Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426-PD-415/32/05
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426-PD-415/32/05
Data
2005.07.04



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty opinii biegłego
koszty uzyskania przychodów
przychód
umowa o dzieło


Pytanie podatnika
W jakiej wysokości można zastosować koszty uzyskania dla przychodu umowy cywilnoprawnej ( umowy o dzieło ) dotyczącej sporządzania operatorów szacunkowych i wyceny nieruchomości? Czy zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt. 3 mogą być koszty w wysokości 50% uzyskanego przychodu, czy też koszty w wysokości 20% uzyskanego przychodu?


Na podstawie art.14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku ze złożonym przez Korporację wnioskiem z dnia 10.05.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż możliwe jest zastosowanie normy kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% od przychodów z umów o dzieło dotyczących sporządzenia operatów szacunkowych i wyceny nieruchomości, za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 10.05.2005r. Korporacja zwróciła się w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem adminisracyjnym. Przedstawiony we wniosku problem dotyczy wysokości kosztów uzyskania przychodu w przypadku zawierania umów cywilnoprawnych (umów o dzieło) dotyczących sporządzania operatów szacunkowych i wyceny nieruchomości, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 w wysokości 50% uzyskanego przychodu czy też zgodnie z art.22 ust. 9 pkt 4 w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Zdaniem Spółki mogą być zastosowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%, ponieważ jest to opracowanie samodzielne, indywidualne, mogące być zaliczone do praw autorskich.

Zgodnie z art. 22 ust.9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm) koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2,4,6 i 8 stosowane są w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust.1 pkt 2 lit.b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Na podstawie art.22 ust.9 pkt 3 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Problem związany ze stosowaniem 50% stawki kosztów uzyskania przychodu w przypadku działalności wykonywanej na warunkach określonych w art.13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (umowa zlecenia i o dzieło) sprowadza się do stwierdzenia, czy konkretna działalność ma charakter twórczy, a więc czy jest przedmiotem prawa autorskiego w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 ze zm.). Zgodnie z art. 1 ust.1 powołanej wyżej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory literackie, naukowe, publicystyczne, plastyczne, muzyczne, fotograficzne, programy komputerowe, architektoniczne, architektoniczno- urbanistyczne itp. (katalog otwarty).

A zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.

Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art.1 ust.1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.Natomiast użyte w art.1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art.1 ust.2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności związanej ze sporządzanie operatów szacunkowych i wyceny nieruchomości jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu.Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność. W kwestii stosowania 50%-ej stawki kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypowiedziało się Ministerstwo Kultury w piśmie z dnia 14.05.2002r. Nr DP/WPA.024/110/02 wskazując, iż (...)zastosowanie ww. kosztów uzależnione jest od dwóch podstawowych okoliczności:

  • zaistnienia utworu w rozumieniu ustawy z dnia 04.02.1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz
  • udzielania przez twórcę licencji na korzystanie z danego utworu zamawiającemu, względnie rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do twórczego dzieła (...).

Natomiast w piśmie z dnia 18.01.2002r. Nr DP/WPA.024/381/01 Ministerstwo Kultury wyjaśniło, iż (...) umowy o dzieło, na podstawie których oporacowywane sa utwory, uprawniają do zastosowania wobec wynagrodzenia umownego 50%-ych kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.22 ust.9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, iż z umowy wyraźnie wynika, że przyjmujący zamówienie nabywa majątkowe prawa autorskie do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego (...).Jednocześnie, jako, że o charakterze prawnym danej umowy decyduje zasadniczo jej treść, przyjęcie czy w danym przypadku mamy do czynienia z utworem i z wykonaniem przez twórcę praw atorskich, czy też jest to zwykła umowa o dzieło-zlecenie, możliwe jest dopiero po zbadaniu treści tej umowy. Wobec powyższego dla ustalenia, czy w danym przypadku płatnik może zastosować 50% koszty uzyskania przychodów niezbędne jest stwierdzenie, czy wykonanie operatów szacunkowych i wyceny nieruchomości jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego.

W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach wymienione w pytaniu umowy dotyczące sporządzania operatów szacunkowych i wyceny nieruchoności nie spełniają warunków do stosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy, gdyż czynności te są wprawdzie wykonywane samodzielnie, lecz w znacznym zakresie w oparciu o inne dane związane z nieruchomościami sąsiednimi i nie mają charakteru twórczego, indywidualnego zaś są efektem działań typowych zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania realizowanych według obowiązujących zasad i procedur postępowania. Operaty takie nie podlegają ochronie autorskoprawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Należy jednak dodać, iż organy podatkowe nie są właściwe do ustalania, czy określony przejaw działalności jest przedmiotem prawa autorskiego. W razie wątpliwości należy zwrócić się o opinię do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departament Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa.

Mając na względzie powyższe tutejszy organ podatkowy nie uznaje za prawidłowe stanowiska Korporacji , w przedmiotowej sprawie. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Siedlcach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj