Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-161/05/AB
z 17 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-161/05/AB
Data
2005.06.17
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży
Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
inwestycje w środkach trwałych
obniżenie podatku należnego
podatek naliczony
środek trwały
Pytanie podatnika
W jaki sposób należy rozliczyć oraz ewidencjonować podatek naliczony od zakupów inwestycyjnych dotyczących środków trwałych w budowie?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 21.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia:uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Spółka zajmuje się produkcją mięsa z królików. Obecnie ukończono budowę budynku gdzie będzie się mieścił tucz zwierząt i trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia i środki trwałe do produkcji. Do chwili obecnej wszelkie zakupy inwestycyjne dotyczące środków trwałych w budowie, tj. budowa hali produkcyjnej ewidencjonowane były w osobnym rejestrze do rozliczenia w deklaracji VAT-7 w momencie ukończenia budowy i przyjęcia budynku jako środka trwałego. Zdaniem Spółki zakupy te na tym etapie nie stanowią środka trwałego, ponadto tylko po zsumowaniu wszystkich faktur Podatnik będzie w stanie określić wartość netto środka trwałego oraz podatek naliczony. Inne nabyte środki trwałe ewidencjonowane są w rejestrze VAT i wykazywane w deklaracji. Zdaniem Podatnika taki sposób ewidencjonowania zakupów inwestycyjnych jest prawidłowy. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust 10 pkt 1 tegoż art. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast w myśl ust. 11 jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. W świetle obowiązujących przepisów brak jest odrębnych regulacji dotyczących odliczenia podatku naliczonego przez okres realizacji inwestycji, zatem podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług przeznaczonych na budowę trwającą kilka miesięcy, podlega odliczeniu zgodnie z w/w przepisami na bieżąco czyli w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Nabycie towarów i usług wykorzystywanych do budowy budynku, który zostanie zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji i będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, powinno być wykazywane w poz. 41 i 42 deklaracji VAT-7. Ponadto podatnicy - w myśl art. 109 ust.3 w/w ustawy - z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.