Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PP-1-443/23/05/AS
z 26 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1-443/23/05/AS
Data
2005.04.26



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
lombardy
marża
podstawa opodatkowania


Pytanie podatnika
Czy dostawa towarów używanych przyjętych na własność przez lombard wskutek przewłaszczenia towaru stanowiącego zabezpieczenie udzielonej pożyczki może korzystać ze szczególnej procedury opodatkowania marzy?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 lutego 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 11.03.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie sposobu opodatkowania podatkiem o towarów i usług dostawy towarów używanych przewłaszczonych przez lombard stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Przedmiotem wniosku Podatnika jest zapytanie:
Czy dostawa towarów używanych przejętych na własność przez lombard wskutek przewłaszczenia towaru stanowiącego zabezpieczenie udzielonej pożyczki może korzystać ze szczególnej procedury opodatkowania marży?Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu pożyczek pod zastaw - tzw. lombard. Do lombardu wstawiane są towary używane. W przypadku gdy udzielona przez podatnika pożyczka nie zostaje spłacona przez klienta w określonym w umowie terminie, rzecz będąca przedmiotem zabezpieczenia tej pożyczki zostaje przewłaszczona przez lombard i zostaje wystawiona do sprzedaży.Podatnik uważa, iż przy dostawie towarów przewłaszczonych przez lombard może korzystać ze szczególnej procedury określonej w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - procedury opodatkowania marży.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zagadnienia dotyczące towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków zostały uregulowane w 4 rozdziale powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Dla potrzeb tego rozdziału ustawodawca w art. 120 ust. 1 zawarł definicje pojęć dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków i towarów używanych.Przez towary używane, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt. 4 powyższej ustawy, rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt. 1 - 3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112) (PKWiU 27.41.10 - 30, ex 27.41.10 - 50, ex 27.41.20 - 30, ex 27.41.20 - 50, ex 27.41.20 - 70.00, 27.41.30 - 30, 27.41.30 - 50, 27.41.61 - 00, 27.41.62 - 00, 36.22.11 - 30.00, 36.22.11 - 50.00 i 36.22.12 - 30.00).

Zasady opodatkowania dostaw wymienionych wyżej towarów unormowane zostały w art. 120 ust. 4 cytowanej ustawy, w myśl którego w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę miedzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 tej ustawy, przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od :
1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15;2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 Z przytoczonych przepisów wynika, że procedura opodatkowania marży dotyczy jedynie dostaw wyżej wymienionych towarów, nabytych od ściśle określonych podmiotów.

Jak wynika z powyższych przepisów w przypadku dostaw towarów używanych przewłaszczonych przez lombard, po spełnieniu wyżej określonych warunków może mieć zastosowanie procedura opodatkowania marży.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków uznaje za prawidłowe Pana stanowisko zawarte w piśmie z dnia 17 lutego 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 11.03.2005 r.).

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj