Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-80-112/05/IW
z 25 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-80-112/05/IW
Data
2005.05.25
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
promocja
reklama publiczna
reprezentacja
umowa zlecenia
Pytanie podatnika
Czy koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B, w całości koszt uzyskania przychodów, bez limitu 0,25 % przychodu i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie znajdzie w tym przypadku zastosowania?
POSTANOWIENIE
Przedmiotem zapytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, była kwestia, czy koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B, w całości koszt uzyskania przychodów, bez limitu 0,25 % przychodu i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie znajdzie w tym przypadku zastosowania... Zdaniem Spółki, koszty związane ze świadczeniem usług promocyjnych i reklamowych, o charakterze zarówno publicznym, jak i niepublicznym na zlecenie YYY S.A., będą stanowiły dla A-B w całości koszt uzyskania przychodów. Jej zdaniem w omawianej sytuacji nie znajdzie zastosowania przepis art.16 ust. 1 pkt 28 updop, ponieważ poniesione wydatki nie dotyczą promocji i reklamy A-B, a służą jedynie realizacji usług świadczonych na rzecz YYY S.A., za które podatnik otrzyma zapłatę. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, uznając za nieprawidłowe stanowisko podatnika, zauważa co następuje. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 tejże ustawy. Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia dla celów podatkowych, do kosztów uzyskania przychodów wydatki, jeśli wykaże ich związek z działalnością gospodarczą. W/w wydatki muszą być poniesione przez podatnika, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu z tytułu prowadzonej działalności. Wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika. Zgodnie bowiem z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą ciężaru dowodu, ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepis ten, limitujący możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej do wysokości 0,25% przychodów, dotyczy wyłącznie wydatków na ten cel, ponoszonych przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, mającą na celu osiągnięcie przychodów, a więc reklamy produktów wytworzonych lub sprzedawanych przez Spółkę. Jak wynika ze stanu faktycznego, A-B jest wyłącznym dystrybutorem towarów kupowanych od YYY S.A., które następnie sprzedaje “we własnym imieniu polskim kontrahentom”. A więc wydatki ponoszone przez Spółkę na reklamę tychże produktów pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Świadczy o tym również własne stanowisko w sprawie, w którym Spółka stwierdza, iż „(...) świadcząc usługi promocyjno – reklamowe na rzecz YYY S. A. Należy więc stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na wykonanie usługi promocyjno- reklamowej dla innego podmiotu będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reprezentacji i reklamy w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, gdyż de facto dotyczą one towarów sprzedawanych przez Spółkę i efekt końcowy w postaci uzyskanego przychodu zostanie określony w polskiej Spółce. Limit ten nie będzie dotyczył jedynie poniesionych przez Spółkę wydatków, poniesionych na reklamę w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia, dla przyszłego stanu faktycznego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja będzie obowiązująca, o ile zamierzony stan faktyczny się ziści a przepisy nie ulegną zmianie. Zgodnie z art. 14 b § 1 -2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania Podatnika o zmianie przepisów. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.