Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-71/103/05/PK
z 20 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-71/103/05/PK
Data
2005.05.20


Referencje


Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
ewidencja środków trwałych
grupa
obniżka (obniżenie)
odpisy amortyzacyjne
stawka amortyzacyjna
środek trwały


Pytanie podatnika
czy w świetle art. 16 i ust. 1 w związku z art. 16 i ust 5 Ustawy o CIT, Spółka ma prawo od 1 stycznia każdego następnego roku podatkowego obniżać stawki amortyzacyjne podane w Wykazie dla poszczególnych środków trwałych do poziomu stawek stosowanych wewnątrz Grupy XXX.


Postanowienie


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 22.02.2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 28.02.2005 r. )


Postanawia


- uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe


Uzasadnienie


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka dokonywała amortyzacji podatkowej środków trwałych używanych w działalności gospodarczej z wykorzystaniem stawek amortyzacji przewidzianych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik nr 1 do Ustawy o CIT. W ramach grupy XXX stawki amortyzacyjne ustalane są co do zasady z uwzględnieniem okresu efektywnej ekonomicznej użyteczności gospodarczej danego środka. Jednocześnie stawki przewidziane w Wykazie kształtują się generalnie na poziomie wyższym niż stawki amortyzacyjne stosowane w ramach Grupy XXX dla środków trwałych/grup środków trwałych danego rodzaju.
W związku z powyższym Spółka, począwszy od stycznia 2005 r. dokonała obniżenia stawek amortyzacyjnych dla celów podatkowych do poziomu uwzględniającego okres efektywnej użyteczności gospodarczej danego środka trwałego, zgodnie z polityką przyjętą wewnątrz Grupy XXX. Obniżenie nastąpiło w stosunku do poszczególnych środków trwałych i skutkuje tym, że aktualnie od 1 stycznia Spółka stosuje niższe niż w Wykazie stawki amortyzacyjne dla celów podatku CIT.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z pytaniem czy:

1) w świetle art. 16 i ust. 1 w związku z art. 16 i ust. 5 ustawy o CIT z dniem 1 stycznia 2005 r. Spółka miała prawo dokonać obniżenia stosowanych uprzednio stawek amortyzacyjnych (odpowiadającym stawkom amortyzacyjnym z Wykazu) do poziomu przyjętego w ramach Grupy XXX dla określanych środków trwałych / grup środków trwałych (co do zasady skalkulowanego z uwzględnieniem okresu efektywnej ekonomicznej użyteczności gospodarczej danego środka trwałego / grupy środków trwałych);

2) w świetle art. 16 i ust. 1 w związku z art. 16 i ust 5 Ustawy o CIT, Spółka ma prawo od 1 stycznia każdego następnego roku podatkowego obniżać stawki amortyzacyjne podane w Wykazie dla poszczególnych środków trwałych do poziomu stawek stosowanych wewnątrz Grupy XXX.

Zdaniem Spółki w świetle art. 16 i ust 1 w zw. z art. 16 i ust. 5 Ustawy o CIT, XXX ma prawo obniżyć stawki amortyzacyjne środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej do poziomu stosowanego wewnątrz Grupy XXX, który co do zasady odpowiada okresowi efektywnej ekonomicznej użyteczności gospodarczej danego środka trwałego/grupy środków trwałych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zauważa iż zgodnie z art. 16 i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 z późn. zm.) odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16 j – 16 ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16 h ust. 1 pkt 1.

Natomiast art. 16 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Wobec powyższego, jeżeli Spółka spełniła przesłanki powyżej powołanych przepisów prawa podatkowego może ona począwszy od stycznia 2005 r. obniżyć stawki odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie Spółka ma prawo od 1 stycznia każdego następnego roku podatkowego obniżać stawki amortyzacyjne podane w Wykazie dla poszczególnych środków trwałych do poziomu stawek stosowanych wewnątrz Grupy XXX.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj