Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lesku
US-PP-443/21/05
z 21 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP-443/21/05
Data
2005.06.21



Autor
Urząd Skarbowy w Lesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
otrzymanie towaru
pomoc bezzwrotna
program pomocowy (SAPARD)


Pytanie podatnika
Czy rolnik ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim i czy ma możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD ?


Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 pkt 19, art. 43 ust. 1, pkt 3, art. 88 ust. 4, art. 115 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika: D K z dnia 10.06.2005 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 14.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:

  • czy rolnik ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim i czy ma możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim, kwotę podatku od towarów i usług naliczoną przy nabyciu towarów i usług w ramach inwestycji finansowanych z Programu SAPARD należy uznać za koszt kwalifikowany postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 14.06.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika - D K o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca pyta: czy rolnik ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim i czy ma możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani D K jest rolnikiem, prowadzi gospodarstwo rolne i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik oświadcza, że nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych i dotychczas nie korzystał ze zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, nie sprzedaje produktów rolnych podmiotom będącym podatnikami podatku od towarów i usług i w związku z tym nie otrzymuje faktur VAT-RR.. Podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację przedsięwzięcia finansowanego z funduszy Unii Europejskiej Programu SAPARD. Wydatki poniesione zostały na przystosowanie pomieszczeń budynku mieszkalnego na potrzeby usług agroturystycznych.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe), ponieważ:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.W myśl art. 88 ust. 4 ustawy VAT- obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza, że Pani D K nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT w tut. Urzędzie.Zgodnie z art. 115 ust. 1 rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku VAT, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego podatku zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD w przypadkach:

  • beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania tego podatku w jakikolwiek inny sposób, rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.

Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu oparte jest na oświadczeniu podatnika oraz przedstawionym przez niego stanie faktycznym. Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz sytuację prawną, wynikającą z oświadczenia podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza że w świetle powyższego Pani D K jako rolnik korzystający ze zwolnienia z VAT nie ma możliwości zwrotu podatku VAT.

Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu jest zgodne ze stanowiskiem strony.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj