Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IUSIPD3/415/39/2005
z 8 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUSIPD3/415/39/2005
Data
2005.07.08



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
odliczenia od podatku
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy dokonane w kwocie wyższej w danym roku (na poczet należności przyszłych lat) niż wynika to z wysokości określonej przez spółdzielnię mieszkaniową?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko Pana ................. – przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2005 r., który wpłynął w dniu 27.04.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 29.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 27.04.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 16.06.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w piśmie z dnia 29.06.2005r, które wpłynęło dnia 29.06.2005 r.

W wyżej wymienionym wniosku przedstawił Pan następujący stan faktyczny:
„Jestem posiadaczem własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego i posiadam do niego tytuł prawny. Za lokal ten opłacam m.in. fundusz remontowy. W 2005 r. zamierzam wpłacić fundusz remontowy za moje mieszkanie za 2006 r. i odliczyć go od podatku za 2005 r.

Postawił Pan pytanie:
„Czy w związku z zakończeniem w bieżącym roku ulgi remontowej w podatku PIT, mogę awansem na przyszłe okresy wpłacić na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej i odliczyć tą wpłatę od podatku w 2005 roku.
Ponadto wyraził Pan stanowisko, iż „Uważam, jest to działanie zgodne z obowiązującym prawem podatkowym".

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego należy przeanalizować przepisy art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz.176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. oraz treść art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm. ) regulujące powyższe zagadnienie.

Wymieniony art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stanowił, iż „podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem ustawodawca odniósł korzystanie z ulgi z tytułu remontu i modernizacji w zakresie wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej do przepisów dotyczących spółdzielni mieszkaniowych. Spółdzielnie mieszkaniowe działają na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz, 1116 ze zm.) i celem ich jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Na podstawie art. 4 ust. 1 tej ustawy, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z art. 4 ust. 62 i 7 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, opłaty wnosi się co miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca. Statut spółdzielni może określać inny termin wnoszenia opłat, nie wcześniejszy jednak niż ustawowy. O zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest obowiązana zawiadomić osoby, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin. Zmiana wysokości opłat wymaga uzasadnienia na piśmie.

Wymieniony art. 12 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi iż, wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, obowiązek uiszczania opłat przez członków spółdzielni (w tym z tytułu funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej) określa statut spółdzielni mieszkaniowej, a terminy ich dokonywania określają bezpośrednio przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. „co miesiąc z góry do 10 dnia miesiąca”. Statut może określać inny termin wnoszenia opłat, ale jednak nie wcześniejszy niż ustawowy.

Wobec powyższego, wydatki na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej poniesione przez Pana w 2005 r. mogą być odliczone w zeznaniu składanym za ten rok tylko do wysokości opłat wynikających z postanowień statutu spółdzielni oraz wnoszonych w terminach określonych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych bądź określonych w statucie spółdzielni. Wysokość odliczenia od podatku z tytułu remontu lokalu mieszkalnego oraz wpłat na fundusz remontowy przysługuje w granicach limitu odliczeń obowiązującego w latach 2003-2005 tj. 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż 5.670,00 zł.

W ocenie tutejszego organu podatkowego, mając na względzie opisany stan faktyczny i powołane przepisy, stanowisko Pana przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj