Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/84/51/2005/AN
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/84/51/2005/AN
Data
2005.05.24



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
klasyfikacja statystyczna
poręczenie
świadczenie usług
usługi pośrednictwa pieniężnego


Pytanie podatnika
Czy udzielenie poręczenia lub przyjęcie roli warunkowo korzystającego należy uznać za usługę i objąć ją obowiązkiem podatkowym?
W jaki sposób ustalić cenę rynkową w stosunku do takich świadczeń?
Jaką wartość z umowy kredytu czy leasingu należy brać za podstawę naliczenia prowizji?
Jaką należy zastosować stawkę VAT?
Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury dokumentującej podjęcie takich zobowiązań?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 lutego 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art. 8, art. 29, art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 ze zm.) i § 14 ust. 2 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 97, poz. 970 ze zm.)
NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU


- stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w części dotyczącej zaliczenia czynności poręczenia do usług, a w pozostałej części jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE




treść pytania:

Czy udzielenie poręczenia lub przyjęcie roli warunkowo korzystającego należy uznać za usługę i objąć ją obowiązkiem podatkowym? W jaki sposób ustalić cenę rynkową w stosunku do takich świadczeń? Jaką wartość z umowy kredytu czy leasingu należy brać za podstawę naliczenia prowizji? Jaką należy zastosować stawkę VAT? Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury dokumentującej podjęcie takich zobowiązań?

stan faktyczny podany we wniosku:

Podanik udziela spółce X poręczeń do umów kredytowych i leasingowych. W przypadku niektórych umów leasingowych zamiast poręczenia Spółka przyjmuje na siebie rolę warunkowo korzystającego, który w przypadku nie wywiązywania się korzystającego X z zobowiązań z tytułu leasingu, jest zobowiązany przejąć jego prawa i obowiązki. Spółka X na zasadzie wzajemności udziela Spółce poręczeń do zawieranych umów kredytowych. Zaciąganie zobowiązań kredytowych związane jest z finansowaniem działalności jednostki, czyli zachodzi związek pomiędzy ponoszonymi kosztami, a uzyskiwanymi przychodami. Spółki są podmiotami powiązanymi personalnie, gdyż w obydwu z nich członkami zarządu są te same osoby.



STANOWISKO WNIOSKODAWCY

Spółka stoi na stanowisku, iż opisane świadczenia należy zakwalifikować jako świadczenie usług i pobierać za nie odpłatność równą cenie rynkowej. Poza bankami brak jest podmiotów profesjonalnie zajmujących się takim rodzajem działalności , stąd trudno jest porównać ustaloną cenę do ceny rynkowej. Na stronie internetowej Banku Gospodarstwa Krajowego umieszczono informację z której wynika, że najniższą wartością prowizji za udzielenie poręczenia jest stawka 1% od wartości zobowiązania. Biorąc pod uwagę fakt, że żadna ze stron nie zajmuje się profesjonalnie udzielaniem poręczeń ani innych zabezpieczeń, a świadczenia te są elementem całokształtu współpracy (spółki ściśle ze sobą współpracują świadcząc sobie nawzajem usługi i sprzedając towary), cenna brutto powinna zdaniem Spółki wynosić 0,5% kwoty zobowiązania. Do wyliczenia prowizji należy brać wartość udzielonego kredytu (bez doliczania zdyskontowanych odsetek) oraz wartość netto rat kapitałowych z umowy leasingu odpowiadającą wartości początkowej przedmiotu leasingu. Właściwą stawką jest 22%. Zdaniem Spółki ma ona prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury dokumentującej wykonanie takich świadczeń.


ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)-zwana dalej "ustawą o VAT" nie zawiera definicji "usług". W art. 8 ust.1 stwierdzono, że pod pojęciem "świadczenie usług", rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy. Wobec powyższego udzielenie poręczenia lub przyjęcie roli warunkowo korzystającego należy uznać za usługę.Zasadą w podatku od towarów i usług jest, że podatkowi temu podlegają dostawa towarów oraz świadczenie usług o charakterze odpłatnym, czyli usługi świadczone nieodpłatnie nie są poddane opodatkowaniu tym podatkiem. Ze stanu faktycznego przestawionego przez Spółkę wynika, iż Spółka świadczy usługę poręczenia umów kredytowych odpłatnie, gdyż kontrahent czyni to samo na rzecz Spółki, na zasadzie wzajemności. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, a w przypadku gdy nie określono kwoty należnej należy zastosować się do zapisu art.29 ust.9 ustawy o VAT, w którym postanowiono, iż w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia wykonania tych czynności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12. W art.43 ust.1 pkt 1 ustawy VAT postanowiono, że zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. W pkt 3 tego załącznika wskazano, że zwolnieniem od podatku objęte są "Usługi pośrednictwa finansowego" wymienione w PKWiU w sekcji J ex (65-67) z wyłączeniem: 1.działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki, 2.usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, 3.usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10- 00.20), 4.usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, 5.usług ściągania długów oraz faktoringu, 6.usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art.43 ust.1 pkt 12 ustawy, 7.usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art.43 ust.1 pkt 12 ustawy, 8.transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności, 9.transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości. Spółka jako usługodawca obowiązana jest do właściwego grupowania PKWiU- co wynika z zasady sformułowanej w pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z 06 kwietnia 2004r w/s PKWiU (Dz. U. z 2004r Nr 89, poz.844)-zwanego dalej "PKWiU". Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Ponadto w pkt 7.3 załącznika do PKWiU zapisano, iż w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z siedzibą przy ul.Suwalskiej 29, 93-176 Łódź. W związku z powyższym, aby Spółka mogła zastosować prawidłową stawkę podatku musi ona najpierw zakwalifikować przedmiotowe usługi do właściwej grupy statystycznej. W aspekcie podatku naliczonego należy mieć na względzie przepisy §14 ust.2 pkt.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2004r Nr97, poz.970 ze zm.). Zprzepisów tych wynika, iż w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą jest zwolniona od podatku, faktura taka nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Jeśli opinia Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego każe umieścić przedmiotową usługę w grupowaniach PKWiU 65 - 67, to świadczenie tej usługi będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art.43 ust.1 pkt.1 ustawy o VAT, jeżeli nie będzie ona objęta wyłączeniem ze zwolnienia. W takim przypadku, jeżeli zostanie wystawiona faktura z wykazaną kwotą podatku, to faktura ta nie będzie stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego, zgodnie z §14 ust.2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.970 ze zm.).Natomiast jeżeli usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu, to Spółka będzie mieć prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z tej faktury, na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług.


pouczenie:

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej - na podstawie przepisów art.1 pkt1 ust.1 lit.a.) ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r nr 253, poz.2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj