Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/101/PDII/29/2005
z 22 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/101/PDII/29/2005
Data
2005.07.22
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
bony
ekwiwalent pieniężny
emeryci
renciści
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu dopłaty z ZFSS do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze ?
Czy bony, talony wydawane dla emerytów i rencistów podlegają podatkowi ?
Stan faktyczny: Z wniosku wynika, że jednostka dokonuje dopłaty z ZFŚS do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej oraz wydaje bony, talony dla emerytów i rencistów. Pytanie strony: Czy podlegają opodatkowaniu dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wczasów pod gruszą dla byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze?Czy bony, talony, wydawane dla emerytów i rencistów podlegają podatkowi? Stanowisko strony: Na tle tych okoliczności wnioskodawca formułuje stanowisko, że: Ocena prawna stanu faktycznego: Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz.176 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335 ze zmianami) przedmiotem działalności socjalnej jest m. in. udzielanie pomocy materialnej-rzeczowej lub finansowej. Stosownie do art. 8 ust. 2 powołanej ustawy zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa, z zastrzeżeniem ust. 2a, pracodawca w regulaminie ustalonym zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Wobec powyższego otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia rzeczowe w postaci bonów, talonów oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń są zwolnione od podatku łącznie do wysokości 2.280,00 zł, w roku podatkowym i to bez względu na to, z jakich środków zostały one sfinansowane. Natomiast wartość dopłaty z FŚS do wczasów pod gruszą otrzymanej od pracodawcy przez byłego pracownika jednostki budżetowej, będącego obecnie na emeryturze (nauczyciel, pracownik administracji) nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, ponieważ nie mają swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego - są to świadczenia pieniężne. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi: z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 22.06.2005 r. jest prawidłowe. Powyższa interpretacja : |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.