Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PP-443/46/P/177/2005
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/46/P/177/2005
Data
2005.07.04



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
karnet
spedycja
usługi spedycji


Pytanie podatnika
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego z krajów Unii Europejskiej poza Unię - głównie do Rosji - przez Polskę. Przy załadunku towarów w Unii wystawiane są niezbędne dokumenty, np. karnet TIR, a na powyższą okoliczność dostaję faktury. Faktura otrzymana z Francji zawiera wszystkie dane kontrahenta wraz z jego numerem identyfikacyjnym europejskim. Moje dane nie zawierają numeru identyfikacyjnego VATUE. Faktura otrzymana z Holandii zawiera dane kontrahenta bez jego numeru identyfikacyjnego VATUE oraz moje dane również bez numeru identyfikacyjnego VATUE. Karnety TIR odbieram w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Warszawie. Kierowca po załadowaniu towaru udaje się do agencji celnej, spedycji, która wykonuje usługę wypisania karnetu TIR (umieszcza w nim informacje o wadze towaru, numeru listu przewozowego, miejsca załadowania i rozładowania). Wartość takiej usługi wynosi najczęściej 30 euro. Kwota ta jest uzależniona także od obowiązujących stawek w danej agencji celnej. Czy usługa spedycyjna polegająca na wypisaniu karnetu TIR wykonywana przez spedycje z krajów Unii Europejskiej (Francja i Holandia) jest importem usługi?


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 05.04.2005 r. złożonego przez Podatnika (data wpływu do U.S. Łuków 06.04.2005 r., uzupełnionego pismami z dnia 27.04.2005r. i 24.06.2005r.), prowadzi on działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego z krajów Unii Europejskiej poza Unię - głównie do Rosji. Przy załadunku towarów w Unii wystawiane są niezbędne dokumenty, np. karnet TIR, a na powyższą okoliczność Podatnik dostaje faktury. Faktura otrzymana z Francji zawiera wszystkie dane kontrahenta wraz z jego numerem identyfikacyjnym europejskim. Dane Podatnika (Wnioskodawcy) nie zawierają numeru identyfikacyjnego VAT UE. Faktura otrzymana z Holandii zawiera dane kontrahenta bez jego numeru identyfikacyjnego VAT UE oraz dane Podatnika (Wnioskodawcy) również bez jego numeru identyfikacyjnego VAT UE. Wszystkie usługi transportu międzynarodowego Podatnik wykonuje z dowolnego kraju Unii Europejskiej do Rosji (przez terytorium Polski). Podatnik nie wykonuje usług, które przebiegałyby poza terytorium Polski. W uzupełnieniu wniosku w dniu 24.06.2005r. Podatnik wyjaśnił, iż " karnet TIR" to międzynarodowy celny dokument tranzytowy wystawiany przez towarzystwo udzielające gwarancji, zatwierdzony przez władze celne, na podstawie którego przewozi się towary - w większości przypadków zaplombowane przez władze celne - w pojazdach drogowych i kontenerach, zgodnie z wymaganiami konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów na podstawie karnetów TIR. Karnety TIR Podatnik odbiera w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Warszawie. Jest to towarzystwo, które gwarantuje władzom celnym każdego kraju tranzytowego (przez który towar przejeżdża) zapłatę należności celno-podatkowych w przypadku nieprawidłowości, które skutkują decyzją płatniczą wydaną przez władze celne danego kraju. ZMPD zapewnia gwarancję do kwoty gwarancyjnej, która na terytorium Unii Europejskiej wynosi 60.000 euro. Kierowca po załadowaniu towaru udaje się do agencji celnej, spedycji, która wykonuje usługę wypisania karnetu TIR (umieszcza w nim informacje o wadze towaru, numeru listu przewozowego, miejsca załadowania i rozładowania). Wartość takiej usługi wynosi najczęściej 30 euro. Kwota ta jest uzależniona także od obowiązujących stawek w danej agencji celnej.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona sformułowała zapytanie czy usługa spedycyjna polegająca na wypisaniu karnetu TIR wykonywana przez spedycje z krajów Unii Europejskiej (Francja i Holandia) jest importem usługi?

Zajmując swoje stanowisko Strona poinformowała, że ww usługa nie jest importem usług.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Importem usług, w myśl powyższego art.2 pkt 9, jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art.17, ust.1 pkt 4 ustawy. Przepisu art.17 ust.1, pkt 4 ustawy o VAT nie stosuje się jednak w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju (Polski), z wyłączeniem przypadków określonych w art.27 ust.3 oraz at.28 ust.3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

- usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;

- usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczenia się z polskim fiskusem;

- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski), przy czym:

- zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi ww usługodawcy jest usugobiorca w przypadkach określonych:

a. w art.27, ust.3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art.27, ust.4, na rzecz usługobiorcy- podatnika, o którym mowa w art.15 ustawy VAT, posiadającego siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz

b. w przypadkach określonych w art.28 ust.3, 4, 6 i 7, przy których usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art.97, czyli w Polsce, który podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacyjny VAT UE Polski.

Zgodnie z art.794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r.Kodeks cywilny - przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Zgodnie z art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Za transport międzynarodowy uważa się między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju - art. 83 ust.3 pkt.1 lit. d.

Stosownie zaś do przepisu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, za usługi transportu międzynarodowego uznaje się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z tymi usługami. W związku z tym do usług spedycji międzynarodowej stosuje się uregulowania obowiązujące dla transportu międzynarodowego. W art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy określono, że w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W myśl art.5 ust.1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko te usługi, które świadczone są na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z powyższym usługa wypisania karnetu TIR wykonywana poza terytorium kraju nie jest importem usług, gdyż z tytułu wykonania tej usługi nie jest podatnikiem jej usługobiorca (usługa ta jest opodatkowana na terytorium państwa członkowskiego UE innym niż terytorium kraju).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie uznaje za prawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku, dotyczące nie uznania usługi spedycyjnej polegającej na wypisaniu karnetu TIR wykonywanej przez spedycje z krajów Unii Europejskiej (Francja i Holandia) za import usługi.

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Załączników do wniosku Strony nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Ewentualna zmiana stanu prawnego bądź stanu faktycznego przedstawionego we wniosku skutkuje utratą aktualności niniejszej interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasy jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj