Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/59/05/AJ
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/59/05/AJ
Data
2005.06.14



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Samochody

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing operacyjny
obniżenie podatku należnego
opcja zakupu
podatek naliczony
przedmiot umowy leasingu


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z tytułu wykupu samochodu o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, będącego przedmiotu leasingu operacyjnego, którego umowę zarejestrowano w urzędzie skarbowym?


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykupu przedmiotu leasingu operacyjnego - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Do tut. Urzędu wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykupu przedmiotu leasingu operacyjnego - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z w/w wniosku o udzielenie interpretacji wynika, iż w dniu 05.10.2001r. Podatnik zawarł na okres 36 miesięcy umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru wskazanego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa ta dopuszczała możliwość wykupu przedmiotu leasingu - po zakończonym okresie umowy - za ustaloną w umowie cenę. W dniu 09.07.2002r. Podatnik zawarł na okres 24 miesięcy umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona w według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa ta dopuszczała możliwość wykupu przedmiotu leasingu - po zakończonym okresie umowy - za ustaloną w umowie cenę. W/w umowy zostały zarejestrowane w urzędzie skarbowym do 14.05.2004r. i po dniu 01.05.2004r. nie podlegały zmianom. Po zakończeniu okresu umów Spółka skorzystała z opcji zakupu i za ceny wynikające z w/w umów leasingu zakupiła samochody będące przedmiotem tego leasingu.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym, Podatnik pyta, czy jako podatnik VAT czynny posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykupu przedmiotu leasingu operacyjnego - samochodu ciężarowego o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru wskazanego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - po zakończonej umowie leasingu, która została zawarta przed wejściem w życie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, zarejestrowanej w urzędzie skarbowym do 14.05.2004r. - w przypadku, gdy wykup stanowi realizację opcji zakupu za przewidzianej w umowie leasingu kwotę, a samochód będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

Podatnik we wniosku wskazuje, iż art. 154 ustawy o podatku od towarów i usług przyznaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających w umowy leasingu spełniającej warunki:
1. umowa została zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy2. umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 14.05.2005r.
Zdaniem Podatnika, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu w/w samochodów ciężarowych, ponieważ ceny za jakie Spółka zakupiła te samochody stanowią - według Podatnika - "inne płatności" wynikające z w/w umów leasingu, Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a samochody służą sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usługobiorców użytkujących samochody, o których mowa w ust. 3 i 5, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu, nie może przekroczyć kwoty 5000 złotych. W art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest przy tym mowa o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie DŁ oznacza dopuszczalną ładowność, n - ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy, a art. 86 ust. 5 cyt. ustawy dotyczy pojazdów, które są uznawane za samochody osobowe, ponieważ w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc.

Art. 154 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi jednak, że przepisu art. 86 ust. 7 nie stosuje się do samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, obowiązującymi przed dniem 01.05.2004r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy. Zgodnie z art. 154 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust. 1 ma zastosowanie:
1. w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy, bez uwzględnia zmian tej umowy po wejściu w życie ustawy, oraz
2. pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 14.05.2004r.

Ponieważ przedmiotowe samochody są samochodami ciężarowymi o ładowności większej niż 500 kg, posiadającymi świadectwo homologacji importera, należy zauważyć, iż do dnia 30.04.2004r. Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od rat leasingowych lub innych płatności wynikających z umów leasingu objętych wnioskiem. Wynika to z analizy przepisów § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.), obowiązujących do dnia 30.04.2004r., które zakazywały odliczania podatku naliczonego od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z umowy leasingu tylko w stosunku do usługobiorców użytkujących na podstawie umowy leasingu samochody osobowe lub inne samochody o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.

Mając powyższe na uwadze należy jednak zauważyć, że leasing operacyjny jest umową polegającą na tym, iż w okresie objętym umową jedna ze stron - leasingobiorca, w sposób czasowy używa towar stanowiący własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz (rata). Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest zawarta w ogólnych warunkach umowy leasingowej i należy ją traktować jedynie jako propozycję leasingodawcy dla leasingobiorcy, dotyczącą przedmiotu leasingu, z której można skorzystać dopiero po zakończeniu właściwej umowy. Wykup przedmiotu leasingu nie stanowi istoty umowy leasingu operacyjnego. Oznacza to, że po zakończeniu właściwej umowy leasingu leasingobiorca ma jedynie możliwość (z której może, acz nie musi rozważać), a nie obowiązek nabycia przedmiotu umowy leasingu. W konsekwencji należy uznać, iż - w sytuacji opisanej wyżej, wykup przedmiotu leasingu jest odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się w sposób bezpośredni z umowy leasingu - jako jej kontynuacja.

Reasumując, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, wykup przez Podatnika przedmiotu umowy leasingu nie można uznać za "inną płatność wynikającą z takiej umowy" w rozumieniu art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Podatnikowi nie przysługuje więc nieograniczone co do wysokości prawo dotyczące możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie (przeniesienie prawa własności) samochodów, będących wcześniej przedmiotem umów leasingu, ponieważ w momencie wykupu tych samochodów tracą one status pojazdów samochodowych uprawniający podatnika do skorzystania z pełnego odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie spełniają warunków określonych w przepisach art. 86 ust. 3 i ust. 5 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnikowi przysługuje więc prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o 50% kwoty podatku naliczonego określonego w fakturze dokumentującej wykup samochodu - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Stanowisko przedstawione przez Podatnika we wniosku należy więc uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj