Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZPA/443-46/MGA/05
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZPA/443-46/MGA/05
Data
2005.06.16



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
cena nabycia
marża
podatek akcyzowy
podatek naliczony
towar używany
wartość sprzedaży


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z pytaniem, co oznacza pojęcie „cena nabycia” zawarte w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Czy cena nabycia obejmuje także poniesione koszty wyremontowania samochodu, jego przeglądu technicznego, transportu, ubezpieczenia, zakupu paliwa i wartość akcyzy naliczonej od nabycia wewnątrzwspólnotowego.


Dnia 11 maja 2005r. Pan X złożył w trybie art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Strona prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie handlu używanymi samochodami osobowymi sprowadzanymi najczęściej z Niemiec. Wnioskodawca wyjaśnia, że sprowadzając samochód często ponosi koszty związane z ubezpieczeniem, rejestracją samochodu, zakupem paliwa, opłatami za przejazdy autostradą, niekiedy za transport tego samochodu oraz koszty jego naprawy.

Podatnik zwraca się z pytaniem, co oznacza pojęcie „cena nabycia” zawarte w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Czy cena nabycia obejmuje także poniesione koszty wyremontowania samochodu, jego przeglądu technicznego, transportu, ubezpieczenia, zakupu paliwa i wartość akcyzy naliczonej od nabycia wewnątrzwspólnotowego. W sytuacji, gdy w/w wartości nie wchodzą w cenę nabycia – są zawarte w marży, to czy można od nich odliczyć VAT naliczony ( z wyjątkiem paliwa) w myśl art. 120 ust. 19 ustawy o VAT.

Strona przedstawiając swoje stanowisko odwołała się do definicji „ceny nabycia” zawartej w rozporządzeniu Ministra Finansów z 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Pan X posiłkując się w/w aktem prawnym stoi na stanowisku, że wszystkie w/w koszty związane z zakupem samochodu i wprowadzeniem go do obrotu należy traktować jako element ceny nabycia. Natomiast wydatki nie wchodzące w cenę nabycia a zawarte w marży mogą stanowić podstawę do umniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w nich zawarty.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Podatnika zawartego w przedmiotowym wniosku.

Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

W tym miejscu należy przytoczyć definicję towaru używanego, którym zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT jest ruchome dobro materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (...).

Stosowanie do treści art. 120 ust. 10 opodatkowanie towarów używanych zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy ( w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r.) uwarunkowane jest koniecznością nabycia ich przez podatnika od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art.15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art.1133)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;5)podatników podatku wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zwraca uwagę, że zgodnie z art. 120 ust. 14 przedmiotowej ustawy, do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 może Pan stosować ogólne zasady opodatkowania.

Odnośnie kwestii dotyczącej „kwoty nabycia” ustawa o VAT nie definiuje tego pojęcia. Należy więc odwołać się do uregulowań systemu podatku VAT wspólnych dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Artykuł 26a część B ust. 3 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) zawiera definicję „ceny zakupu”. W myśl dyrektywy przez cenę zakupu należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca otrzymał od podatnika – pośrednika opodatkowanego. Oznacza to, że cena nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Cena ta nie może zawierać innych elementów, tj. podatków, opłat, jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zapłacone dostawcy. Mając na uwadze powyższe Strona ustalając podstawę opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4, nie powiększa ceny zakupu (kwoty nabycia) o podatek akcyzowy oraz inne pozostałe koszty ponoszone w związku z nabyciem samochodu.

Jednocześnie tut. organ podatkowy wyjaśnia, że zgodnie z w/w Dyrektywą przez „cenę sprzedaży” - należy rozumieć całkowite świadczenie wzajemne uzyskane lub które zostanie uzyskane przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika od kupca bądź też osoby trzeciej, włączając w to bezpośrednio związane z tego rodzaju transakcją subsydia, podatki, cła, opłaty wyrównawcze oraz opłaty i koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika od kupca, jednakże z wyłączeniem kwot określonych w art. 11 część A ust.3 powołanej Dyrektywy.

Opodatkowanie marży szczególną procedurą przewidzianą w art. 120 ust. 4 z tytułu dostawy towarów używanych skutkuje brakiem prawa do obniżenia podatku należnego z tytułu tych dostaw o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów (por. art. 120 ust. 19). Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli zakupy kosztowe ponoszone przez Pana wynikające z faktur dokumentujących wydatki związane z wyremontowaniem samochodu, jego przeglądu technicznego, transportu, ubezpieczenia, zakupu paliwa itp. są wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, zatem przysługuje Panu prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (związanych z dostawą towarów opodatkowanych wg zasad ogólnych bądź opodatkowanych przy zastosowaniu szczególnej procedury-marży).

Nadmienia się, że Podatnik korzystając z prawa do obniżenia podatku należnego przewidzianego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT musi uwzględnić prawem przewidziane terminy odliczeń i ewentualne ograniczenia wynikające z innych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W szczególności ograniczeń przewidzianych w art. 88 ust. 1 pkt 3 dotyczących obniżenia podatku należnego o naliczony przy zakupie paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 (w brzmieniu obowiązującym od 22 sierpnia 2005r. o których mowa w art. 86 ust. 3)

Naczelnik tut. Urzędu ponadto zwraca uwagę na przepis § 20 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r., Nr 95, poz. 798).

Wg powołanego paragrafu za fakturę uznaje się również dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi, jeżeli zawierają następujące dane:nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,numer kolejny i datę wystawienia,nazwę autostrady, za przejazd którą pobierana jest opłata,kwotę należności wraz z podatkiem,kwotę podatku.

Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj