Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-149/12-4/AP
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-149/12-4/AP
Data
2012.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
działalność handlowa
działalność usługowa
roboty budowlane
stawki podatku
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Zryczałtowany podatek od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 2 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. nr ILPP2/443-147/12-2/AD oraz ILPB1/415-149/12-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 20 kwietnia 2012 r. (skutecznie doręczono w dniu 24 kwietnia 2012 r.), natomiast w dniu 2 maja 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 30 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 4 stycznia 2010 r. Rozlicza się z podatku dochodowego na podstawie ewidencji przychodów - ryczałt ewidencjonowany. Jest także czynnym płatnikiem VAT-u. Zainteresowany wykonuje m.in. balustrady, ogrodzenia (mechaniczna obróbka elementów metalowych) oraz sprzedaje z montażem lub bez bramy garażowe wraz z osprzętem. Za każdą sprzedaż wystawia fakturę VAT bezpośrednio u nabywcy.

Sprzedaż z montażem w obiektach budowlanych – gospodarczych ze stawką VAT 23% zapisuje w FV w osobnych pozycjach z indywidualną ceną sprzedaży (np. 1 brama segmentowa 2500 x 2000 mm, 2. napęd do bramy garażowej, montaż ww. elementów). Jest to zgodne z obowiązującym prawem podatkowym.

W przypadku sprzedaży z montażem bramy garażowej w obiekcie budowlanym – mieszkalnym jednorodzinnym Zainteresowany stosuje preferowaną stawkę VAT 8% (warunki dotyczące obiektu budowlanego, zakres PKWiU jako robota budowlana zostają spełnione). Wnioskodawca wystawia fakturę VAT na osobę fizyczną w podobny sposób jak ww. dodając zapis PKOB 111 i PKWiU 43.32.10.0 oraz zmieniając stawkę VAT na 8%. W osobnych pozycjach wyszczególnia sprzedane materiały oraz w osobnej pozycji zapisuje: „montaż ww. elementów”. Wszystkie pozycje ze stawką VAT 8% z osobną wyceną. Z klientem podpisuje umowę na montaż zakupionych rzeczy przed dokonaniem zakupu towaru przez Niego. Umowa określa miejsce montażu, zgodę na montaż oraz klasyfikację obiektu w budownictwie (np. obiekt jednorodzinny objęty kategoriami budownictwa społecznego).

Uzupełniając stan faktyczny w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego Zainteresowany stwierdza, że dokonuje wyłącznie sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio bram garażowych i nie jest producentem bram garażowych ani żadnych podzespołów do tych bram. Jest partnerem handlowym firmy Sp. z o.o.

W roku podatkowym 2010 Wnioskodawca stosował w zapisie na fakturze VAT symbol PKWiU 45.42.12 - Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej, ten symbol był stosowany przez Niego w fakturach VAT ze stawką VAT 7% podczas dostawy bram garażowych z montażem.

Natomiast w roku podatkowym 2011 stosował symbol PKWiU 43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, ten symbol był stosowany przez Niego w fakturach VAT ze stawką VAT 8% podczas dostawy bram garażowych z montażem.

W obydwu ww. przypadkach zapisywał symbol PKOB 1110 lub PKOB 1121 oraz PKOB 1122.

W tych przypadkach, dokonując zapisu w dwóch pozycjach na fakturze VAT, do pozycji 1 - brama garażowa - stosował stawkę ryczałtu 3% a do pozycji 2 - montaż bramy garażowej - stosował stawkę ryczałtu 5,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące stosowania przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy tak zafakturowana sprzedaż i usługa będzie podlegała 3% i 5,5% stawce zryczałtowanego podatku dochodowego...

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany doprecyzował zadane pytanie o treści „czy tak zafakturowane sprzedaż i usługa będzie podlegała 3% i 5,5% stawce zryczałtowanego podatku dochodowego...” oświadczając, iż powyższe pytanie odnosiło się w szczególności do roku 2010 i do roku 2011.

Jednocześnie Zainteresowany podał, że rok podatkowy 2012 od marca 2012 roku jest obecnie księgowany przez biuro rachunkowe, które księguje działalność Wnioskodawcy w sposób ogólnie od dawna przyjęty, tzn. nie ma własnej podstawy interpretacji przepisów i nakazało Zainteresowanemu wystawiać faktury VAT z zapisem w jednej pozycji np.: usługa montażowo-budowlana wraz z bramą garażową opodatkowane stawką VAT 8%.

Jak wskazał Wnioskodawca, tak się „przyjęło” i tak nakazują zapisywać, ponieważ w sposobie zapisu faktury VAT jaki stosował w latach 2010-2011, biuro rachunkowe nie będzie ponosiło za to odpowiedzialności. Obecny sposób zapisu faktury VAT nie jest odpowiedni, lecz zmusza Wnioskodawcę do takiego sposobu postępowania zawiłość i niezrozumiałość przepisów podatkowych. Biuro rachunkowe obawia się kar i nie będzie ponosiło odpowiedzialności.

W przypadku wskazania przez Izbę Skarbową w Poznaniu, że postępowanie Wnioskodawcy jest prawidłowe, dopiero wtedy biuro rachunkowe dokona korekty faktur VAT za 2012 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy, taki sposób zapisu faktury VAT ze stawką 8% (przed zmianami 7%) jest także prawidłowy a przepisy prawa podatkowego takiego sposobu wypełnienia faktury VAT nie zabraniają.

Biorąc pod uwagę, że Zainteresowany jest opodatkowany od podatku dochodowego w formie ryczałtu ewidencjonowanego, to zapisywanie sprzedanego towaru i roboty budowlanej wykonanej w związku z zaistniałą sprzedażą towaru w jednej pozycji na fakturze VAT byłoby niesprawiedliwe, ponieważ podatek dochodowy wynosiłby 5,5% od wartości sprzedaży netto. Obecnie zapisując sprzedany towar i robotę budowlaną w osobnych pozycjach wylicza podatek 3% od wartości netto sprzedanego towaru, a 5,5% podatku od wartości netto montażu (roboty budowlanej). Tak nakazują przepisy. Dla osób rozliczających się w formie księgi przychodów i rozchodów zapisywanie na FV jednej pozycji jako roboty budowlanej z wartością towaru jest właściwe – niekolizyjne, ponieważ i tak nie zapłacą większego podatku, bo mają prawo do odliczenia zakupów towaru.

Wnioskodawca uważa, że to niesprawiedliwe, aby jeden podatnik miał większe przywileje od drugiego tylko z powodu wyboru innej formy opodatkowania.

Warunek do zastosowania stawki VAT 8% zostaje spełniony, ponieważ jest to dostawa towaru z montażem dokonana u kupującego, a nie sprzedaż u niego w biurze.

Drugim powodem ww. postępowania Wnioskodawcy jest fakt, że nabywca zamontowanej np. bramy garażowej ma prawo do minimum dwuletniej gwarancji producenta na zakupiony towar. Producent towaru określa, że warunki gwarancji zostaną spełnione po okazaniu dowodu zakupu (faktura VAT) z nazwą zakupionego towaru.

Tak więc wystawianie faktury VAT na zakupiony i zamontowany towar tylko z zapisem jako usługa budowlana (montaż stolarki budowlanej), nie będzie całkiem prawidłowy, ponieważ pozbawia kupującego gwarancji na zakupiony towar.

Sporządzanie z kupującym nawet umowy zlecenia czy też umowy handlowej na usługę budowlaną z dostawą towaru jest tylko zabezpieczeniem przebiegu transakcji, a nie jej zakończenia w całości. Umowa taka nie jest dowodem sprzedaży dającym prawo do uzyskania gwarancji na zakupiony towar lub usługę.

W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do stwierdzenia o treści „Obecnie zapisując sprzedany towar i robotę budowlaną w osobnych pozycjach Zainteresowany wylicza podatek 3% od wartości netto sprzedanego towaru, a 5,5% podatku od wartości netto montażu (roboty budowlanej)” Zainteresowany wskazał, iż w Jego opinii sprzedaż będzie podlegała 3%, a usługa budowlana 5,5% stawce zryczałtowanego podatku dochodowego, zarówno przy stawce podatku VAT 8% (wcześniej 7%) jak i przy stawce podatku 23% (wcześniej 22%).

Zainteresowany wskazał, że prowadząc przez dwa lata działalność gospodarczą osobiście wykonywał rachunkowość, przekonał się, że urząd skarbowy najbardziej wymaga dokładności i jasności wszelkich wyliczeń.

W początkowym okresie prowadzenia działalności Zainteresowany wykonywał sprzedaż towarów z usługą montażu dla podmiotów gospodarczych i zapisywał na fakturze VAT dwie pozycje: sprzedaż towaru i montaż towaru, przy stawce podatku VAT 22% .

W późniejszym okresie wykonywał również sprzedaż towaru wraz z usługą montażu tego towaru dla podmiotów będących osobami fizycznymi. Zapis na fakturze VAT dokonywał również w dwóch pozycjach, zastosowując stawkę VAT 7% dla obu pozycji. Sprzedawany towar był w stanie nieprzetworzonym przez Wnioskodawcę, w nienaruszonym stanie od producenta, kod PKWiU klasyfikował usługę do prac budowlanych, usługa była z dostawą towaru, montaż w obiekcie budowlanym zaliczanym do społecznego budownictwa mieszkaniowego.

Według przepisów podatkowych jest to zgodne z przepisami. Będąc wzywany kilkakrotnie do urzędu skarbowego celem poprawy błędnie wypełnionych deklaracji VAT-7, urzędnik skarbowy miał pełny wgląd do faktur VAT i nie dokonał żadnego nakazu (ani słownego, ani pisemnego) nakazującego zmianę sposobu zapisu pozycji czy też poprawy w wyliczeniu podatku zryczałtowanego od towarów i usług. Pytania i wątpliwości Zainteresowany wysuwał sam od siebie. Poradą urzędnika skarbowego było, aby wystąpił do Izby Skarbowej o własną interpretacją Jego sytuacji podatkowej, tak też uczynił.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ww. ustawie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy),
  • 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 3 precyzuje, co należy rozumieć przez działalność usługową oraz działalność usługową w zakresie handlu.

Działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują natomiast pojęcia robót budowlanych.

Przez roboty budowlane należy rozumieć czynności wymienione w sekcji F, dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) i odpowiednio w sekcji F, dziale 43 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia

29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której m.in. sprzedaje z montażem lub bez bramy garażowe w stanie nieprzetworzonym. Wnioskodawca nie jest producentem bram garażowych ani żadnych podzespołów do tych bram.

Zainteresowany wskazał, że w odniesieniu do wykonywanych przez Niego czynności w roku podatkowym 2010 stosował w zapisie na fakturze VAT symbol PKWiU 45.42.12 - Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej, natomiast w roku podatkowym 2011 stosował symbol PKWiU 43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

W związku z powyższym uznać należy, że prowadzona przez Zainteresowanego działalność polegająca na nabywaniu i sprzedawaniu w stanie nieprzetworzonym bram garażowych spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu.

Natomiast świadczone przez Zainteresowanego usługi montażu bram garażowych, sklasyfikowane pod symbolem 45.42.12 - Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej oraz 43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, stanowią roboty budowlane.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne wskazać należy, że osiągnięty w roku 2010 i 2011 przychód z działalności polegającej na sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio bram garażowych, spełniającej definicję działalności usługowej w zakresie handlu, należy opodatkować 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast przychód uzyskany z tytułu montażu tych bram, tj. roboty budowlanej, należy opodatkować 5,5% stawką ryczałtu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż Wniosek Zainteresowanego w części dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj