Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/FB/005-252/EJ/05
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/FB/005-252/EJ/05
Data
2005.07.21



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
bon towarowy
przychody ze stosunku pracy
świadczenia rzeczowe


Pytanie podatnika
Czy przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od bonów pracowniczych należy zastosować zryczałtowane koszty uzyskania przychodu?


DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacjapodatkowa (Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie:


- zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UO,w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobuzastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie uznając stanowiskosamodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartegoprzedstawione we wniosku złożonym w Drugim Urzędzie Skarbowym WarszawaŚródmieście w dniu 28 stycznia 2005r za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Samodzielny ZespółPublicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego przyznał w m-cu grudniu 2004r dlazatrudnionych pracowników bony, które zostały sfinansowane z zakładowegofunduszu świadczeń socjalnych. Bony towarowe wręczono pracownikom w m-custyczniu 2005r.Z częścią tych pracowników rozwiązano umowę o pracę w m-cu grudniu2004r. Ponadto część pracowników, w miesiącu w którym otrzymała bonyprzebywała na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (płatnym z ZUS) nie uzyskałażadnych przychodów ze stosunku pracy (z wyjątkiem bonu).


Zdaniem wnioskodawcy, przy poborze zaliczki na podatek dochodowy zarówno wpierwszym jak i w drugim przypadku należy zastosować zryczałtowane kosztyuzyskania przychodu, gdyż wartość bonów stanowi przychód ze stosunku pracy.


Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Drugiego UrzęduSkarbowego Warszawa Śródmieście uznał stanowisko Samodzielnego ZespołuPublicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego za nieprawidłowe. Na przedmiotowepostanowienie zażalenie nie zostało wniesione.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po zapoznaniu się z przedstawionymstanem faktycznym, stwierdza co następuje.Zgodnie z art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz.U. z 2000r Nr 14, póz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego,stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa sięwszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturzebądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, aw szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godzinynadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystanyurlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góryustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak równieżwartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.W świetle powołanego przepisu, przychodem ze stosunku pracy i stosunkówpokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia powodujące przyspieszeniemajątkowe u podatnika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcąstosunkiem pracy.Użyty w przepisie zapis „w szczególności" oznacza, że wymienione kategorieprzychodów są wymienione jedynie przykładowo, dla lepszego zobrazowania pojęciaprzychodów z tego źródła.O tym czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy - decydujeokoliczność, że świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik, a nie każdainna osoba nie związane (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.


Wyliczenie zawarte w katalogu rodzaju należności zaliczanych do przychodu,o którym mowa w art. 12 u.p.d.f. ma charakter otwarty, a to z uwagi na użytesformułowanie „wszelkie wypłaty" oraz „wartości innych (...) świadczeń".Oznacza to, że do kwalifikacji danego przychodu ze stosunku pracy i stosunkówpokrewnych, decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia czy też tytułwypłaty, ale przede wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest onootrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane.Przy czym nie jest istotne, czy pracodawca pokrywa wypłatę tych świadczeńbezpośrednio ze środków własnych, czy też pośrednio poprzez zapewnienie wypłatyświadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą nie związanych. Jeżeliświadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, a beneficjentem jestpracownik (ewentualnie były pracownik) to uzyskane przez pracownika (byłegopracownika) świadczenia, w tym świadczenia rzeczowe z zakładowego funduszuświadczeń socjalnych stanowią przychód ze stosunku pracy.W myśl art. 22 ust. 2 u.p.d.f. koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy,stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej zostałyokreślone w 2005r, w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody od jednegozakładu pracy - w wysokości 102 zł 25 gr. lub 127 zł 82 gr. miesięcznie.Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy płatnicy „zakłady pracy" przyobliczaniu i pobieraniu zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują odtych zakładów pracy przychody ze stosunku pracy są obowiązani przy ustalaniudochodu będącego podstawą do naliczania zaliczki, pomniejszyć uzyskane w ciągumiesiąca przychody w rozumieniu art. 12 o koszty uzyskania w wysokości wskazanejw art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 tej ustawy.


W świetle powyższego wartość świadczenia rzeczowego (bonufinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) otrzymanego przezpracowników (byłych pracowników), którym świadczenie to zostało przyznane wzwiązku z łączącym te osoby stosunkiem pracy stanowi przychód ze stosunku pracy.Do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w trybieokreślonym w art. 32 u.p.d.f., w przypadkach wskazanych w wystąpieniu obowiązanyjest Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego, który pełnifunkcję płatnika.Na jednostce będzie również ciążył obowiązek wykazania tych należności winformacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowyPIT-11/8B, o których mowa w art. 39 u.p.d.f.


Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu SkarbowegoWarszawa Śródmieście z dnia 14 kwietnia 2005r Nr US-36/1CF/413/IP-8/05/UOrażąco narusza prawo w ten sposób, że jego treść pozostaje w wyraźnejsprzeczności z treścią wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowymod osób fizycznych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia przedmiotowepostanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj