Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-0058/315/05/IS
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-0058/315/05/IS
Data
2005.06.15



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty celne
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura
stawki podatku


Pytanie podatnika
1. Czy na podstawie kopii dokumentów tj. faktury sprzedaży, międzynarodowego samochodowego listu przewozowego CMR oraz specyfikacji dostawy, a także kopii dokumentów tj. zamówienia, faktury pro-forma oraz potwierdzenia przelewu zapłaty za zamówiony towar - można zastosować stawkę zerową VAT przy sprzedaży wewnątrzwspólnotowej? 2.Czy dokumenty te w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towar został odebrany przez nabywcę?3.Czy przy wystawianiu faktur eksportowych należy stosować odrębną numerację, czy też mogą to być kolejne numery z numeracji sprzedaży krajowej?4.Czy na specyfikacji dostawy powinna być wpisana wartość towaru?5.Czy istnieje obowiązek wystawienia dwóch faktur o tym samym numerze do jednej dostawy wewnątrzwspólnotowej, pierwszej w walucie EUR, drugiej w PLN ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2005r. uzupełnionego pismem z dnia 04.05.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 05.05.2005 r.), pismem z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.05.2005 r.) oraz pismem z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 07.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.04.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Zapytanie:

1. Czy na podstawie dołączonych do wniosku z dnia 15.04.2005 r. kopii dokumentów tj. faktury sprzedaży, międzynarodowego samochodowego listu przewozowego CMR oraz specyfikacji dostawy, a także kopii dokumentów dołączonych do pisma uzupełniającego z dnia 12.05.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 16.05.2005 r.) tj. zamówienia, faktury pro-forma oraz potwierdzenia przelewu zapłaty za zamówiony towar - można zastosować stawkę zerową VAT przy sprzedaży wewnątrzwspólnotowej...

2.Czy dokumenty te w sposób jednoznaczny potwierdzają, że towar został odebrany przez nabywcę...3.Czy przy wystawianiu faktur eksportowych należy stosować odrębną numerację, czy też mogą to być kolejne numery z numeracji sprzedaży krajowej...4.Czy na specyfikacji dostawy powinna być wpisana wartość towaru...5.Czy istnieje obowiązek wystawienia dwóch faktur o tym samym numerze do jednej dostawy wewnątrzwspólnotowej, pierwszej w walucie EUR, drugiej w PLN ...

Własne stanowisko:

1. Na podstawie dołączonych kopii dokumentów tj. kopii faktury sprzedaży, kopii międzynarodowego samochodowego listu przewozowego - CMR, kopii specyfikacji dostawy, dokumentujących sprzedaż wewnątrzwspólnotową posiadając dodatkowo korespondencję handlową z nabywcą w tym jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar można zastosować stawkę 0% VAT.2. Dołączone dokumenty tj. kopia faktury sprzedaży, kopia międzynarodowego samochodowego listu przewozowego - CMR, kopia specyfikacji dostawy jak również korespondencja handlowa z nabywcą tj. jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar jednoznacznie potwierdzają odbiór towaru przez nabywcę.3. Przy wystawianiu faktur w tym przypadku dot. sprzedaży wewnątrzwspólnotowej należy stosować kolejne numery z numeracji krajowej.4. Na specyfikacji dostawy nie ma obowiązku wpisywania wartości towaru.5. Nie ma obowiązku wystawiania dwóch faktur o tym samym numerze do jednej dostawy wewnątrzwspólnotowej, pierwszej w walucie EUR, drugiej w PLN.

Ocena prawna:

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005 r.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatnikiem", podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 41 ust. 3 ww. ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W myśl art. 42 ust. 3 i 4 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi);2) kopia faktury dostawy;3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;4) dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający, co najmniej:1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku, gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;3) określenie towarów i ich ilości;4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary lub numer lotu - w przypadku, gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Zgodnie z ust. 11 cyt. artykułu w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3 -5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 12 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju.Stosownie do uregulowań zawartych w § 12 ust. 1, 6 i ust. 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.05.2005 r.) faktury dokumentujące dokonanie sprzedaży m.in. powinny zawierać dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; (...). Kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze (...). W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Z powołanych przepisów wynika, że dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 są podstawowymi dowodami wykonania dostaw wewnątrzwspólnotowych. Zatem będą one dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, jeżeli wynika z nich dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy. Dokumenty przewozowe, kopia faktury, specyfikacja towarów oraz potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę na terytorium kraju dostawy są kluczowymi dokumentami potwierdzającymi dostawę wewnątrzwspólnotową. Jeżeli wymienione dowody nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.Ewentualne braki dokumentacji określonej w art. 42 ust. 3, mogą być uzupełnione dokumentami, o których mowa w art. 42 ust. 11.

Uprawnienie do zastosowania stawki 0% uzależnione jest od spełnienia warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, tj. od posiadania przez podatnika w swojej dokumentacji dowodów. Nie jest też obojętne, kiedy podatnik wejdzie w ich posiadanie, musi nimi, bowiem dysponować przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc.Na podstawie opisanej przez podatnika sytuacji wynika, iż dla udokumentowania wywozu towarów będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej z terytorium kraju i dostarczenia ich do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju podatnik posiada następujące dokumenty:- fakturę VAT zachowującą kolejny numer faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT", szczegółowo określającą przekazany towar, kwotę należności w walucie EURO, spełniającą warunki § 12 powołanego wyżej rozporządzenia,- specyfikację dostawy zawierającą informację dot. ładunku, zgodnie z art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT.Tutejszy organ podatkowy zauważa, iż specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku to dokument, którego treść nie została określona w przepisach. Ustawodawca pozostawił, więc podatnikom pewną swobodę w ukształtowaniu treści takiej specyfikacji. Specyfikacja przede wszystkim powinna zawierać dane pozwalające zidentyfikować wywożony towar.- list przewozowy CMR stwierdzający, iż przewozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio dokonał podatnik przy użyciu własnego środka transportu podatnika, z którego jednoznacznie wynika, kto dokonał dostawy, ze wskazaniem środka pojazdu oraz wskazaniem miejsca przeznaczenia tj. miejsca dostawy towarów z potwierdzeniem odbioru przesyłki.

Z uwagi na fakt, iż przewozu towaru bezpośrednio dokonał sam podatnik, na potwierdzenie transakcji podatnik posiada również zamówienie otrzymane od klienta z UE, fakturę pro-forma oraz potwierdzenie przelewu zapłaty za zamówiony towar. Zatem jeżeli podatnik spełnia warunki określone art. 42 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu według stawki podatku 0%. Natomiast w przypadku, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, warunek, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 nie został spełniony podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju. Jednakże otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów.

Zatem tut. organ podatkowy podziela stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku, dotyczące możliwości zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów w oparciu o posiadane dowody dokumentujące dokonanie przedmiotowej czynności oraz zasad wystawienia faktury VAT dokumentującej wewnatrzwspólnotową dostawę towarów. Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, iż powyższe stanowisko dotyczy transakcji zawartych przed dniem 01 czerwca 2005 r. zgodnie z pismem podatnika z dnia 07.06.2005 r. tj. w okresie obowiązywania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535).

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z ostatnią zmianą do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ) obowiązującą od dnia 01 czerwca 2005 r. (opublikowaną w Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756) w art. 42 ust. 3 - pkt 2 został zmieniony, pkt 4 został uchylony, natomiast w ust. 11 artykułu 42 dodano pkt 4 dot. dowodu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania obowiązujące od 01 czerwca 2005 r. zostały opisane § 9 ust. 1, 6 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj