Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/P1/423-0001/05/AP
z 9 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/P1/423-0001/05/AP
Data
2005.02.09



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
specjalna strefa ekonomiczna
wydatki inwestycyjne
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Spółka prowadząca działalność gospodarczą w specjalnej strefie ekonomicznej ponosi wydatki inwestycyjne związane z modernizacją elektrociepłowni, które związane są z podstawowym procesem prowadzonej przez spółkę produkcji towarów handlowych.
Czy wydatki inwestycyjne związane z modernizacją elektrociepłowni są kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsk działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – wydatki inwestycyjne związane z modernizacją elektrociepłowni a zwolnienie podatkowe

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2004r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:

  1. sekcja D podsekcja DE dział 21 klasa 21.11 – masa włóknista
  2. sekcja D podsekcja DE dział 21 klasa 21.11 – papier i tektura
  3. sekcja D podsekcja DE dział 21 klasa 21.21 – papier i tektura faliste oraz opakowania z papieru i tektury
  4. sekcja D podsekcja DE dział 21 klasa 21.23 – artykuły papiernicze piśmienne
  5. sekcja D podsekcja DE dział 21 klasa 21.25 – wyroby z papieru i tektury pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane
  6. sekcja D podsekcja DE dział 24 klasa 24.13 – chemikalia nieorganiczne podstawowe, pozostałe
  7. sekcja D podsekcja DE dział 24 klasa 24.14 – chemikalia organiczne podstawowe, pozostałe
  8. sekcja I dział 60 klasa 60.24 – usługi drogowego transportu towarowego
  9. sekcja I dział 63 klasa 63.40 – usługi agencji transportowych pozostałe
  10. sekcja K dział 72 grupa 72.1 – usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego
  11. sekcja K dział 72 grupa 72.2 – usługi w zakresie oprogramowania
  12. sekcja K dział 72 grupa 72.3 – usługi przetwarzania danych
  13. sekcja K dział 72 grupa 72.4 – usługi baz danych
  14. sekcja K dział 72 grupa 72.6 – usługi związane z informatyką pozostałe.

Spółka dokonała wyodrębnienia pod względem organizacyjnym jednostki prowadzącej działalność na terenie Strefy. W obszarze Strefy znalazła się elektrociepłownia produkująca energię cieplną i elektryczną dla Zakładu. W skład elektrociepłowni wchodzą 4 kotły węglowe, kocioł sodowy oraz kocioł korowy. Zarówno kocioł sodowy, jak i korowy wytwarzają energię zieloną (odnawialne źródła energii), którą Spółka sprzedaje kupując w zamian energię czarną (pochodzącą ze źródeł konwencjonalnych). Ogólny bilans energetyczny jest ujemny, ponieważ produkcja energii elektrycznej stanowi jedynie 50% ogólnych potrzeb Zakładu. Pozostała część energii elektrycznej, tj. 50% jest zakupywana z Zakładów Energetycznych.

Spółka ponosi znaczące wydatki inwestycyjne związane z modernizacją elektrociepłowni i jest w stanie wykazać, że wydatki te związane są z podstawowym procesem produkcji papieru i celulozy.

Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki inwestycyjne związane z modernizacją elektrociepłowni są kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Wnioskodawcy ze zwolnienia korzysta dochód z prowadzonej działalności w Strefie związany m.in. z podstawową produkcją Spółki, której integralną częścią jest elektrociepłownia. Elektrociepłownia stanowiąca element procesu produkcyjnego jest niezbędna do produkcji pary, jednego z podstawowych mediów stosowanych w procesie produkcji celulozy i papieru. Pełni również funkcję przy spalaniu kory będącej odpadem w procesie przygotowania drewna oraz spalaniu ługu sodowego, powstającego w procesie warzenia drewna. Elektrociepłownia jest również dostawcą części energii wykorzystywanej w procesie produkcji. Modernizacja Zakładu, w tym maszyn papierniczych, powoduje konieczność przeprowadzania modernizacji elektrociepłowni. Wydatki, jakie ponosi Spółka przyniosą oszczędności w postaci obniżki cen oraz poprawią konkurencyjność wyrobów na rynku.

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tą strefę.

Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie tego zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Przepisem wykonawczym dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 84, poz. 909 z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270).

Przy czym – jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. – zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie powołanego rozporządzenia zachowują ważność.

Zgodnie z §3 ust.1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) (…) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W przypadku przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia po dniu 31 grudnia 2000r., za koszty inwestycji uznaje się koszty inwestycji określone w §6 (§8 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r.).

W myśl §6 ust.1 pkt 1 i 2 wymienionego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

  3. - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art.16g określa, jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego. Zatem w momencie ponoszenia danego wydatku podatnik zobowiązany jest do ustalenia, czy ten wydatek inwestycyjny zostanie przez niego zaliczony do wartości początkowej składnika majątku trwałego. Oznacza to, że w momencie faktycznego poniesienia wydatku może on zostać uznany za wydatek inwestycyjny oraz może być brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego pod warunkiem, że wydatek ten podlega (lub będzie podlegać) zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego.

Reasumując Organ podatkowy stwierdza, iż wydatki poniesione przez Spółkę na modernizację elektrociepłowni usytuowanej w Strefie kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną, o której mowa w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj