Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PD-415/10/KZ/05
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/10/KZ/05
Data
2005.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
stypendium socjalne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy stypendia udzielane przez liceum ogólnokształcące ze środków otrzymanych od spółki akcyjnej sprawującej patronat nad szkołą mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 ze zm.).


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, po rozpatrzeniu złożonego dnia 14.04.2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnienia z podatku dochodowego stypendiów ufundowanych przez liceum ogólnokształcące ze środków otrzymanych od spółki akcyjnej sprawującej patronat nad szkołą, uznaje przedstawione w sprawie stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dnia 14.04.2005 r. do tut. organu wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W piśmie zwrócono się z zapytaniem czy stypendia udzielane przez liceum ogólnokształcące mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. , poz. 176 z późn. zm.).

W złożonym wniosku przedstawiono stan faktyczny, zgodnie z którym stwierdza się, iż Prezes spółki akcyjnej przekazał fundusze na wsparcie działalności liceum ogólnokształcącego. Na podstawie zawartego porozumienia w sprawie sprawowania patronatu spółki nad liceum ogólnokształcącym, jednostka może wykorzystać otrzymane środki m.in. na ufundowanie stypendium dla najlepszego ucznia. Porozumienie nie zawiera żadnych dodatkowych ustaleń w tej kwestii.
W przedstawionym własnym stanowisku w sprawie stwierdzono, iż wypłacone stypendium nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21 ust.1 pkt 39 i 40.

Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza co następuje:
Przedstawiona sytuacja, w której liceum ogólnokształcące ufundowało stypendium dla ucznia ze środków przekazanych przez spółkę akcyjną, sprawujacą patronat nad szkołą, nie mieści się w konkretnym przypadku w katalogu zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powołane w zapytaniu przepisy art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 tejże ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą miały zastosowania, ponieważ pierwszy z nich (art. 21 ust. 1 pkt 39) dotyczy stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - co nie ma miejsca w przedmiotowej sytuacji. Natomiast przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 dotyczy świadczeń pomocy materialnej, a nie stypendiów, których dotyczy przedmiotowe zapytanie.
Jednocześnie dodać należy, że w sprawie nie będzie miał również zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000r. , poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z którym stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zwolnienie to nie będzie miało zastosowania, ponieważ w/w przepis normuje sytuacje, w których wysokość i zasady udzielania stypendium są określone w uchwale jednostek samorządu terytorialnego – co nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie - bądź też stypendium jest przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust.2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie(...), co również nie ma miejsca, ponieważ w przedmiotowej sprawie liceum ogólnokształcące jest szkołą państwową i nie mieści się w katalogu organizacji, o których mowa w powołanym powyżej przepisie art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach uznaje przedstawione stanowisko w sprawie za prawidłowe.

Powyższą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Przepis § 2 tegoż artykułu stanowi, iż interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj