Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4150/IN-364/US/2005/PM
z 10 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4150/IN-364/US/2005/PM
Data
2005.06.10



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność pozarolnicza
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa
wydatek


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej sfinansowane z pomocy udzielonej przez Powiatowy Urząd Pracy stanowią koszt uzyskania przychodu tej działalności?


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew z dnia 30 maja 2005 r. Nr IX-005/138/Z/K/05.

Z przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, że otrzymała Pani z Powiatowego Urzędu Pracy bezzwrotną pomoc finansową na pokrycie wydatków związanych z podjęciem działalności gospodarczej.
Pani zdaniem dokonane zakupy dla potrzeb rozpoczęcia działalności gospodarczej sfinansowane środkami pochodzącymi z bezzwrotnej pomocy stanowić będą podstawę do zaliczenia wydatkowanych kwot do kosztów uzyskania przychodu.

Organ podatkowy pierwszej instancji postanowieniem z dnia 30 maja 2005 r. Nr IX-005/138/Z/K/05 podzielił pogląd wyrażony w złożonym wniosku strony.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Kosztami uzyskania przychodów - zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Jak wynika z powyższego uregulowania, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że wydatek:

    - musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, oraz
    - nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stąd, wydatki sfinansowane z tych środków - z wyjątkiem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - stosownie do przytoczonego powyżej przepisu, stanowić będą koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że pozostają w związku o charakterze przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodu, jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza tzn., że poniesiono je w celu osiągnięcia przychodu z prowadzonej działalności oraz nie znajdują się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, wyspecyfikowanych w art. 23 cyt. ustawy. Zasada ta dotyczy również wydatków poniesionych przed datą faktycznego podjęcia działalności gospodarczej.

Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1b) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączają z kosztów uzyskania przychodów m. in. wydatki na nabycie środków trwałych. Kosztem uzyskania przychodów są zaś odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
Jednocześnie przepisy art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy nie uznają za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Osoba bezrobotna - zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 22 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) - może otrzymać jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Uwarunkowania jakie należy spełnić, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że uzyskanie jednorazowej pomocy przez bezrobotnego, przeznaczonej na zakup środka trwałego jest jedną z form zwrotu, co przemawia za wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów całości lub części amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z tych środków.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj