Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
IIUS-II-443/36/2005
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS-II-443/36/2005
Data
2005.06.01



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki


Słowa kluczowe
faktura VAT
podatek od towarów i usług
usługi turystyczne
usługi własne


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem VAT usług turystycznych?


Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60) art. 29 ust. 1 , art. 119 ust. 1, ust. 2 , ust. 3 , ust. 4 , ust. 5 , ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Jednostki z dnia 04.05.2005 r., bez znaku , uzupełnionego pismem z dnia 18.05.2005 r., znak: SU-2/2005/124 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie , w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w wyżej wymienionym piśmie za nieprawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę we wniosku z dnia 04.05.2005 r. wynika , że w ramach prowadzonej działalności zajmuje się między innymi:

  1. usługami sprzątania,
  2. usługami ochrony mienia,
  3. usługami w zakresie gastronomii i hotelarstwa,
  4. usługami turystycznymi,
  5. organizacją kolonii.

Organizacja kolonii przebiega następująco: Spółka wynajmuje szkołę, w której tworzy bazę noclegową, w stołówce uruchamia kuchnię kolonijną, przygotowuje posiłki dla kolonistów i obsługi z produktów zakupionych przez siebie, zatrudnia obsługę. Jednostka do przewozu kolonistów wykorzystuje własny autokar, ale również korzysta z usług PKP. W okresie trwania kolonii organizowane są wycieczki, wyjścia do kina, pływanie statkiem itp. Spółka prowadzi ewidencję zakupu wszystkich towarów i usług dotyczących organizacji kolonii, odliczając podatek naliczony z faktur, dokumentujących zakup i wystawia za usługę kolonijną osobom fizycznym, osobom prawnym czy własnym pracownikom fakturę VAT wg stawki podatku 7% na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29 ustawy o podatku VAT, nie korzystając ze szczególnej procedury opodatkowania określonej w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy jest to postępowanie prawidłowe.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przy wykonywaniu usług turystyki ( w omawianym przypadku organizowanie kolonii) podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwotę marży stanowi różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, natomiast przez usługę dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie czy ubezpieczenie. Zasadą przy tym jest, zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy , iż opodatkowanie marży stosuje się jedynie w przypadku, gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

W przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie (usługi własne stanowiące element składowy usługi turystyki) odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych w oparciu o zasady ogólne wynikające z zapisu art. 29 ustawy i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Podatnik w prowadzonej ewidencji obowiązany jest do wykazania, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne, (art. 119 ust. 5 i 6 ustawy o podatku VAT). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem miedzy innymi art. 119 ust. 4 ustawy. Z powyższego wynika zatem, że w sytuacji, gdy podatnik świadczy nabywcy usługi własne, czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych wedle stawek właściwych dla tego rodzaju usług, a podatnik ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT wynikającego z zakupów związanych bezpośrednio z daną usługą. Natomiast zgodnie z art. 119 ust. 4 ustawy podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Reasumując, tut. organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza , że jest ono nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 04.05.2005 r. , uzupełnionego pismem z dnia 18.05.2005 r., znak: SU-2/2005/124 i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając niniejszą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, za pośrednictwem organu, który je wydał w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj