Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US.II-410/45/1/05
z 3 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-410/45/1/05
Data
2005.06.03



Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
obowiązek płatnika
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
pomoc zagraniczna
stypendia
środki pomocowe
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Czy Starostwo Powiatowe dokonując wypłaty stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, sfinansowanych w części ze środków unijnych i w części ze środków budżetu państwa, obowiązane było do wystawienia dla stypendystów imiennych informacji PIT -8S?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 35 ust. 10 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 40b i art. 35 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 46 i ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 17, poz. 416 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma Starostwa Powiatowego w S. z dnia 9.03.2005 r. (znak BF 3012/28/2005) postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 14.03.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Starostwa Powiatowego w S w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Powiat, działając zgodnie z przepisami ustawy o Narodowym Planie Rozwoju podpisał w 2004 r. umowę z Samorządem Województwa Podkarpackiego zwanym „Instytucją Wdrażającą” o dofinansowanie Projektu „Daj szansę na rozwój – Program Stypendialny Powiatu Stalowowolskiego (nr 6/D2.2/2004), w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (nr Z/2.18/II2.2.1/6/04). Instytucja Wdrażająca przyznała Powiatowi zwanym w umowie „Beneficjentem Ostatecznym” – na realizację projektu kwotę 395.536,98 zł, na wypłatę stypendiów w ramach Działanie 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pod nazwą „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i oraz ze środków Budżetu Państwa. Powiat, zgodnie z warunkami projektu, objął pomocą 464 uczniów szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą, mających stałe zameldowanie na obszarach wiejskich. Dochody netto (bez podatku, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne) na jedną osobę w rodzinie uprawniające do otrzymania pomocy finansowej wynosiły od 0 do 250,00 zł. Kwota miesięcznej pomocy dla jednego ucznia wynosi 100,00 zł i jest wypłacana po przedłożeniu faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej: za zakupione tylko określone pomoce szkolne, podręczniki, obuwie sportowe, imienny bilet miesięczny, opłatę za wyżywienie lub mieszkanie w internacie. Od ucznia odbierane są dokumenty, które stanowią podstawę do refundacji poniesionych kosztów kształcenia.

Czy Powiat Stalowowolski w związku z wypłatą stypendiów, o których mowa wyżej, miał obowiązek sporządzenia dla stypendystów imiennych informacji PIT-8S. Przedstawione wyżej zasady wypłacania uczniom przyznanej kwoty były podstawą do uznania jej przez Powiat za świadczenie pomocy materialnej, która jest zwolniona od podatku dochodowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie wymaga sporządzania informacji PIT-8S.

Tutejszy organ przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie z dnia 24.02.2005 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie odrębnych przepisów, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W przypadku wnioskodawcy ww. przepisy art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania, ponieważ podstaw wypłaty stypendiów nie były przepisy ww. ustaw o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o stopniach naukowych i tytule naukowym.

Uwzględniając stan faktyczny opisany we wniosku należy stwierdzić, że do stypendiów wypłaconych przez Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli w części finansowanej ze środków budżetu państwa mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone między innymi w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. W przepisie tym ustawodawca zawarł jednak warunek, iż zwolnienie obejmuje wypłacone stypendia do wysokości 380,00 zł miesięcznie oraz warunek, iż zwolnienie powyższe ma zastosowanie, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złożył płatnikowi oświadczenie, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28 - 30 oraz 30a i 30b (art. 21 ust. 10). Zatem na płatnikach dokonujących wypłat powyższych stypendiów, zgodnie z treścią art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek sporządzenia w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym wypłacono świadczenie informacji o wysokości wypłaconego stypendium (PIT-8S).

Z treści przytoczonego przepisu wynika zastrzeżenie, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1, 2, 4, 5 i 7, złożył płatnikowi przed 10.01 roku następującego po roku podatkowym oświadczenie, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

  1. poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 28 – 30 oraz art. 30a i 30b,
  2. nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2, 4,
  3. nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,
  4. nie zmniejsza podatku, na zasadach określonych w art. 27d,
  5. nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5,

płatnik jest obowiązany w tym przypadku sporządzić roczne obliczenie podatku na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40).

Uwzględniając ww. przepisy ustawodawca zwalnia płatnika ze sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium (wg wzoru PIT-8S) pod warunkiem złożenia przez podatnika dwóch oświadczeń:

  • pierwszy raz przed pierwszą wypłatą świadczenia (oświadczenie wg wzoru PIT-2C; podstawa prawna: art. 21 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  • drugi raz przed 10.01 roku następującego po roku podatkowym (oświadczenie wg wzoru PIT-12; podstawa prawna: art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 39 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy określeni w art. 35 ust. 1 pkt 2 (jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne) wypłacający podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, sporządzają jedynie informacje, o której mowa w art. 35 ust. 10 (informacje o wysokości wypłaconego stypendium wg wzoru PIT-8S).

W świetle powyższego obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości wypłaconych stypendiów (PIT-8S) ciąży także na jednostkach organizacyjnych dokonujących wypłat stypendiów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Z tym jednak, że w informacjach należy wykazać kwoty stypendiów sfinansowane wyłącznie ze środków budżetu państwa.

Ponadto analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku w części dotyczącej stypendiów wypłaconych przez Starostwo Powiatowe, a sfinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej należy stwierdzić, że do stypendiów tych mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli m.in.:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

W związku z tym podmioty dokonujące wypłaty stypendiów sfinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jako płatnicy podatku dochodowego w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy są obowiązani wykazać kwoty wypłaconych stypendiów w imiennej informacji PIT-11. Powyższe wynika bowiem z art. 39 ust. 1 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu, w terminie do końca do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (...) imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację sporządza się także w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 74 ustawy.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w stanie faktycznym opisanym przez Starostwo Powiatowe, przy dokonywaniu wypłaty stypendiów w części finansowanej przez budżet państwa wystąpił u wnioskodawcy obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8S, natomiast przy sfinansowanych ze środków unijnych imiennej informacji PIT-11.

Stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest zatem nieprawidłowe.

Informuje się dodatkowo, że:

  • interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów, z którym to dniem utraci swoją ważność,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Ponadto tut. organ zaznacza, że nie poddawano ocenie załączników, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj