Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-16/05/EN
z 22 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-16/05/EN
Data
2005.06.22



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
brak podstawy prawnej
deklaracje
korekta podatku
korzyści
okres
podatek od towarów i usług
przepis bezwzględnie obowiązujący
uprawnienie


Pytanie podatnika
Czy możliwe jest zastosowanie art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do korekt deklaracji podatkowych VAT-7 złożonych na gruncie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) ?


DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) w związku z art. 239, art. 14a § 4, art. 14b § 5 pkt 1, art. 81 w związku z art.70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 07.03.2005r., nr 1471/NTR2/443-9/05/MJ dotyczące możliwości zastosowania art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) do korekt deklaracji podatkowych VAT-7 złożonych na gruncie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia


-zmienić zaskarżone postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 05.01.2005r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej możliwości zastosowania art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do korekt deklaracji podatkowych VAT-7 złożonych na gruncie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Strona zauważyła, iż przepisy w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. nie zawierają żadnych reguł przejściowych, dotyczących stosowania okresu 5 letniego, uprawniającego do dokonania korekty. Art.86 ust. 13 wprowadzony w/w ustawą jest bardziej korzystniejszy dla podatnika niż obowiązujące przed 1 maja 2004r. regulacje ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (art. 19 ust. 3b).

Reasumując, Strona (po analizie: obowiązujących przepisów, orzecznictwa, stanowiska doktryny) uznała, że wynikający z art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. okres 5-letni, uprawniający do dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7 (podatku naliczonego) znajduje zastosowanie także do deklaracji złożonych przed wejściem w życie w/w ustawy, tj. przed dniem 1 maja 2004r.

Postanowieniem z dnia 07.03.2005r. nr 1471/NTR2/443-9/05/MJ Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
W zażaleniu Strona zarzuca zaskarżonemu postanowieniu nieprawidłową wykładnię art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Strona podkreśla, iż organ pierwszej instancji, uznając jej stanowisko za nieprawidłowe w żaden sposób tego nie uzasadnił.
Strona ponownie podnosi, że w/w ustawa nie zawiera przepisów przejściowych, dotyczących możliwości dokonywania korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za okresy sprzed wejścia w życie tej ustawy. Natomiast zgodnie z podstawową zasadą wykładni przepisów podatkowych, w przypadku braku regulacji przejściowych, należy stosować bezpośrednio nowe uregulowania.
Strona, powołując się: na liczne interpretacje organów podatkowych, doktrynę, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego stoi na stanowisku, iż art. 86 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie także do korekt deklaracji podatkowych VAT-7, dotyczących rozliczeń sprzed 1 maja 2004r., a podatnik nie może ponosić ujemnych konsekwencji związanych z brakiem w w/w ustawie odpowiednich przepisów przejściowych.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz rozpatrzeniu zażalenia zważył, co następuje:


Zgodnie z art.86 ust.13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust.10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.
Przepis ten obowiązuje od dnia 1 maja 2004r.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, iż ustawodawca nie przewidział okresu przejściowego, a także że obecne uregulowania są bardziej korzystne dla podatników, do korekt deklaracji dokonywanych po 30 kwietnia 2004r. należy stosować powyższy przepis art. 86 ust. 13 w/w ustawy.
Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do korekty stosuje się ograniczenia, wynikające z art. 81b Ordynacji podatkowej.
Zatem należy uznać za prawidłowe stanowisko Strony prezentowane we wniosku z dnia 05.01.2005r., zgodnie z którym wynikający z art.86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług okres 5 letni uprawniający do dokonania korekty deklaracji (naliczonego VAT) znajduje zastosowanie również do deklaracji złożonych przed wejściem w życie tej ustawy, tj. przed 1 maja 2004r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj