Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/SD-DF/415/42/JG/05
z 9 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/SD-DF/415/42/JG/05
Data
2005.06.09



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
nieograniczony obowiązek podatkowy
podatek dochodowy od osób fizycznych


Pytanie podatnika
Posiadam wizę pracowniczą wydana przez Ambasadę Ameryki w Polsce umożliwiającą pobyt i legalne podjęcie pracy na podstawie umowy o pracę na terytorium Stanów Zjednoczonych. W miesiącach styczeń-kwiecień 2005 roku otrzymywałem dochody na podstawie umowy o pracę w Polsce i będę otrzymywał dochody od maja 2005 roku na podstawie umowy o pracę w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Pytanie dotyczy unikania podwójnego opodatkowania poprzez złożenie rozliczenia rocznego za 2005 rok oraz lata następne w Stanach Zjednoczonych Ameryki.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005r. Nr 8 poz.60) po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

postanawia

    #61607; uznać stanowisko wyrażone we wniosku w sprawie nieograniczonego obowiązku podatkowego w Stanach Zjednoczonych Ameryki od dochodów z tytułu stosunku pracy osiągniętych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych Ameryki jako nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego wniosku wynika, iż posiada Pan wizę pracowniczą wydana przez Ambasadę Ameryki w Polsce umożliwiającą pobyt i legalne podjęcie pracy na podstawie umowy o pracę na terytorium Stanów Zjednoczonych.
Pytanie dotyczy unikania podwójnego opodatkowania poprzez złożenie rozliczenia rocznego za 2005 rok oraz lata następne w Stanach Zjednoczonych Ameryki.Zdaniem Pana dochody osiągnięte w 2005 roku w Polsce i w Stanach Zjednoczonych Ameryki z tytułu umowy o pracę jak również dochody osiągnięte w następnych latach podatkowych wyłącznie w Stanach Zjednoczonych Ameryki podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Stanach Zjednoczonych Ameryki ."bowiem w ostatnim dniu roku podatkowego będzie Pan zamieszkiwał w tamtym Państwie...".

Jak wynika z treści pisma w miesiącach styczeń-kwiecień 2005 roku otrzymywał Pan dochody na podstawie umowy o pracę w Polsce i będzie Pan otrzymywał dochody od maja 2005 roku na podstawie umowy o pracę w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia należy stwierdzić, że zgodnie z art.3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nieograniczony obowiązek podatkowy obejmuje wszystkie dochody (niezależnie od miejsca ich osiągnięcia). Osoby objęte nieograniczonym obowiązkiem podatkowym określa się mianem "rezydentów podatkowych", a sam obowiązek rezydencją podatkową, zatem o rozliczeniu podatkowym decyduje rezydencja potwierdzająca miejsce zamieszkania albo siedzibę dla celów podatkowych. W związku z powyższym najbardziej istotnym dla ustalenia obowiązku podatkowego i jego zakresu jest ustalenie miejsca zamieszkania podatnika.Pojęcie "miejsca zamieszkania" definiują art. 25-28 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz.U Nr 16, poz.93 z późn. zm.). Dla osoby pełnoletniej, posiadającej zdolność do czynności prawnych, jest nim miejscowość, w której przebywa ona z zamiarem stałego pobytu (art.25 Kc.). O miejscu zamieszkania decydują dwa czynniki, które muszą być spełnione łącznie:- zewnętrzny, tj. faktyczne przebywanie w danej miejscowości,- wewnętrzny tj. zamiar stałego pobytu.

Jak wynika z treści pisma w miesiącach styczeń-kwiecień 2005 roku otrzymywał Pan dochody na podstawie umowy o pracę w Polsce i będzie Pan otrzymywał dochody od maja 2005 roku na podstawie umowy o pracę w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia należy stwierdzić, że zgodnie z art.3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nieograniczony obowiązek podatkowy obejmuje wszystkie dochody (niezależnie od miejsca ich osiągnięcia). Osoby objęte nieograniczonym obowiązkiem podatkowym określa się mianem "rezydentów podatkowych", a sam obowiązek rezydencją podatkową, zatem o rozliczeniu podatkowym decyduje rezydencja potwierdzająca miejsce zamieszkania albo siedzibę dla celów podatkowych. W związku z powyższym najbardziej istotnym dla ustalenia obowiązku podatkowego i jego zakresu jest ustalenie miejsca zamieszkania podatnika.
Pojęcie "miejsca zamieszkania" definiują art. 25-28 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz.U Nr 16, poz.93 z późn. zm.). Dla osoby pełnoletniej, posiadającej zdolność do czynności prawnych, jest nim miejscowość, w której przebywa ona z zamiarem stałego pobytu (art.25 Kc.). O miejscu zamieszkania decydują dwa czynniki, które muszą być spełnione łącznie:- zewnętrzny, tj. faktyczne przebywanie w danej miejscowości,- wewnętrzny tj. zamiar stałego pobytu.


Z opisanego stanu faktycznego nie wynika, iż miejscem zamieszkania Pana przez okres 3-5 lat będą Stany Zjednoczone Ameryki, z uwagi na fakt wykonywania pracy zarobkowej w tamtym Państwie. Na podstawie opisanego stanu faktycznego wykonywanie pracy za granicą, nawet przez kilka lat nie oznacza, że przeniesione zostało centrum życiowe i zmieniła się rezydencja. W toku postępowania wyjaśniającego nie udokumentował Pan trwałego związku ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki (np. zezwolenie na osiedlenie na pobyt stały, zakup nieruchomości). Z analizy całokształtu opisanych okoliczności faktycznych wynika, iż podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zatem w myśl art. 45 ust.1 w/w ustawy o p.d.o.f. zeznanie podatkowe za 2005 rok oraz za następne lata podatkowe powinien Pan złożyć do 30 kwietnia następnego roku w Polsce.Nieobecność podatnika w kraju w okresie, w którym powinno być złożone zeznanie podatkowe tj. do 30 kwietnia następnego roku po roku podatkowym, nie zwalnia go z obowiązku złożenia zeznania podatkowego. W takim przypadku zeznanie może być przekazany pocztą lub złożone przez pełnomocnika, a wynikający z niego podatek przekazany na rachunek urzędu skarbowego przelewem bankowym.Stosownie do postanowień art.16 ust.1 w/w umowy międzynarodowej płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca ta jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów, jeżeli praca będzie wykonywana w Stanach Zjednoczonych to wynagrodzenie wypłacone przez zakład mający siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych będzie podlegało opodatkowaniu w Stanach Zjednoczonych zgodnie z prawem tego Państwa.Jednakże podwójnego opodatkowania dochodów unika się stosownie do postanowień art.20 ust.1 umowy międzynarodowej w ten sposób, że Polska zezwala osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków, odpowiednich kwot podatków zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.Umowa ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki przewiduje unikanie podwójnego opodatkowania przez zaliczenie podatku zapłaconego za granicą. (metoda proporcjonalnego odliczenia). Zgodnie z art.27 ust.9 ustawy o p.d.o.f. jeżeli podatnik, o którym mowa w art.3 ust.1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w art.8, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art.11 ust.3 i 4 stosuje się odpowiednio. Z kolei w myśl art.27 ust.9a ustawy o p.d.o.f. w przypadku podatnika, o którym mowa w art.3 ust.1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadę określoną w ust. 9 stosuje się odpowiednio.Opodatkowanie dochodów z tytułu umowy o pracę osiągane przez osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce zostały uregulowane w art.10 ust.1 pkt 1 w związku z art. 9 ust.1 w/w ustawy o p.d.o.f..

W związku z powyższym uzyskany przychód w 2005 roku ze stosunku pracy w Stanach Zjednoczonych Ameryki po odliczeniu zgodnie z art.21 ust.1 pkt 20 ustawy o p.d.o.f. części dochodów zwolnionych w wysokości równowartości diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca - nieprzekraczających rocznie równowartości 30 diet podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach ogólnych.Pokrywanie kosztów podróży za granicą reguluje rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U Nr 271,poz. 2686 ). Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art.11 ust.3 w/w ustawy o p.d.o.f. przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłoszonego przez NBP, z zastrzeżeniem ust.4.W związku z powyższym uzyskany przychód w 2005 roku w Stanach Zjednoczonych ze stosunku pracy przeliczony na złote według zasad wskazanych jak wyżej po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu w wysokości 127 zł 82 gr (art.22 ust.2 okt 3 w/w o p.d.o.f.) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. W konsekwencji dochody osiągnięte w Polsce z tytułu stosunku pracy (według informacji o dochodzie PIT11) jak również dochody osiągnięte z pracy w Stanach Zjednoczonych Ameryki po zakończeniu roku podatkowego należy zsumować w celu łącznego opodatkowania i rozliczyć na formularzu PIT-36. Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionych w piśmie okoliczności podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce od dochodów uzyskanych w następnych latach podatkowych wyłącznie w Stanach Zjednoczonych Ameryki według zasad wskazanych w art.27 ust. 9 w związku 9a ustawy o p.d.o.f.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj