Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-0059/05/JW
z 9 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-0059/05/JW
Data
2005.06.09



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
przegląd techniczny
stawki podatku
usługi kominiarskie
usługi konserwacyjne


Pytanie podatnika
Jaka stawka podatku VAT obowiązuje w przypadku świadczenia przez podatnika usług kominiarskich wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w sytuacji gdy usługa ta obejmuje w szczególności konserwację przewodów kominowych, dymowych i spalinowych wraz z kontrolą stanu technicznego przewodów? Jaka stawka podatku VAT obowiązujązuje w sytuacji świadczenia usługi kontroli stanu technicznego i wydawania opinii o stanie technicznym ww.przewodów bez usługi czyszczenia i konserwacji?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika – przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2005 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi kominiarskie oznaczone w klasyfikacji PKWiU numerem 74.70.15, które w znaczącej większości są ściśle związane z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Zakres tych usług obejmuje w szczególności : konserwację przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych polegające na usuwaniu sadzy oraz innych nieczystości z przewodów kominowych, prace remontowe przewodów zagruzowanych, usuwanie gniazd ptaków, wymianę kratek wentylacyjnych względnie drzwiczek wyciorowych w piwnicach, strychach, kontrolę stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych (art. 62 ustawa prawo budowlane). Zdaniem Podatnika wykonywane prace są między innymi robotami budowlano-montażowymi, ale w szczególności są robotami konserwacyjnymi i remontami związanymi z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu.

Własne stanowisko:

Zdaniem Podatnika stosownie do dyspozycji art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dn. 11 marca 2004 r. ustawy o podatku VAT do wykonywanych usług, którymi są roboty budowlano-montażowe (w szczególności roboty konserwacyjne i remonty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu) winna znaleźć zastosowanie stawka VAT w wysokości 7%.

Ocena prawna:

Zgodnie treścią art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Ponadto na podstawie art. 146 ust. 2 ww. ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, natomiast zgodnie z ust. 3 pkt 1 tego artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (...) rozumie się sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Właściwa identyfikacja budynku powinna być dokonana - zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - według zasad klasyfikacji statystycznej, tzn. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. z 1999 roku Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.). W powoływanym wyżej rozporządzeniu przytoczono m. in. definicje budynków mieszkalnych oraz budynków niemieszkalnych. Zgodnie z tymi definicjami budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU nr 74.70.15-00.00 „Usługi czyszczenia pieców i kominów” obejmują ocenę stanu technicznego przewodów kominowych i wentylacyjnych wraz z ich czyszczeniem i konserwacją, sprawdzanie, badanie stanów przewodów, odgruzowywanie przewodów kominowych i wentylacyjnych, wypalanie sadzy, sporządzanie protokołu z przeglądu itp., i mieszczą się w zakresie pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa mieszkaniowego – zatem objęte są stawką podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o VAT. Jednakże usługi kominiarskie PKWiU 74.30.15-00.00 „Usługi przeglądów technicznych pozostałe” polegające na kontroli (badaniu) stanu technicznego przewodów spalinowych, dymowych i wentylacyjnych, sprawdzanie i wydawanie opinii o stanie przewodów, bez usługi czyszczenia i konserwacji podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT z zastosowaniem 22% stawki podatku.

Zatem dla zastosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac (PKWiU), ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego, którego dotyczy usługa (PKOB).Zatem na podstawie wyżej przytoczonych przepisów jak również w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że świadczone usługi kominiarskie, wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w zakresie: konserwacji przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych polegające na usuwaniu sadzy oraz innych nieczystości z przewodów kominowych, prace remontowe przewodów zagruzowanych, usuwanie gniazd ptaków, wymiana kratek wentylacyjnych względnie drzwiczek wyciorowych w piwnicach, strychach, łącznie kontrolą stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych PKWiU 74.70.15-00.00 – mieszczą się w zakresie pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, i świadczenie tych usług podlega opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast wykonywane przez Podatnika usługi kontroli stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego polegające tylko na sporządzaniu opinii o sprawności przewodów oraz dokonywaniu okresowych przeglądów technicznych świadczone bez wykonywania naprawy, lub konserwacji (PKWiU 74.30.15-00.00) – z uwagi na fakt, iż nie stanowią remontu, ani robót konserwacyjnych – zatem nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT 7%, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku VAT.Z przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby kontrola stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych była wykonywana w ramach świadczonych usług remontu, lub konserwacji tych przewodów w budynkach mieszkalnych, a nadto z wymienionych przez Podatnika czynności odnoszących się do usług kontroli wynika, iż usługi te są wykonywane bez towarzyszących usług czyszczenia i konserwacji.

Reasumując w świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku, iż wykonywane przez Podatnika usługi stanowią roboty konserwacyjne i remonty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą temu budownictwu zatem do ww. usług winna znaleźć zastosowanie stawka 7% podatku VAT w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy VAT – ponieważ w przedmiotowej sprawie istotne jest odpowiednie zaklasyfikowanie usług, i rozgraniczenie wykonywanych przez Podatnika usług na podstawie odpowiedniego grupowania tj. PKWiU 74.70.15 jako usług związanych z czyszczeniem i konserwacją, sprawdzanie, badanie stanów przewodów, odgruzowywanie, wypalanie sadzy, sporządzanie protokołu z przeglądu itp., jeżeli usługi czyszczenia i konserwacji są wykonywane łącznie z usługą kontroli stanu technicznego w budynkach mieszkalnych należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o VAT, natomiast usługi o symbolu PKWiU 74.30.15-00.00 tj. sprawdzanie i wydawanie opinii o stanie przewodów, ocena stanu technicznego przewodów kominowych i wentylacyjnych, bez usługi czyszczenia i konserwacji jako że nie są związane ani z remontem, ani z konserwacją budynków mieszkalnych – zatem właściwą stawką podatku VAT jest w tym przypadku 22% stawka VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej , 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj