem towarów nadal jest Wnioskodawca, wobec czego na terenie Niemiec powinien On zarejestrować się dla celów VAT i tu dokonać nabycia oraz zapłacić podatek z tytułu WNT. Zgodnie z art. 22 ust. 2 , zdanie drugie, jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie. Natomiast zgodnie z ust. 3 pkt 2 w/w artykułu dostawę tę, skoro następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transporcie towarów, czyli w Niemczech.Ponieważ przesunięcie towaru, o którym mowa we wniosku, uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę (art. 13 ust. 3 ustawy), to obowiązek podatkowy, z tego tytułu, powstanie zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, czyli 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, chyba że przed tym terminem podatnik wystawi fakturę, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury.
Jeżeli Spółka będzie posiadać VAT UE nadany przez niemiecki urząd skarbowy, to w transakcjach z kontrahentami niemieckimi może posługiwać się tym numerem i rozliczać podatek należny i naliczony na zasadach ogólnych obowiązujących w Niemczech. Dla polskich podmiotów nie posiadających na terenie Niemiec siedziby ani miejsca zamieszkania właściwy jest Urząd Skarbowy w Oranienburgu.
W art. 2 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r nr 54, poz. 535 ze zm.)-zwanej dalej „ustawą o VAT”, zdefiniowane jest pojęcie importu usług. Jest to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Nie jest istotnym, czy zagraniczny usługodawca świadczy swoją usługę faktycznie na terytorium Polski czy tez poza nim, lecz w świetle przepisów decydujących o miejscu świadczenia, miejscem opodatkowania tej usługi jest Polska, a odbiorcą usługi krajowy usługobiorca- podatnik.
W przypadku, gdy Wnioskodawca, w transakcjach ze świadczącymi usługi, zechce posługiwać się numerem VAT UE, nadanym przez polski urząd skarbowy, to dla ustalenia miejsca świadczenia usług będą miały zastosowanie przepisy art. 27 i art. 28 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Powyższy przepis wyraża ogólną normę, dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usługi. Oprócz tej ogólnie sformułowanej zasady ustawodawca wymienia regulacje szczególne, w ten sposób, że ilekroć nie będzie możliwe ustalenie miejsca świadczenia na podstawie tychże regulacji, to wówczas możliwe jest odwołanie do ogólnie sformułowanej zasady wynikającej z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.
W przypadku usług ubezpieczeniowych świadczonych przez kontrahenta niemieckiego, zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 cytowanej ustawy, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, czyli w tym przypadku Spółka A powinna wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować te usługi w Polsce, według stawki obowiązującej w Polsce.
Zauważyć ponadto należy, że w przepisach § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami) przewidziano szczególną zasadę ustalenia miejsca świadczenia dla usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów. Stosownie do przepisu § 4 ust.1 w/w rozporządzenia w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.
Miejsce dokonania dostawy, o którym mowa w § 4 ust. 1 w/w. rozporządzenia, ustalane jest zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy VAT. Stosownie do treści tego przepisu, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, w przedmiotowej sprawie jest to terytorium Polski. W związku z tym w przypadku usług świadczonych przez pośrednika niemieckiego na rzecz polskiego dostawcy towarów z Polski do Niemiec, miejscem opodatkowania tych usług (pośrednictwa) będzie terytorium Polski.
Ponadto - stosownie do § 4 ust. 2 w/w. rozporządzenia - w przypadku gdy nabywca usługi, czyli polski dostawca podał dla tej czynności świadczącej usługę pośrednictwa firmie niemieckiej numer, pod którym jest zidentyfikowany na ptrzeby podatku VAT w Polsce, to usługa pośrednictwa opodatkowana będzie w Polsce. Opodatkowanie tychże usług pośrednictwa ma miejsce na zasadach określonych dla: importu usług, gdyż spełnione są warunki z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, do uznania tych usług jako importowych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że jeden z podmiotów niemieckich będzie świadczył usługi:
-odbieranie wyrobów z firmy A w Polsce i przewóz do swoich składów wNiemczech,
-magazynowanie wyrobów firmy A na swoich składach,
-ubezpieczenie wyrobów firmy A,
-konfekcjonowanie wyrobów firmy A,
-wywóz wyrobów do klientów na terenie Niemiec.
Zdaniem tutejszego organu będzie konieczne wydzielenie usług, które będą opodatkowane na terenie Polski i na terenie Niemiec.Usługi magazynowania i konfekcjonowania nie zostały wymienione w wyżej przytoczonych przepisach, dlatego wobec nich będzie miała zastosowanie ogólna zasada wynikająca z art. 27 ust.1 ustawy o VAT, mianowicie, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Czyli miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium Niemiec i tam będą one podlegały opodatkowaniu.
Natomiast w przypadku usług ubezpieczeniowych, to zostały one wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT ze wskazaniem, że miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, wobec czego miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium Polski i tutaj będą one podlegały opodatkowaniu.
W art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT stwierdzono, że miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport towarów z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Jako zasadę przyjęto zatem w przypadku tych usług świadczonych pomiędzy różnymi krajami, w tym Wspólnoty, że niezależnie od miejsca siedziby podatnika świadczącego usługę, jej usługa jest opodatkowana w miejscu, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Nie ma zatem w tym przypadku znaczenia, gdzie zarejestrowana jest siedziba firmy transportowej.Ponieważ we wniosku mowa jest o transporcie towarów pomiędzy dwoma krajami unijnymi (Polska – Niemcy), to należy tę usługę uznać za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o VAT , podlegająca opodatkowaniu w Polsce.Natomiast usługi transportowe towarów, świadczone na terenie Niemiec, pomiędzy magazynem fabrycznym a odbiorcą towarów będą podlegały tam opodatkowaniu.

Odnośnie usług marketingowych świadczonych na terenie Niemiec przez drugą firmę niemiecką, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak też regulacje zawarte w VI Dyrektywie nie definiują pojęcia usług marketingowych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (www. sjp. pwn. pl) przez usługi marketingowe rozumie się działania polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem aodbiorcą towarów, dotyczące w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę tutejszy organ podatkowy stwierdza, że są to usługi, których zgodnie z ogólną zasadę zawartą w cytowanym powyżej art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub w przypadku braku poprzednich stałe miejsce zamieszkania. Ponieważ usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone przez podatnika z Niemiec, powoduje to, że usługi winny być opodatkowane w kraju usługodawcy i w związku z tym nie podlegają ustawie o VAT na terytorium Polski. Reasumując Wnioskodawca musi zarejestrować się w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej w celu dokonania nabycia towarów (WNT) i jest podatnikiem zarejestrowanym w Polsce, to sposób opodatkowania tych usług będzie uzależniony od tego, którym numerem będzie się posługiwał.

Pouczenie
1. Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
4. Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 253 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj