Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB2-415-13-05-AG
z 13 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB2-415-13-05-AG
Data
2005.05.13
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
stosunek pracy
świadczenie nieodpłatne
zwrot kosztów
Pytanie podatnika
Czy podatnik, który zamieszkuje poza miejscowością, w której znajduje sie zakład pracy i jest bezpłatnie dowożony przez pracodawcę do pracy oraz nie otrzymuje dodatku za rozłąkę może zastosować od kwietnia 2004 r. podwyższone koszty uzyskania przychodów?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z 2005 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście z prośbą o udzielenie interpretacji w zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.). Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - zarówno w roku 2004 jak i 2005 wynoszą 127, 82 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1.533,84 zł. Zatem co do zasady dowóz pracowników do pracy zorganizowany przez zakład pracy jest dla nich przychodem podatkowym w postaci nieodpłatnego świadczenia, który powinien być opodatkowany tak jak świadczenia pieniężne otrzymywane z tytułu stosunku pracy. Jednakże z uwagi na charakter tego nieodpłatnego świadczenia, określenie kwot przychodu przypadających na poszczególnych pracowników może okazać się w niektórych przypadkach bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. W związku z tym nieodpłatne świadczenie w postaci dowozu pracowników może nie stanowić dla pracownika przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Z uwagi na wyżej opisane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że w przypadku korzystania przez Podatnika z bezpłatnego, zorganizowanego przez zakład pracy transportu do pracy, i w związku z tym brakiem konieczności ponoszenia kosztów dojazdu, brak jest podstaw do zastosowania przez Podatnika podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w kwocie 127,82 zł miesięcznie. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.