Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
I-2/443/49/05/KW
z 22 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/443/49/05/KW
Data
2005.06.22
Autor
Lubuski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura VAT
potwierdzenie odbioru
Pytanie podatnika
Czy konieczne jest potwierdzenie odbioru towaru przez kontrahenta na wszystkich trzech dokumentach: faktura, specyfikacja dostawy i list przewozowy CMR?
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych na terytorium Unii Europejskiej. Dokumentami stwierdzającymi fakt dokonani dostawy są list przewozowy CMR, specyfikacja dostawy oraz faktura VAT. Pytanie Podatnika: Czy konieczne jest potwierdzenie odbioru towaru przez kontrahenta na wszystkich trzech wyżej wymienionych dokumentach, czy też wystarczającym będzie potwierdzenie dokonane na liście przewozowym CMR i na specyfikacji dostawy, bądź tylko na jednym z nich... Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: Do dnia 1 czerwca 2005r. wystarczyło na jednym z dokumentów otrzymać potwierdzenie otrzymania towaru przez odbiorcę. Od dnia 1 czerwca 2005r. potwierdzenie takie nie jest konieczne. Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe, wskazując co następuje: Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że: W myśl art. 42 ust. 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005r. dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju: W sytuacji gdy wywóz towarów nastąpi bezpośrednio przez podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik zgodnie z art. 42 ust. 4 ww. ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej: Natomiast w przypadku, gdy ww. dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności (art. 42 ust. 11): Jak wynika z powyższego posiadanie potwierdzenia przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju było do dnia 31 maja 2005r. jednym z warunków koniecznych do zastosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i żaden przepis nie normował kwestii formy takiego potwierdzenia. Istotne było aby takie potwierdzenie było w posiadaniu podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy opodatkowanej stawką 0%. Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 90, poz. 756) wprowadzono m.in. zmiany w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, który od 1 czerwca 2005r. brzmi: Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju: Z powyższego wynika, iż od 1 czerwca 2005r. na podatniku nie ciąży już obowiązek posiadania potwierdzenia przyjęcia przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Aby więc wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkować stawka 0% Podatnik powinien posiadać dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. Organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.