Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
US35/PP1/443-60b/05/DG
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US35/PP1/443-60b/05/DG
Data
2005.06.01



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
dochód z najmu
faktura


Pytanie podatnika
Czy z tytułu opłat za najem należy wystawiać dwie faktury, jedną za czynsz a drugą za opłaty eksploatacyjne i kto powinien figurować, jako sprzedawca na fakturze dotyczącej czynszu?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 16.02.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 01.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 16.02.2005r. za prawidłowe w zakresie następującego pytania: "czy z tytułu opłat za najem należy wystawiać dwie faktury jedną za czynsz a drugą za opłaty eksploatacyjne i kto powinien figurować, jako sprzedawca na fakturze dotyczącej czynszu?"


Uzasadnienie


Przedmiotem działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej jest również - "administrowanie nieruchomościami", do którego należą m. in. czynności takie jak: 1) zawieranie i realizacja umów najmu oraz umów na dostawę mediów i innych usług oraz prowadzenie rozliczeń związanych z zawartymi umowami; 2) ochrona nieruchomości; 3) obsługa techniczna i konserwacyjna obiektów; 4) zapewnienie ładu, porządku i czystości wewnątrz nieruchomości i na zewnątrz w granicach administracyjnych posesji. Na cenę najmu składa się: 1) czynsz - będący ekwiwalentem za używanie nieruchomości oraz 2) opłata eksploatacyjna - pobierana z tytułu wykonywania na rzecz najemców czynności administracyjnych związanych z powyższymi nieruchomościami. Wystawiając fakturę najemcom, Podatnik wyodrębnia czynsz, który stanowi dochód budżetu Państwa (nie jest wykazywana po stronie przychodowej Gospodarstwa w rachunku zysku i strat lecz jest księgowana na koncie rozrachunkowym i bezpośrednio odprowadzana na dochody budżetu Państwa) i opłatę eksploatacyjną stanowiącą przychód Gospodarstwa Pomocniczego.

Podatnik zapytuje czy z tytułu opłat za najem należy wystawiać dwie faktury jedną za czynsz a drugą za opłaty eksploatacyjne i kto powinien figurować, jako sprzedawca na fakturze dotyczącej czynszu?

o opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- § 12 ust. 1pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów 27.04.2004 (Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.) - Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy
- § 12 ust. 3 w/w rozporządzenia - Sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku

Powyższą ocenę prawną stanowiska strony uzasadnia się w sposób następujący:
W przedstawionym stanie faktycznym najem oraz szereg usług z nim związanych jest świadczony przez Gospodarstwo Pomocnicze i to ono jest Podatnikiem z tego tytułu, natomiast fakt, że przedmiot najmu nie stanowi jego własności nie ma w tym przypadku znaczenia - analogiczną sytuacją jest np. podnajmowanie lokalu przez najemcę.Gospodarstwo pomocnicze jako jednostka wyodrębniona finansowo i organizacyjnie z macierzystej jednostki budżetowej, posiadające własny numer NIP, występuje w przypadku zawierania umów najmu, jako samodzielny podatnik.
Przepisy podatkowe stanowią, że generalnie to podatnicy wystawiają faktury (art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług), na których to, już bez wyjątku, figurować powinien ich sprzedawca ( § 12 ust. 1pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.) - tu Gospodarstwo Pomocnicze Przy Ministerstwie Zdrowia, bez względu na to czy podatnik jest właścicielem, i czy to on jest stroną, której przynależny jest ekwiwalent za możliwość użytkowania przedmiotu najmu; wystarczy, że Podatnik jest stroną umowy najmu.
Reasumując Gospodarstwo Pomocnicze jako podatnik czynny mający prawo władania nieruchomością, i w ramach tegoż prawa zawierający umowy najmu lokali we własnym imieniu, powinno, dokumentować jako sprzedawca powyższą czynność fakturą VAT, w której cena zostanie wykazana zgodnie z zawartą umową między stronami (art. 106 ust. 4 w zw. z art. 106 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 11 rozporządzenia Ministra Finansów 27.04.2004 r.; Dz. U. Nr 97 poz. 971 ze zm.), a w której to fakturze, zgodnie z umową mogą być, w oparciu o § 12 ust. 3 w/w rozporządzenia, określone kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze, bez potrzeby wystawiania dwóch faktur.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1ustawy Ordynacja Podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj