Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-212b/12/AK
z 17 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-212b/12/AK
Data
2012.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
import towarów
odliczenie podatku od towarów i usług
przedstawiciel


Istota interpretacji
Czy w przypadku, gdy importer nie wywiąże się z obowiązku rozliczenia VAT na zasadach określonych w art. 33a ustawy i Spółka, jako przedstawiciel pośredni odpowiedzialny solidarnie z importerem za rozliczenia VAT z tytułu importu towarów uiści podatek należny, to wówczas będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia zapłaconego podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przedstawiciela pośredniego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przedstawiciela pośredniego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przeładunku towarów masowych na granicy polsko-rosyjskiej. W ramach powyższej działalności, świadczy na rzecz swoich kontrahentów kompleksowe usługi spedycji i obsługi logistycznej towarów, w tym usługi pośrednictwa przy dokonywaniu odpraw celnych towarów.

Dotychczas usługi przedstawicielstwa celnego świadczone były wyłącznie w odniesieniu do transakcji, z tytułu których podatek od towarów i usług rozliczany był zgodnie z art. 33 ustawy, pobierany przez Spółkę od zleceniodawcy i wpłacany do izby celnej, a następnie odliczany przez importera w deklaracji VAT.

Obecnie Spółka rozważa rozszerzenie zakresu oferowanych usług o usługi przedstawicielstwa celnego na rzecz podmiotów rozliczających podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów wyłącznie w deklaracji VAT, zgodnie z art. 33a ustawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy importer nie wywiąże się z obowiązku rozliczenia VAT na zasadach określonych w art. 33a ustawy i Spółka, jako przedstawiciel pośredni odpowiedzialny solidarnie z importerem za rozliczenia VAT z tytułu importu towarów uiści podatek należny, to wówczas będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia zapłaconego podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy importer nie wywiąże się z obowiązku rozliczenia VAT na zasadach określonych w art. 33a ustawy i Spółka, jako przedstawiciel pośredni odpowiedzialny solidarnie z importerem za rozliczenia podatek z tytułu importu towarów, uiści VAT należny, to będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów na zasadach ogólnych.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazała, że w przypadku, gdy podatek z tytułu importu towarów rozliczany jest na zasadach określonych w art. 33a ustawy, a importer nie wywiąże się z obowiązku rozliczenia podatku w deklaracji VAT i przedstawienia organom celnym w przewidzianym przepisami terminie dokumentów potwierdzających takie rozliczenie i Spółka, jako przedstawiciel pośredni odpowiedzialny za rozliczenia VAT z tytułu importu towarów, zapłaci VAT należny, wówczas będzie działać, jako podatnik z tytułu importu towarów. Powyższe wynika z treści art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, w myśl którego, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła.

W świetle przepisów prawa celnego podmiotami, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła są importer oraz przedstawiciel pośredni. Oznacza to zatem, iż podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia podatku (tj. podatnikami) z tytułu importu są importer oraz - w przypadku, gdyby importer nie wywiąże się z tego zobowiązania - przedstawiciel pośredni.

Jednocześnie, w analizowanym przypadku powstanie związek pomiędzy zaimportowanymi towarami, a działalnością opodatkowaną Spółki, od którego art. 86 ust. 1 ustawy uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego - z tytułu usług świadczonych na rzecz zleceniodawców, Spółka naliczać będzie podatek należny dokumentując ich wykonanie fakturami VAT. Tym samym, podatek naliczony z tytułu zgłoszonego przez Spółkę importu towarów będzie bezsprzecznie związany ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy będzie spełniony, a tym samym Spółce przysługiwać będzie prawo do jego odliczenia.

Bez znaczenia przy tym pozostanie w tym przypadku fakt, że importowane towary nie będą własnością Spółki. Ustawodawca nie uzależnił bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku importu towarów od nabycia przez importera prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W przypadku importu towarów konieczne jest jedynie spełnienie przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a więc istnienie związku pomiędzy dokonanym importem a czynnościami opodatkowanymi, dokonywanymi przez importera oraz posiadanie przez podatnika dokumentu celnego, wskazująca kwotę podatku VAT z tytułu importu.

Powyższe potwierdza wykładnia systemowa wewnętrzna pozostałych jednostek redakcyjnych art. 86 ustawy. Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, podatkiem naliczonym jest suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku transakcji krajowych warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia jest faktyczne nabycie, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, towarów i usług. A contrario, brak podobnego zastrzeżenia w przypadku importu wskazuje, że nabycie nie warunkuje skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Podobnie, w art. 86 ust. 8 ustawy ustawodawca rozróżnia towary „nabyte" i „importowane".

W tym kontekście, zdaniem Spółki, pomimo, iż nie nabywa własności importowanych towarów, w analizowanym stanie faktycznym przysługiwać Jej będzie prawo do odliczenia uiszczonego podatku z tytułu importu.


Analogiczny pogląd został wyrażony w licznych wydawanych w imieniu Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 marca 2011 r., sygnatura: IPPP3/443-1237/10-4/KC;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2010 r., sygnatura: IPPP3/443-548/10-4/LK;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 czerwca 2010 r., sygnatura: IPPP3/443-290/10-4/KT;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 maja 2009 r., sygnatura: ITPP2/443-147/09/AF;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 lutego 2008 r., sygnatura: ILPP2/443-144/07-2/TW;


Za odliczeniem podatku naliczonego uiszczonego w związku z dokonanym importem, niezależnie od prawa własności importowanych towarów przemawia również zasada neutralności VAT. Istota zasady neutralności sprowadza się do zapewnienia podatnikowi niebędącemu ostatecznym konsumentem towaru lub usługi uniknięcia obciążenia kosztem podatku (T. Michalik, VAT 2010, wyd. 7, C.H. Beck, Warszawa 2010, s.19.). Zasadniczo w przypadku podatku od towarów i usług, podatnik jest wyłącznie tzw. podatnikiem formalnym, gdyż na nim ciąży formalny obowiązek podatkowy, jednak realny ciężar podatku jest ponoszony przez finalnego konsumenta (podatnika rzeczywistego). Podatnik VAT powinien być w istocie pośrednikiem, pełniącym funkcję analogiczną do funkcji płatnika, zobowiązanego do obliczenia i pobrania podatku oraz jego wpłaty we właściwym terminie organowi podatkowemu (por. J. Martini, Ł. Karpiesiuk, VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa 2007). Podatek VAT powinien być dla podatnika neutralny, w tym znaczeniu, że nie powinien stanowić dla niego obciążenia kosztowego, „(...) System odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej (Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia z dnia 15 stycznia 1998 r., C-37/95, Ghent Coal Terminal).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym przysługuje również w sytuacji, gdy importer (podatnik z tytułu importu towarów) nie jest faktycznym nabywcą (właścicielem) zaimportowanych towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj