Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PD/423-5/05
z 21 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PD/423-5/05
Data
2005.06.21



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Zaległość podatkowa


Słowa kluczowe
premia podatkowa
restrukturyzacja


Pytanie podatnika
Czy fakt objęcia restrukturyzacją posiadanych zaległości podatkowych i wydanie decyzji o warunkach restrukturyzacji powoduje utratę prawa do skorzystania z premii podatkowej zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 30.05.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż fakt objęcia restrukturyzacją posiadanych zaległości podatkowych i wydanie decyzji o warunkach restrukturyzacji nie powoduje utraty prawa do skorzystania z premii podatkowej zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Podatnik w złożonym wniosku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż w dniu 19.12.2002 r. Urząd Skarbowy wydał decyzję o warunkach restrukturyzacji, w której ustalił kwotę należności objętych restrukturyzacją oraz opłatę restrukturyzacyjną. Przedsiębiorca spełnił warunki restrukturyzacji i w dniu 10.02.2004 r. została wydana decyzja o zakończeniu restrukturyzacji. Zgodnie natomiast z art. 23 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, z premii podatkowej mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy spełniali kryteria wymienione w powyższym artykule. Jednym z kryteriów było nieposiadanie przez przedsiębiorcę znanych zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa. Zdaniem Spółki objęcie zaległości postępowaniem restrukturyzacyjnym powoduje, że przedsiębiorca nie posiada zaległości a cyt. „(...) należności objęte restrukturyzacją”. Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań wymienionych w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy, po upływie terminu wskazanego w tym przepisie nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do skorzystania z premii podatkowej. Wobec powyższego, zdaniem wnioskodawcy, skorzystanie z restrukturyzacji zaległości podatkowych nie koliduje z prawem do skorzystania z premii podatkowej.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego zawartego w ww. piśmie w oparciu o obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach zważył co następuje:

Ustawa z dnia 30.08.2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287 z późn. zm.) określa warunki restrukturyzacji, zasady ustalania należności podlegających restrukturyzacji i tryb postępowania restrukturyzacyjnego oraz warunki uzyskania preferencji podatkowych dla przedsiębiorców nieposiadających zaległości podatkowych, zwane premią podatkową. Ustawa skierowana była zatem do podatników posiadających zaległości publicznoprawne – w zakresie restrukturyzacji oraz do podatników nieposiadających zaległości podatkowych – w zakresie premii podatkowej.Zasady korzystania z premii podatkowej zawarte zostały w art. 5 i 23-25 ww. ustawy. Jednym z warunków skorzystania z premii, wymienionym w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy było nieposiadanie przez przedsiębiorcę znanych zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne w terminie złożenia zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r.

Art. 51 i 52 ustawy z dnia 27.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) definiuje pojęcie zaległości podatkowej. Zaległością podatkową jest. m.in. podatek niezapłacony w terminie płatności. Za zaległość podatkową uważa się także nie zapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek lub ratę podatku. Natomiast art. 59 Ordynacji podatkowej wymienia przesłanki wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Jest to katalog zamknięty, co oznacza, iż tylko wymienione tam przesłanki powodują wygaśnięcie zobowiązania podatkowego. Objęcie zaległości postępowaniem restrukturyzacyjnym, poprzez wydanie decyzji o warunkach restrukturyzacji na podstawie ustawy z dnia 30.08.2002 r. o restrukturyzacji, nie zostało wymienione w ww. przepisie Ordynacji podatkowej, zatem nie powoduje ono wygaśnięcia zobowiązania podatkowego. Wobec powyższego, posiadanie przez przedsiębiorcę w terminie składania zeznania podatkowego o wysokości dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, powoduje niespełnienie warunku uprawniającego do skorzystania z premii podatkowej, wymienionego w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych.

Powołany we wniosku przepis art. 24 ust. 1 ustawy o restrukturyzacji stanowiący, iż określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań wymienionych w art. 23 ust. 2 pkt 2 po upływie terminu wskazanego w tym przepisie, tj. terminu złożenia zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do skorzystania z premii podatkowej, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej, nie ma w tym przypadku zastosowania. Spółka bowiem na dzień złożenia zeznania podatkowego, tj. 29.04.2003 r. posiadała zaległości podatkowe w podatku VAT za m-ce IX, X, XII. 2000 r. i III, VII, XII. 2001 r., które zostały objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, a więc zaległości te były znane już na dzień 30.06.2002 r. Nie były zatem określone w terminie i w sposób wskazany w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.2002 r. o restrukturyzacji.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy, iż fakt objęcia restrukturyzacją posiadanych zaległości podatkowych i wydanie decyzji o warunkach restrukturyzacji nie powoduje utraty prawa do skorzystania z premii podatkowej zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców uznaje się za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj