Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-169b/05/MP
z 21 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-169b/05/MP
Data
2005.06.21



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura korygująca
obliczenie podatku
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego obliczonego na podstawie rzeczywistej ceny transakcyjnej sprzedanych nieruchomości oraz w jaki sposób powinna rozliczyć podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez sprzedającego oraz faktury korygującej, zmniejszającej cenę sprzedaży w sytuacji, gdy faktura pierwotna nie została rozliczona w miesiącu jej otrzymania ani w miesiącu następnym?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z siedzibą w Warszawie z dnia 23 marca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.

czy jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego obliczonego na podstawie rzeczywistej ceny transakcyjnej sprzedanych nieruchomości orazw jaki sposób powinna rozliczyć podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez sprzedającego oraz faktury korygującej, zmniejszającej cenę sprzedaży w sytuacji, gdy faktura pierwotna nie została rozliczona w miesiącu jej otrzymania ani w miesiącu następnym,

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona jako korzystający jest stroną umowy leasingu operacyjnego, bez opcji nabycia przedmiotu leasingu przez korzystającego. Przedmiotem umowy jest kompleks nieruchomości, na który składają się: prawo użytkowani wieczystego gruntu, własność posadowionych na tym gruncie budynków i budowli oraz grunt niezabudowany.
W grudniu 2004r. Strona zwróciła się do finansującego o rozwiązanie w/w umowy i sprzedaż przedmiotu leasingu.

W toku negocjacji strony ustaliły cenę transakcyjną sprzedaży netto na poziomie 66.331.591,25 PLN, na którą składał się m.in. koszt kapitału, koszt odsetkowy oraz zdyskontowany zysk finansującego wynikający z umowy leasingu. Jednocześnie w wyniku wyceny nieruchomości dokonanej przez dwóch niezależnych rzeczoznawców jej wartość rynkową określono odpowiednio na 27 oraz 28,187 mln USD.

W związku z tym w zawartej w grudniu 2004r. umowie sprzedaży w/w nieruchomości odrębnie określono łączną cenę netto dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług wraz z podatkiem w wysokości 86.699.963,30 PLN, oraz łączną cenę transakcyjną w wysokości 66.331.591,25 PLN, którą to kwotę powiększoną o należny podatek Strona zobowiązała się zapłacić.

W celu udokumentowania transakcji finansujący wystawił fakturę VAT, w której naliczył podatek od ceny dla celów podatkowych. Z uwagi na wątpliwości co do odliczenia podatku Strona nie ujęła jej w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania, tj. grudzień 2004r., ani za miesiąc następny.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska co do przysługującego jej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury sprzedaży oraz faktury korygującej w sytuacji, gdy pierwotna faktura nie została przez Spółkę rozliczona w miesiącu jej otrzymania ani w miesiącu następnym oraz sposobu dokonania korekty podatku naliczonego w rozliczeniu podatku za grudzień 2004r. lub styczeń 2005r.

Według Strony, odwołującej się do przepisów art. 86 ust. 10 pkt 1, ust. 11 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, jest Ona uprawniona do rozliczenia podatku naliczonego z tytułu w/w transakcji. Korygując rozliczenie podatku (za grudzień 2004r. lub styczeń 2005r.) powinna wykazać ten podatek w prawidłowej wysokości, tj. w kwocie obliczonej na podstawie rzeczywistej ceny transakcyjnej, a nie na podstawie ceny ustalonej dla celów podatkowych, gdyż cena ta nie stanowi kwoty należnej z tytułu transakcji.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a w/w artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazać jednak należy, iż w myśl § 14 ust. 2 pkt 4 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury i faktury korygujące podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym.

Niemniej zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) w razie stwierdzenia po wystawieniu faktury pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury wystawia się fakturę korygującą. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest na podstawie ust. 4 pkt 2 w/w paragrafu rozporządzenia obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę tę otrzymał (...). W/w przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której korekta dotyczy (§ 20 ust. 5 rozporządzenia).

Na podstawie cytowanych przepisów należy stwierdzić, iż Strona ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu w/w transakcji w kwocie zgodnej ze stanem faktycznym.

Jak wynika z opisu, z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości (pomyłki) w fakturze dotyczące kwoty podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku wystawiona została przez sprzedającego faktura korygująca (in minus). Skoro jednak Strona, z uwagi na w/w nieprawidłowość nie ujęła faktury (pierwotnej) w rozliczeniu podatku, nie ma również obowiązku ujmowania związanej z nią faktury korygującej. Po jej otrzymaniu może natomiast zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy, poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymanie faktury lub miesiąc następny dokonać - przy zachowaniu warunków wynikających z innych przepisów prawa - odliczenia podatku naliczonego z tytułu w/w transakcji w prawidłowej wysokości, tj. wynikającej z faktury korygującej stosownie do z § 20 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku i usług.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż z dniem 1.06.2005r. nastąpiła nowelizacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku i usług. W konsekwencji § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku i usług został ujęty w dotychczasowym brzmieniu w § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) ), a § 14 ust. 2 pkt 4 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ujęto w nowym brzmieniu w nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj