Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US-II-443/26/2005
z 17 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US-II-443/26/2005
Data
2005.05.17



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
odliczenie podatku od towarów i usług
usługi budowlane


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez polskiego podwykonawcę dotyczących usług budowlanych wykonywanych poza terytorium kraju, na terenie Wspólnoty.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) art. 5 ust. 1 pkt. 1), art. 27 ust. 2 pkt. 1), art. 86 ust. 8 pkt. 1), art. 106 ust. 2, ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) § 14 ust. 2 pkt. 2) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Spółki znak: L. dz.30/2005 z dn. 18.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 20.04.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać stanowisko Spółki w sprawie będącej przedmiotem zapytania, zawarte w wyżej wymienionym piśmie za nieprawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy następującego stanu faktycznego, wskazanego przez Wnioskodawcę w piśmie znak: L.dz. 30/2005 z dn. 18.04.2005 r.: Spółka w kwietniu 2005 r. zawarła umowę z podatnikiem unijnym (zarejestrowanym na Słowacji) na wykonanie zadania "wykonanie i montaż oraz pokrycie blachą konstrukcji metalowej na obiekcie handlowym (Słowacja). Na realizację części robót na tym obiekcie (pokrycie blachą) Spółka zawarła umowę z podwykonawcą - podatnikiem polskim (nie posiadającym NIP unijnego), który wystawił z tego tytułu fakturę z podstawową stawką VAT. W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie tej faktury Spółka stoi na stanowisku, że prawo to przysługuje na podstawie art. 86 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt. 1) ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, zasady dotyczące miejsca opodatkowania transakcji mają, więc kluczowe znaczenie dla określenia państwa uprawnionego do poboru podatku. W świetle natomiast art. 17 ust. 1 pkt. 4 cyt. powyżej ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Prawidłowe określenie miejsca świadczenia określonej usługi jest podstawowym kryterium oceny, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce czy też nie. Zasady opodatkowania usług między podmiotami mającymi siedzibę w różnych państwach określają szczegółowe regulacje dotyczące miejsca powstania obowiązku podatkowego - art. 27 i art. 28 z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W przypadku usług budowlanych miejsce świadczenia, wskazujące kraj opodatkowania usług określono w art. 27 ust. 2 pkt. 1) ustawy, który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami (a więc również usług budowlanych, realizowanych na nieruchomości, której lokalizacja jest ściśle określona) - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. W podanym stanie faktycznym krajem opodatkowania usługi "wykonania i montażu oraz pokrycia blachą konstrukcji metalowej na obiekcie handlowym" jest kraj, w którym obiekt ten jest zlokalizowany, a więc Słowacja. W konsekwencji z punktu widzenia polskiej ustawy usługi te posiadają - co do zasady - status usług nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W art. 106 ust. 2 wskazano natomiast sposób dokumentowania tych czynności postanawiając, że w przypadkach dokonywania dostawy lub świadczenia usług dokonywanych m.in. przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej na terenie obcego państwa - czynności te dokumentuje się fakturami wystawionymi w trybie przepisów polskiej ustawy, lecz nie wykazuje się na nich polskiego podatku od towarów i usług, ponieważ do naliczenia i odprowadzenia podatku jest zobowiązany zagraniczny podmiot. Szczegółowe warunki, jakie winna spełniać faktura wystawiona na podstawie art. 106 ust. 2 określone zostały w § 30 rozporządzenia Min. Fin. z dn. 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 97 poz. 971). Zgodnie z powyższymi uregulowaniami usługa budowlana wykonywana przez Spółkę jak i stanowiąca jej część składową usługa wykonywana przez podwykonawcę na podstawie umowy o roboty budowlane realizowane na terenie Słowacji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod rządami polskiego prawa, obowiązek podatkowy w tym zakresie, rozumiany jako obowiązek rozliczenia podatku należnego nie powstanie więc po stronie firm polskich, które będą jedynie zobligowane do wystawienia faktur w terminie określonym w art. 19 ustawy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż opodatkowanie jak sprzedaży krajowej usług realizowanych przez podwykonawcę z powodu podpisania umowy o realizację robót budowlanych na terytorium innego państwa członkowskiego UE przez podmioty polskie nie jest prawidłowe, ponieważ usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 1) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli nabywane towary bądź usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Pomimo, że sprzedaż usług budowlanych, o których mowa powyżej nie podlega opodatkowaniu w kraju, świadczące je podmioty - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt. 1) mają więc prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wartości towarów i usług służących wykonaniu roboty na terytorium Słowacji oraz rozliczenia go na zasadach określonych w art. 86: W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym jest wyższa od kwoty podatku należnego podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Kwota ta - co do zasady - podlega zwrotowi w terminie, o którym mowa w art. 87 ust. 3, wynoszącym 180 dni, jednak - zgodnie z art. 87 ust. 4 na wniosek podatnika umotywowany realizacją usług wykonywanych poza terytorium kraju, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt. 1) podlega ona zwrotowi w terminie 60 dni. Prawo to Spółka posiada, więc w odniesieniu do wszystkich związanych z wykonywaną, nie podlegającą opodatkowaniu na mocy polskich przepisów usługą budowlaną, nie przysługuje ono jednak na podstawie faktury wystawionej przez wspomnianego podwykonawcę, bowiem faktura ta dokumentuje sprzedaż nie podlegającą opodatkowaniu na terytorium RP. Na podstawie § 14 ust. 2 pkt. 2) rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wydanego na podstawie delegacji ustawowej z art. 92 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu - faktura ta nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Reasumując, tut organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Spółki zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w piśmie z dnia 18.04.2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego (20.04.2005 r.) i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy, wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania, czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1) Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie Podatnikowi przysługuje prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj