Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-80-112/05/IW
z 25 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-80-112/05/IW
Data
2005.05.25



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
promocja
reklama publiczna
reprezentacja
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B, w całości koszt uzyskania przychodów, bez limitu 0,25 % przychodu i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem Spółki XXX Sp. z o.o. z dnia 23.02.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 03.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych


postanawia


- uznać za nieprawidłowe stanowisko Podatnika.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy zawartej w dniu 01.04.2004 r. A-B Sp. z o.o. (dalej Spółka) kupuje towary od YYY S.A., a następnie sprzedaje je we własnym imieniu polskim kontrahentom. A-B Sp. z o.o. i YYY S.A. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej updop. Obecnie A-B sama ponosi koszty promocji i reklamy sprzedawanych produktów. Zgodnie z nowym kontraktem, A-B będzie kupowała od YYY S.A. towary po wyższych cenach niż obecnie, natomiast firma YYY S.A. będzie w zamian za to pokrywała koszty wszystkich akcji promocyjno-reklamowych dotyczących sprzedawanych przez nią produktów promujących markę A oraz B. A-B będzie nadal dodatkowo świadczyła na rzecz YYY S.A. usługi reklamowe, pobierając za to od niej zapłatę. W ramach świadczonych usług, A-B będzie ponosić wydatki na upominki, gadżety reklamowe oraz ulotki, które następnie zostaną rozdane nieodpłatnie kontrahentom w ramach różnego rodzaju akcji promocyjnych. Powyższe wydatki będą kosztem usług świadczonych przez A-B na rzecz YYY S.A. Wystawiając fakturę dla YYY S.A. za wykonane usługi promocyjno-reklamowe, Spółka uwzględnia również w cenie tych usług wartość upominków, gadżetów reklamowych i ulotek, które zostaną wykorzystane w ramach akcji promocyjnych i reklamowych świadczonych na rzecz YYY S.A. Powyższe wydatki nie będą dotyczyły promocji i reklamy Spółki.

Przedmiotem zapytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, była kwestia, czy koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B, w całości koszt uzyskania przychodów, bez limitu 0,25 % przychodu i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie znajdzie w tym przypadku zastosowania...

Zdaniem Spółki, koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B w całości koszt uzyskania przychodów. Jej zdaniem w omawianej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art.16 ust. 1 pkt 28 updop, ponieważ poniesione wydatki nie dotyczą promocji i reklamy A-B, a służą jedynie realizacji usług świadczonych na rzecz YYY S.A., za które podatnik otrzyma zapłatę.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając za nieprawidłowe stanowisko podatnika, zauważa co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy.

Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia dla celów podatkowych, do kosztów uzyskania przychodów wydatki, jeśli wykaże ich związek z działalnością gospodarczą. W/w wydatki muszą być poniesione przez podatnika, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności.

Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika. Zgodnie bowiem z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą ciężaru dowodu, ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepis ten, limitujący możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej do wysokości 0,25% przychodów, dotyczy wyłącznie wydatków na ten cel, ponoszonych przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, mającą na celu osiągnięcie przychodów, a więc reklamy produktów wytworzonych lub sprzedawanych przez Spółkę.

Jak wynika ze stanu faktycznego, A-B jest wyłącznym dystrybutorem towarów kupowanych od YYY S.A., które następnie sprzedaje “we własnym imieniu polskim kontrahentom”. A więc wydatki ponoszone przez Spółkę na reklamę tychże produktów pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Świadczy o tym również własne stanowisko w sprawie, w którym Spółka stwierdza, iż „(...) świadcząc usługi promocyjno – reklamowe na rzecz YYY S. A. będzie jednocześnie promowała sprzedawane przez siebie produkty – co z jednej strony przyczyni się do zwiększenia sprzedaży, z drugiej strony natomiast pozwoli na osiągnięcie dodatkowych zysków z tytułu marży otrzymywanej od YYY S. A. za świadczone usługi.”

Należy więc stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie usługi promocyjno- reklamowej dla innego podmiotu będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reprezentacji i reklamy w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, gdyż de facto dotyczą one towarów sprzedawanych przez Spółkę i efekt końcowy w postaci uzyskanego przychodu zostanie określony w polskiej Spółce.

Limit ten nie będzie dotyczył jedynie poniesionych przez Spółkę wydatków, poniesionych na reklamę w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia, dla przyszłego stanu faktycznego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja będzie obowiązująca, o ile zamierzony stan faktyczny się ziści a przepisy nie ulegną zmianie. Zgodnie z art. 14 b § 1 -2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania Podatnika o zmianie przepisów. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj