Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PP-443/45/P/178/2005
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/45/P/178/2005
Data
2005.07.04



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia


Słowa kluczowe
karnet
spedycja
usługi spedycji


Pytanie podatnika
Czy miejscem świadczenia usługi spedycyjnej polegającej na wypisaniu karnetu TIR wykonywanej przez spedycje z krajów Unii Europejskiej (Francja i Holandia) na terenie tych państw jest terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Francja i Holandia)?


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 05.04.2005 r. złożonego przez Podatnika (data wpływu do U.S. Łuków 06.04.2005 r., uzupełnionego pismami z dnia 27.04.2005r. i 24.06.2005r.), prowadzi on działalność gospodarczą w zakresie transportu międzynarodowego z krajów Unii Europejskiej poza Unię – głównie do Rosji. Przy załadunku towarów w Unii wystawiane są niezbędne dokumenty, np. karnet TIR, a na powyższą okoliczność Podatnik dostaje faktury. Faktura otrzymana z Francji zawiera wszystkie dane kontrahenta wraz z jego numerem identyfikacyjnym europejskim. Dane Podatnika (Wnioskodawcy) nie zawierają numeru identyfikacyjnego VAT UE. Faktura otrzymana z Holandii zawiera dane kontrahenta bez jego numeru identyfikacyjnego VAT UE oraz dane Podatnika (Wnioskodawcy) również bez jego numeru identyfikacyjnego VAT UE. Wszystkie usługi transportu międzynarodowego Podatnik wykonuje z dowolnego kraju Unii Europejskiej do Rosji (przez terytorium Polski). Podatnik nie wykonuje usług, które przebiegałyby poza terytorium Polski. W uzupełnieniu wniosku w dniu 24.06.2005r. Podatnik wyjaśnił, iż „ karnet TIR” to międzynarodowy celny dokument tranzytowy wystawiany przez towarzystwo udzielające gwarancji, zatwierdzony przez władze celne, na podstawie którego przewozi się towary – w większości przypadków zaplombowane przez władze celne – w pojazdach drogowych i kontenerach, zgodnie z wymaganiami konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów na podstawie karnetów TIR. Karnety TIR Podatnik odbiera w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Warszawie. Jest to towarzystwo, które gwarantuje władzom celnym każdego kraju tranzytowego (przez który towar przejeżdża) zapłatę należności celno-podatkowych w przypadku nieprawidłowości, które skutkują decyzją płatniczą wydaną przez władze celne danego kraju. ZMPD zapewnia gwarancję do kwoty gwarancyjnej, która na terytorium Unii Europejskiej wynosi 60.000 euro. Kierowca po załadowaniu towaru udaje się do agencji celnej, spedycji, która wykonuje usługę wypisania karnetu TIR (umieszcza w nim informacje o wadze towaru, numeru listu przewozowego, miejsca załadowania i rozładowania). Wartość takiej usługi wynosi najczęściej 30 euro. Kwota ta jest uzależniona także od obowiązujących stawek w danej agencji celnej.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona sformułowała zapytanie czy miejscem świadczenia tego typu usług jet miejsce wg art.27 ust.2 (miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości) czy też wg art.27 ust.3 pkt b ustawy o podatku VAT (miejsce faktycznego świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności)...

Zajmując swoje stanowisko Strona poinformowała, że miejscem świadczenia jest państwo, w którym te usługi są świadczone, a więc jeden z krajów Unii Europejskiej, a nie Polska.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art.794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny – przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Za transport międzynarodowy uważa się między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju – art. 83 ust.3 pkt.1 lit. d.

Stosownie zaś do przepisu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, za usługi transportu międzynarodowego uznaje się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z tymi usługami. W związku z tym do usług spedycji międzynarodowej stosuje się uregulowania obowiązujące dla transportu międzynarodowego. W art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy określono, że w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W myśl art.5 ust.1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko te usługi, które świadczone są na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W związku z powyższym, ponieważ usługa wypisania karnetu TIR wykonywana jest poza terytorium kraju – miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (w przedstawionych we wniosku przypadkach – terytorium Francji i Holandii) i w związku z tym nie podlega uregulowaniom polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę uznaję za prawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku, dotyczące uznania terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (Francja i Holandia) za miejsce świadczenia usługi spedycyjnej polegającej na wypisaniu karnetu TIR wykonywanej przez spedycje z krajów Unii Europejskiej (Francja i Holandia).

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Załączników do wniosku Strony nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Ewentualna zmiana stanu prawnego bądź stanu faktycznego przedstawionego we wniosku skutkuje utratą aktualności niniejszej interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasy jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj