Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB/II-1/423-16/05/AF
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB/II-1/423-16/05/AF
Data
2005.06.17



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
objęcie akcji
obowiązek podatkowy
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
Jak należy rozliczać wpłaty z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, po zmianie formy własności z jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w Spółkę Akcyjną z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa?


W związku z informacją o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzieloną przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w trybie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - pismem z dnia 20.01.2004 r. Nr II 2/423/350/JSz/168/04/05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając na podstawie art. 14b § 2 w/w ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004 r.) koryguje treść powyższej informacji w sposób następujący.

Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż Skarb Państwa wniósł jako aport na pokrycie kapitału zakładowego 69% akcji Jednostki do Spółki E. z siedzibą w Łodzi. Wobec powyższego Jednostka zwróciła się do Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z zapytaniem, czy po zmianie formy własności Jednostki z Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa w Spółkę Akcyjną z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa nadal jest zobowiązana do rozliczania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W podniesionej kwestii stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 01.12.1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa. W myśl ust. 2 i 3 tego artykułu wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka dokonuje spółka.

Zgodnie zaś z ust. 5 art. 2 w/w ustawy podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie liczony w rachunku narastającym.

Z kolei przepis § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21.02.1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określania wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.) nakłada na spółki są obowiązek dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

W myśl art. 3 w/w ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Jednostka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z dniem 29.09.2004 r., gdyż w tej dacie zostało zarejestrowane przez sąd rejestrowy wniesienie przez Skarb Państwa 69% akcji do Spółki E.Z tym też dniem akcjonariuszami Jednostki obok Skarbu państwa (31% akcji) stała się Spółka E. (69% akcji).

Powyższe spowodowało ustanie obowiązku dokonywania wpłat z zysku z końcem miesiąca, w którym nastąpiły przedmiotowe zmiany własnościowe a więc z dniem 30.09.2004 r.

Nadto omawiany stan faktyczny i prawny nie mieści się również w dyspozycji art. 1 pkt 2 w/w ustawy, gdyż dotyczy on Spółek, które nie są jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa, ale mają łączny skład własnościowy, tj.: Skarb państwa i pracownicy, ale tylko ci, którzy otrzymali akcje nieodpłatnie.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji WZS-1K za IV kwartał 2004 r., natomiast w deklaracji WZS-1R obowiązana jest wykazać dane za okres od 01.01.2004 r. – 30.09.2004 r.

W związku z powyższym do Jednostki nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 01.12.1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792).Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj